Bittel: Celem zwiększenie udziału transportu kolejowego
– Jednym z celów polityki transportowej rządu jestutworzenie zintegrowanego systemu transportowego, poprzez zmniejszeniedominującej roli transportu drogowego na rzecz zwiększenia udziału transportukolejowego. Możliwość wykorzystania potencjału przewozowego przedsiębiorstwkolejowych w realizacji zadań w ruchu towarowym jest w tym przypadku kluczowa ?powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa,Andrzej Bittel podczas otwarcia konferencji poświęconej tematyce modelowaniaprocesów i systemów logistycznych, która odbyła się 1 grudnia 2016 r. wSopocie.
Wiceminister zaznaczył, że transport kolejowy jest istotnymelementem systemu logistycznego w procesie planowania, realizowania ikontrolowania sprawnej i efektywnej ekonomicznie wymiany handlowej.
– W segmencie kolejowych przewozów towarowych szczególnąrolę odgrywa transport intermodalny. Należy on do obszarów rynku kolejowego onajwiększej dynamice wzrostu i wciąż istniejącym potencjale rozwoju. W IIkwartale 2016 r. odnotowaliśmy rekordowe wyniki przewozów intermodalnych zwykorzystaniem transportu kolejowego. Liczba przewiezionych jednostek intermodalnychw porównaniu z II kwartałem 2015 roku wzrosła o ponad 30 proc. Wzrósł takżeudział tego typu przewozów w całości kolejowych przewozów towarowych, zarównopod względem masy, jak i pracy przewozowej. Przed nami duża szansa rozwojuprzewozów intermodalnych i współpracy międzynarodowej, związana m.in. zuruchomieniem pociągów na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku ? powiedziałwiceminister.
Dodał, że w perspektywie finansowej UE 2014-2020 na projektyz zakresu transportu intermodalnego planuje się przeznaczyć ok. 1 mld zł. Narzecz rozwoju transportu intermodalnego przewidziane jest dofinansowanie projektów dotyczących modernizacji irozbudowy istniejących terminali oraz infrastruktury dostępowej, a także zwiększeniaich liczby, w tym terminali intermodalnych położonych w centrach logistycznychi portach morskich. Konieczne będzie również podjęcie działań, mających na celuwyrównanie atrakcyjności transportu kolejowego wobec transportu drogowego,między innymi poprzez zmianę podejścia do stawek dostępu.
A. Bittel odniósł się także do stanu infrastrukturykolejowej. Poinformował, że w zarządzie PKP PLK SA pozostaje ponad 18,5 tys. kmlinii kolejowych, a wobec ok. 45 proc. tej infrastruktury istnieją mniej lubbardziej poważne zastrzeżenia. Modernizacja i inne działania związane z poprawąstanu linii kolejowych to jedne z najważniejszych zadań spółki. Staninfrastruktury PKP PLK SA wykorzystywanej głównie do przewozów pasażerskichulega stopniowej poprawie, a proces inwestycyjny jest kontynuowany przy zwiększonejilości środków UE.
– Zdecydowana większość planowanych w obecnej perspektywiefinansowej 2014-2020 modernizacji linii kolejowych dotyczy podstawowych ciągówtowarowych, w tym kontynuacji działań związanych z poprawą dojazdów do portówmorskich. Pozwoli to na większą efektywność przewozów i dorównanie pod względemśredniej prędkości handlowej do średniej europejskiej. Podejmowaneprzedsięwzięcia przyczynią się do zapewnienia wydajnej i efektywnejinfrastruktury, charakteryzującej się odpowiednią do potrzeb przewozówtowarowych zdolnością przepustową, prędkością maksymalną, dopuszczalnymnaciskiem osiowym, skrajnią ładunkową, a także długością torów ? poinformowałwiceminister Bittel.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Nasze działania umożliwią stworzenie konkurencyjnej ofertykolei w przewozach towarowych, w tym również w tranzycie wschód ? zachód orazpółnoc ? południe, a także w obsłudze portów morskich i innych ważnych dlagospodarki kraju przedsiębiorstw ? podkreślił.
Zwracając się do uczestników konferencji wiceministerzaznaczył, że Istotne dla wzrostu znaczenia polskiej kolei ma także rzeczywistai efektywna współpraca sektora nauki i biznesu oraz innych instytucjipublicznych i prywatnych.
– Od dobrego przygotowania, woli współdziałania i aktywnościuczelni wyższych i instytutów badawczych oraz przedsiębiorstw kolejowych zależypełne wykorzystanie potencjału polskiej kolei oraz efekt końcowy w postaciwykreowania, wdrożenia i stosowania innowacji na rynku przewozów, któreprzełożą się na wzrost jej konkurencyjności. Spotkania – jak nasze dzisiaj -sprzyjają takim działaniom ? powiedział A. Bittel.
„