BIERUT NA GŁÓWNYM
inforail
04.08.2009 15:18
BIERUT NA GŁÓWNYM
„Bierut na Głównym !”–tak głosiły w połowie lipca 2009 r. plakaty i komunikaty radiowe w Warszawie. Na szczęście dyrekcji Muzeum Kolejnictwa nie udało się wskrzesić prezydenta Państwa Polskiego z lat 40. i 50. Tak zapraszano do odwiedzenia wagonu salonowego, którym podróżowali dostojnicy komunistyczni.
Historia salonki Bieruta rozpoczyna się w 1939 r., tuż przed wybuchem 2. wojny światowej. W zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu budowanych było 6 wagonów dla Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Szybkich Expresów Europejskich (C.I.W.L. –Compagnie Internationale des Wagons-Lits). 2 zostały nieodebrane. Niemcy przejęli je i zaczęli przebudowywać. Miały być reprezentacyjnymi wagonami dla dygnitarzy NSDAP. Jednak do lutego 1945 r. prac tych nie ukończono. Po zajęciu Poznania przez Armię Czerwoną wagony były nadal w fabryce. Porozumienie między zakładami Cegielskiego, Polskimi Kolejami Państwowymi i rządem pozwoliło dokończyć modernizację. Wagon z numerem 01 stał się salonką prezydenta Bolesława Bieruta.
W wagonie są przedziały sypialne, gabinety, salon i przedział służbowy. Bokiem biegnie korytarz. Wsiąść można z dwóch przedsionków na krańcach salonki. W wagonie jest kuchnia na węgiel, która mogła również ogrzewać wnętrze. Gabinety są wyposażone w kanapy i mahoniowe biurka oraz szafy. W przedziałach są umywalki i szafeczki na przybory toaletowe. Między przedziałami dla najważniejszych dostojników zabudowano toaletę i prysznic. Największym pomieszczeniem jest oczywiście salon. Na środku znajduje się stół konferencyjny otoczony fotelami pokrytymi skórą. Na ścianach umieszczono intarsje z widokami Warszawy, Wrocławia, Poznania, Gdańska i Krakowa. Na jednym z krańców salonu znajduje się kryształowe lustro w pozłacanych ramach. Prawdopodobnie była także radiostacja, zapewniająca łączność. Wagon nosił oznaczenie Ashx (Salonka, wagon czteroosiowy z harmoniami na końcach), potem otrzymał oznaczenie 61 52 89-10 000-6.
W następnych latach pasażerami salonki byli Bolesław Bierut, Aleksander Zawadzki, Wiesław Gomułka, Józef Cyrankiewicz, Piotr Jaroszewicz, a także towarzysze z bratnich krajów socjalistycznych. Wagon był w eksploatacji do 1981 roku. W latach 80. po naprawie głównej wagon został skreślony z inwentarza PKP i przekazany do Muzeum Kolejnictwa. W 2006 r. na mocy porozumienia Muzeum Kolejnictwa z Centrum Diagnostyki PKP PLK S.A. salonka została przekazana w tymczasowy depozyt. Opiekuje się nią, jako wolontariusz, pracownik warszawskiego Muzeum pan Łukasz Derylak.
W 2007 roku salonka „zagrała”w filmie Pawła Skwiecińskiego „Jutro idziemy do kina”. Wnętrze pojawiało się na dużym i małym ekranie w filmach „Złoty pociąg”Bogdana Poręby i 6. odcinku 3. części „Ekstradycji”Pawła Wójcika. W tym roku wiosną w wagonie kręcono zdjęcia do filmu „Różyczka”. Od 16 do 21 czerwca wagon był prezentowany, jako honorowy eksponat, podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich. Na swoim pokładzie ponownie gościł przedstawiciela władzy –premiera Waldemara Pawlaka. Z Warszawy do stolicy Wielkopolski i z powrotem salonka dotarła na własnych kołach, choć niezbyt szybko, w składzie pociągu specjalnego. Okazją do jej prezentacji w stolicy, która cieszyła się dużą popularnością, był dzień 22 lipca.
To fakty z historii wagonu, który wiele przeszedł. Można go nazywać niezwykłym, lub stosując oficjalną nomenklaturę „specjalnym”. Kiedy i jak można go było niegdyś spotkać w składzie pociągu ? To również „specjalna”historia. O tym usłyszą z ust muzealnego przewodnika, pana Krzysztofa Klocińskiego, ci którzy wybiorą się do warszawskiego Muzeum Kolejnictwa. Wagon stoi na torach. Codziennie można go oglądać z zewnątrz. Wnętrze jest udostępniane w niedziele.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024