Bezprzewodowy system srk na linii 22
inforail
04.02.2014 22:07
Bezprzewodowy system srk na linii 22
PKP PLK poszukuje rozwiązań, które umożliwią obniżenie kosztów eksploatacji linii o mniejszym natężeniu ruchu. Odpowiedzią na to jest projekt ESTER –ekonomiczny system zdalnego sterowania i kierowania ruchem kolejowym, dofinansowany z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, zrealizowany przez Zakłady Automatyki KOMBUD S.A., założone w 1991 r.
W skład systemu Ester wchodzą:
- system zdalnego sterowania MORS-2lcsr –planowanie i kontrola dyspozytorska ruchu, rejestrowanie ruchu pociągów, komunikacja między dyżurnymi ruchu
- system urządzeń stacyjnych MOR-3E
- system liczników osi SKZR-2 określający stan zajętości odcinka linii kolejowej
- system zabezpieczenia przejazdów SZP-1
- samoczynna sygnalizacja przejazdowa RASP-4.4Ft
- sygnalizatory diodowe
Najbardziej rozbudowany jest podsystem MORS-2lcsr, na który składają się:
- Centralne Stanowiska Operacyjne
- Centralny Procesor Ruchu
- Terminale Stacji Stycznych
- Terminal Techniczny
- Moduł Zobrazowania Obszaru Sterowania
- Serwer Komunikacyjny
- Menadżer Komunikacyjny
Ostatnie dwa elementy uczestniczą w transmisji bezprzewodowej. Serwer kompresuje dane, a Menadżer przesyła je pomiędzy LCS a Sterownikami Stacyjnymi.
Systemy zdalnego sterowania ruchem MOR zostały opracowane w latach 2002-2007 i umożliwiają wdrażanie zdalnego sterowania na obszarach z różnymi rodzajami urządzeń stacyjnych. Projekt Ester zrealizowano zaś w latach 2009-2012. System zainstalowano na odcinku linii kolejowej 22 Tomaszów Maz. –Radom oraz w Lokalnym Centrum Sterowania w Drzewicy. Do komunikacji wykorzystywane są zarówno światłowody, jak i bezprzewodowa transmisja danych. Informacje są przekazywane za pomocą specjalnych telegramów, które są zabezpieczone za pomocą technik ochrony danych i szyfrowania. Zakodowana jest zarówno część wiadomości związana z przekazem danych, jak i tak zwany kod integralności. Zastosowano standard kodowania AES z kluczem 128-bitowym.
LCS Drzewica obsługuje odcinek linii kolejowej o długości 89 km oraz stacje w Brzustowie, Dębie Opoczyńskiej, Radzicach, Drzewicy, Wolanowie, Przysusze, Radomiu Krychnowicach oraz na posterunku odgałęźnym Zapowiedź. Sieć transmisji opiera się na switchach Moxa EDS-405A połączonych w ring, wykorzystujących protokół Turbo Ring V2. Bezprzewodowa transmisja danych w paśmie 433 MHz oparta na radiomodemach Satellar funkcjonuje w Brzustowie, Dębie Opoczyńskiej, Radzicach i Drzewicy.
Prace badawczo-rozwojowe i związane z budową prototypów pochłonęły 21,5 mln zł. Automatyzacja systemu sterowania ruchem na linii nr 22 umożliwiła obniżenie kosztów utrzymania trasy. Liczba nastawni zmalała o 5, a etatów –o 35.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024