Białystok: Pytają o RailBatlica
Do 30 marca mieszkańcy województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, mogą wziąć udział w konsultacjach społecznych ws. modernizacji trasy kolejowej Rail Baltica – poinformowała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku. Konsultacje są elementem prac nad decyzją środowiskową modernizacji linii kolejowej E75. Inwestor, którym jest PKP PLK SA, proponuje przebieg trasą Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki-granica państwa z Litwą. To fragment międzynarodowej trasy Rail Baltica, z Warszawy do Tallina, Rygi i Kowna. Trasa z Warszawy do granicy z Litwą przez Ełk i Olecko, to 374 km. Jeszcze nie wiadomo konkretnie kiedy inwestycja będzie realizowana, ale trwają prace poprzedzające, m.in. nad uzyskaniem decyzji środowiskowej, bez której nie ma mowy o uzyskaniu pozwolenia na realizację, czy samej lokalizacji inwestycji. Decyzja środowiskowa precyzuje ponadto wszystkie środowiskowe uwarunkowania inwestycji.
Jak poinformował PAP rzecznik prasowy inwestora – Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA Maciej Dutkiewicz, realizacja inwestycji miałaby się odbywać etapami. Np. odcinek Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk-Olecko do Suwałk, znajduje się w planach dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030. Miałaby być realizowana w latach 2021-2030.
Inwestycja na trasie Suwałki-Trakiszki-granica państwa, jest przewidziana do realizacji w latach 2013-2015. Projekt jest na liście rezerwowej w unijnym programie Infrastruktura i Środowisko.
Konsultacje społeczne mogą się odbyć, bo RDOŚ otrzymała od inwestora wszelkie dokumenty uzupełniające do raportu oddziaływania na środowisko. Decyzja środowiskowa dla tej inwestycji ma być wydana w połowie 2012 r. – poinformowała PAP rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku Małgorzata Wnuk.
Polegają na tym, że zainteresowane instytucje i osoby, mogą składać do RDOŚ swoje uwagi i wnioski do projektu. Także np. drogą elektroniczną. Ponieważ część tej inwestycji ma przebiegać przez województwo warmińsko-mazurskie (Ełk, Olecko), RDOŚ w Białymstoku prowadzi całą procedurę w uzgodnieniu z RDOŚ w Olsztynie oraz stacjami sanitarno-epidemiologicznymi w Białymstoku i Olsztynie. Sanepid wydaje opinie na temat wpływu inwestycji na zdrowie i życie ludzi.
Wnuk podkreśla, że czas wydania decyzji środowiskowej będzie zależał od tego, jak szybko do RDOŚ w Białymstoku będą napływały wymagane odpowiedzi i opinie. 'Będziemy czekać również na uwagi i wnioski od mieszkańców obu województw’ – poinformowała Wnuk. Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa E75 o priorytetowym znaczeniu, łącząca Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego.
Jeszcze w obecnej perspektywie finansowej UE ma być zmodernizowany odcinek: Warszawa Rembertów – Tłuszcz/Sadowne (Mazowieckie) – poinformował Dutkiewicz. To koszt ponad 1,1 mld zł. 'Prace budowlane związane z tym zadaniem mają się zakończyć na przełomie 2014 i 2015 roku. Pod koniec lutego otwarto oferty przetargowe potencjalnych wykonawców robót’ – dodał Dutkiewicz.
Po wszystkich inwestycjach, czas przejazdu na trasie Warszawa-Białystok ma się skrócić z niecałych trzech, do nieco ponad półtorej godziny. Pociągi osobowe mają jeździć tą trasą z prędkością 160 km/h, a towarowe – 120 km/h.
By przyspieszyć prace nad Rail Baltica, jesienią 2011 r. część podlaskich parlamentarzystów zaapelowała do premiera Donalda Tuska, by polski rząd poparł propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą utworzenia w budżecie UE na lata 2014-2020 specjalnego funduszu 'Connecting Europe Facility’ na budowę europejskich korytarzy transportowych.
Parlamentarzyści chcą, by w tym funduszu jak najwięcej pieniędzy znalazło się na Rail Baltica, a Podlaskie czeka na tę inwestycję od wielu lat.