Bittel: Chcemy pobudzać linie kolejowe [FILM]

inforail
05.09.2019 10:26

„Odchodzimy od tegojakie było kiedyś podejście do kolei, nie chcemy likwidować linii, a odwrotniechcemy je pobudzać i przywracać do życia” – powiedział wiceministerinfrastruktury Andrzej Bittel podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Otwierając w środę panel „Stacja gospodarka” poświęconyinwestycjom kolejowym wiceminister infrastruktury podkreślił, że obecny rządzmienił podejście do tego sektora gospodarki. „Odchodzimy od tego jakie byłokiedyś podejście do kolei, nie chcemy likwidować linii, a odwrotnie chcemy jepobudzać i przywracać do życia. … Myślę, że ten czas kiedy kolej polska sięzwijała słusznie odchodzi do niebytu” – mówił Bittel.

Według wiceministra istnieje synergia pomiędzy wzrostemgospodarczym a rozwojem kolei, która „polega na tym, że im większy jest rozwójgospodarczy to ludzie bardziej korzystają z przewozów, bo ich na to stać. Zdrugiej strony jest większe zapotrzebowanie na transport ładunków”. Wedługniego to „samonapędzający się mechanizm”.

Wiceszef resortu infrastruktury podkreślił, że celem rządujest, aby środki wydatkowane na rozwój kolei były w kolejnych latach „podobne,ale rosnące”.

„Ten cel realizujemy przygotowując się też do nowej unijnejperspektywy. Chcemy, żeby na start perspektywy w 2021 r. był gotowy cały pakietprzetargów gotowych do uruchomienia w formule buduj, żebyśmy nie mieli przerwyi luki w kontraktowaniu usług” – zaznaczył Bittel.

O szczegółach wdrażania Programu Realizacji InwestycjiDworcowych mówił Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. Przypomniał, że do2023 r. zakłada on odnowę lub wybudowanie 200 dworców, na które przewidzianook. 1,5 mld zł. „Z tej liczby 105 to dworce zabytkowe, którym przywrócimyświetność. … To także 40 innowacyjnych dworców systemowych, które będąbudowane od początku, i które będą nową jakością kolejową, gdzie wykorzystamywszelkie nowoczesne dostępne rozwiązania” – wyjaśnił Mamiński.

Prezes PKP S.A. zaznaczył, że nowe obiekty mają przedewszystkim spełniać oczekiwania klientów. „Będą więc dworce, na których będąpokoje dla matek z dziećmi, będą czytelnie i miejsca, w których będą odbywałysię lokalne imprezy kulturalne. Po prostu dworzec ma być miejscem, które żyje igdzie chętnie się przychodzi” – zaznaczył Mamiński.

O wielomiliardowych inwestycjach w infrastrukturę kolejowąmówił też Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK S.A. Podkreślił, że wartośćzakończonych już inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego sięga 10 mldzł. „Następne 10 mld zł są to prace, które zostały de facto zakończone i są naetapie rozliczeniowym. Czyli do połowy 2020 r. zakładamy, że to już będzieponad 20 mld. Oznacza to, że będziemy mieć zakończonych i rozliczonych 1/3wszystkich inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym” – poinformował Merchel.

Dodał, że po dodaniu inwestycji obecnie realizowanych itych, które ruszą do końca I półrocza 2020 r. „to jest ponad 62-63 mld zł”.

Prezes PKP PLK zapowiedział, że jednym z efektów realizacjiKrajowego Programu Kolejowego będzie skrócenie czasu przejazdów pociągówpasażerskich łączących największe miasta. „Założenie jest takie, że 18największych miast będzie połączonych z prędkością handlową w ruchu pasażerskimwynoszącą co najmniej 100 km/h” – zadeklarował Merchel. Dodał, że obecnie ta prędkośćdotyczy ośmiu miast.

Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, odpowiadając na pytanieo wpływ zwiększenia prędkości przewozów kolejowych na konkurencyjnośćpodkreślił, że „na koncepcję przewozów składa się nie tylko sama prędkośćdotarcia”. Jego zdaniem równie ważna jest kompleksowość usługi.

„Dlatego nasza oferta opiera się nie tylko o przewozykolejowe, ale też o przewozy na tzw. pierwszej i ostatniej mili dowozu. Chcemyrealizować usługę logistyczną przewozu +z drzwi do drzwi+, czyli przewóz,przeładunek, przechowanie, dowóz i odwóz. I oczywiście jest tak, że parametrprędkości dotarcia jest jednym z kryteriów konkurencyjności, ale nie jedynym” –podkreślił Warsewicz.