Bezbolesna zmiana rozkładu jazdy

inforail
16.12.2013 09:20
W niedzielę w całym kraju zmienił się rozkład jazdy pociągów. Na dworcach w całej Polsce panuje spokój, choć widać już wzmożony ruch związany z końcem weekendu. Zarówno na peronach, jak i w pociągach, cały czas pracownicy Grupy PKP są do dyspozycji pasażerów –informowała około godziny 18 rzeczniczka prasowa PKP Intercity, Zuzanna Szopowska.
Kolejarze apelują o sprawdzanie rozkładu w internecie, na dworcach mają się pojawić informatorzy, którzy pomogą znaleźć pociąg, wydrukowano również ulotki informacyjne dla pasażerów. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji, jaka miała miejsce podczas zmiany rozkładu trzy lata temu. Wówczas na dworcach i liniach zapanował chaos: pasażerowie byli wysyłani na nieistniejące perony, pracownicy kolei nie umieli powiedzieć kiedy i skąd odjadą pociągi, zepsuła się internetowa wyszukiwarka połączeń. Do tego pociągi utykały w zaspach, a liczne awarie spowodowane zimową pogodą sprawiały, że pasażerowie nie mogli być pewni, czy w ogóle dojadą do celu. Za ten bałagan stanowiskiem zapłacił ówczesny wiceminister ds. kolejnictwa. Podobny bałagan później już się nie powtarzał, z wyjątkiem Śląska, gdzie w ubiegłym roku zmienił się regionalny przewoźnik. Kolejarze zapamiętali nauczkę i w tym roku zapewniają, że są gotowi zarówno do zimy, jak i zmiany rozkładu. Do ewentualnego odśnieżania, dbania o tabor i opieki nad pasażerami Grupa oddelegowała 25 tys. pracowników.
Punkt informacji mobilnej na stacji Warszawa Centralna (foto: PKP IC)
Zgodnie z prawem, roczny rozkład jazdy pociągów zaczyna obowiązywać o północy w nocy z soboty na niedzielę w drugi weekend grudnia. Przewoźnicy i zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK mają obowiązek poinformować pasażerów o zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem.
Widać, że zmiany wynikające z wprowadzania nowego rozkładu jazdy, dla naszych pasażerów, przestają być zaskoczeniem. To, że przygotowujemy naszych klientów na zmianę rozkładu od wielu tygodni, a pociągi PKP Intercity odjeżdżają o czasie i bez większych problemów, od dawna powinno być standardem – powiedział Jakub Karnowski, prezes PKP SA.
Największy przewoźnik – Przewozy Regionalne – w nowym rozkładzie uwzględnił ok. 70 dalekobieżnych pociągów InterRegio. Nowością jest bezpośrednie połączenie Warszawy z Zieloną Górą. W piątki i niedziele na tej trasie będzie jeździł pociąg 'Starosta’. W pozostałe dni tygodnia pociąg ten będzie kursował na trasie Warszawa – Poznań. Przewozy Regionalne zaoferują także pociągi IR łączące sąsiadujące regiony. Zazwyczaj będą one kursowały w piątki i w niedziele (popołudniami i wieczorami), ale też w soboty i poniedziałki. W tej grupie pociągów IR znalazły się: 'Semafor’ (Częstochowa – Kraków), 'Prosna’ (Łódź – Wrocław), 'Brda’ (Łódź – Bydgoszcz), 'Lednica’ (Bydgoszcz – Poznań), 'Spodek’ i 'Lompa’ (Wrocław – Katowice), 'Oleńka’ (Częstochowa – Wrocław) oraz 'Szyndzielnia’ (Bielsko-Biała – Wrocław).
W nowym rocznym rozkładzie PKP Intercity ujęto 366 pociągów, w tym 40 międzynarodowych. Liczba składów w standardzie Express InterCity (EIC) wzrośnie z 49 do 63. Nowe pociągi tej kategorii pojadą z Warszawy do Bydgoszczy i Trójmiasta, z Olsztyna do Krakowa i Zakopanego oraz z Warszawy do Zielonej Góry. Pojawią się również dodatkowe połączenia kategorii Twoje Linie Kolejowe (TLK), m.in. na liniach łączących stolicę z Bydgoszczą, Białymstokiem, Częstochową oraz na trasach Poznań – Szczecin, Wrocław – Poznań i Gdynia – Bydgoszcz –Wrocław.
PKP Intercity rozdały pasażerom ponad 200 tys. ulotek informacyjnych z nowym rozkładem jazdy. W dniach 12-16 grudnia, na 19 największych dworcach w Polsce pasażerom będzie pomagać 130 informatorów spółki.
Koleje Śląskie w związku z wprowadzeniem nowego rozkładu uruchomiły specjalną stronę internetową. Na najważniejszych stacjach w regionie pojawi się też 75 osób, które będą informować podróżnych o godzinach kursowania pociągów. Według nowego planu na tory wyjedzie 309 pociągów KŚ. Przewoźnik zawiesi natomiast kursowanie pociągów w relacji Lubliniec-Gliwice i Lubliniec-Częstochowa.
Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli Grupy PKP, pasażerowie muszą liczyć się z tym, że trwające remonty kolejowe wymusiły zmiany godzin i tras kursowania pociągów. Inwestycje są realizowane obecnie na blisko 3,2 tys. km torów, czyli na 16 proc. wszystkich użytkowanych tras kolejowych w Polsce. Spiętrzenie prac ma przypadać na przyszły rok. Później – jak zapowiadają kolejarze – pociągi będą mogły jeździć coraz szybciej.