Bieszczadzka Kolejka Leśna będzie kursować podczas ferii zimowych
W każda środę isobotę podczas tegorocznych ferii kursować będzie Bieszczadzka Kolejka Leśna.”Zimą jeździmy od pięciu lat. W tym roku, z uwagi na duże zainteresowaniedwa razy w tygodniu” – powiedział PAP prezes fundacji zarządzającej BKLMariusz Wermiński.
„Tak samo jak latach poprzednich, w czasie feriiszkolnych kolejka będzie kursować na trasie Majdan-Balnica-Majdan. Skład zestacji w Majdanie wyruszy w samo południe, a podróż trwa ok. dwóch godzin”? przypomniał Wermiński.
Zaznaczył, że fundacja „jest w pełni przygotowana doorganizowania zimowych podróży bieszczadzką wąskotorówką”. „Mamym.in. pług do odśnieżania, a w wyremontowanej parowozowni są odpowiedniewarunki pracy” – zauważył.
„Podróże kolejką w zimowej aurze mają nawiązywaćklimatem do popularnych kuligów” ? dodał Wermiński.
Parowóz lub lokomotywa spalinowa ciągnie skład liczącyzazwyczaj cztery półotwarte wagony. Każdy z nich ogrzewają piecyki, tzw. kozy.Pasażerowie sami dbają o dokładanie do nich drewna. Przed podróżą częstowani sągorącymi napojami.
Według prezesa Wermińskiego, zimowe podróże wąskotorówkamają być dodatkową ofertą dla wypoczywających w Bieszczadach. Podkreślił, żepodczas ferii, czyli w drugiej połowie stycznia oraz do końca lutego możliwejest również zamówienie pociągu przez grupy zorganizowane w inne dni tygodnia.
W maju i czerwcu oraz we wrześniu i październikubieszczadzka kolejka wozi turystów w weekendy, a w lipcu i sierpniu ?codziennie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do 2012 r. zimą kolejka jeździła jedynie na zamówienie.Potem, przez pięć lat, podczas ferii szkolnych kursowała w każdą sobotę.”Rosnąca popularność sprawiła, że w tym roku oprócz soboty wprowadziliśmydodatkowy kurs w środę” ? wyjaśnił prezes fundacji zarządzającej BKL.
W ubiegłym roku BKL przewiozła 127 tys. pasażerów; najwięcejw swojej historii. Wpływy ze sprzedaży biletów są podstawowym źródłem jejutrzymania. W sezonie letnim jeździ z Majdanu k. Cisnej do Przysłupia i zMajdanu do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 km, a druga 9 km.
Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała 1898 r. Przezwiele lat służyła przede wszystkim do transportu drewna. W 1994 roku zewzględów ekonomicznych została wyłączona z eksploatacji.
W 1996 r. utworzona została Fundacja Bieszczadzkiej KolejkiLeśnej, która postanowiła utrzymać zabytkową kolejkę.
„