Bezprzewodowy system srk na linii 22

inforail
04.02.2014 22:07
PKP PLK poszukuje rozwiązań, które umożliwią obniżenie kosztów eksploatacji linii o mniejszym natężeniu ruchu. Odpowiedzią na to jest projekt ESTER –ekonomiczny system zdalnego sterowania i kierowania ruchem kolejowym, dofinansowany z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, zrealizowany przez Zakłady Automatyki KOMBUD S.A., założone w 1991 r.

mor2_760

W skład systemu Ester wchodzą:
  • system zdalnego sterowania MORS-2lcsr –planowanie i kontrola dyspozytorska ruchu, rejestrowanie ruchu pociągów, komunikacja między dyżurnymi ruchu
  • system urządzeń stacyjnych MOR-3E
  • system liczników osi SKZR-2 określający stan zajętości odcinka linii kolejowej
  • system zabezpieczenia przejazdów SZP-1
  • samoczynna sygnalizacja przejazdowa RASP-4.4Ft
  • sygnalizatory diodowe
Najbardziej rozbudowany jest podsystem MORS-2lcsr, na który składają się:
  • Centralne Stanowiska Operacyjne
  • Centralny Procesor Ruchu
  • Terminale Stacji Stycznych
  • Terminal Techniczny
  • Moduł Zobrazowania Obszaru Sterowania
  • Serwer Komunikacyjny
  • Menadżer Komunikacyjny
Ostatnie dwa elementy uczestniczą w transmisji bezprzewodowej. Serwer kompresuje dane, a Menadżer przesyła je pomiędzy LCS a Sterownikami Stacyjnymi.
Systemy zdalnego sterowania ruchem MOR zostały opracowane w latach 2002-2007 i umożliwiają wdrażanie zdalnego sterowania na obszarach z różnymi rodzajami urządzeń stacyjnych. Projekt Ester zrealizowano zaś w latach 2009-2012. System zainstalowano na odcinku linii kolejowej 22 Tomaszów Maz. –Radom oraz w Lokalnym Centrum Sterowania w Drzewicy. Do komunikacji wykorzystywane są zarówno światłowody, jak i bezprzewodowa transmisja danych. Informacje są przekazywane za pomocą specjalnych telegramów, które są zabezpieczone za pomocą technik ochrony danych i szyfrowania. Zakodowana jest zarówno część wiadomości związana z przekazem danych, jak i tak zwany kod integralności. Zastosowano standard kodowania AES z kluczem 128-bitowym.
LCS Drzewica obsługuje odcinek linii kolejowej o długości 89 km oraz stacje w Brzustowie, Dębie Opoczyńskiej, Radzicach, Drzewicy, Wolanowie, Przysusze, Radomiu Krychnowicach oraz na posterunku odgałęźnym Zapowiedź.  Sieć transmisji opiera się na switchach Moxa EDS-405A połączonych w ring, wykorzystujących protokół Turbo Ring V2. Bezprzewodowa transmisja danych w paśmie 433 MHz oparta na radiomodemach Satellar funkcjonuje w Brzustowie, Dębie Opoczyńskiej, Radzicach i Drzewicy.
Prace badawczo-rozwojowe i związane z budową prototypów pochłonęły 21,5 mln zł. Automatyzacja systemu sterowania ruchem na linii nr 22 umożliwiła obniżenie kosztów utrzymania trasy. Liczba nastawni zmalała o 5, a etatów –o 35.