Bez rewolucji w nowym rozkładzie jazdy Kolei Małopolskich
Nowy rozkład jazdy pociągów Kolei Małopolskich, wchodzący w życie od niedzieli, nie przewiduje radykalnych zmian zarówno pod względem obsługiwanych tras, jak również liczby uruchamianych pociągów – poinformował przewoźnik samorządowy.
Jak wskazano, zmiany wprowadzane od niedzieli wynikać będą nie tylko z prowadzonych robót torowych, ale również z modyfikacji oferty przewozowej na kolejny rok przez przewoźników i organizatorów przewozów.
W cieniu pandemii
Przygotowanie oferty przewozowej na kolejny rok pozostawało w cieniu niepewności związanej z rozwojem pandemii - wskazano.
Koleje Małopolskie będą realizować przewozy na tych samych liniach komunikacyjnych co w trakcie mijającego roku: Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia, Kraków Główny – Miechów – Sędziszów, Kraków Główny – Tarnów, Kraków - Nowy Sącz – Krynica-Zdrój, Kraków Główny – Jasło, Kraków Główny – Zakopane, Muszyna – Poprad-Tatry.
Przewoźnik zapowiedział, że ze względu na znaczący spadek liczby pasażerów na całej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia (SKA1), najistotniejsze zmiany obejmą rozkład jazdy na tej trasie. Od niedzieli pociągi pomiędzy Wieliczką a portem lotniczym Kraków-Balice będą jeździć z częstotliwością co 60 minut. Uruchomienie dodatkowych pociągów, aby osiągnąć częstotliwość co 30 minut między Krakowem Głównym i lotniskiem planowane jest od 13 czerwca 2021 r.
Mamy nadzieję, że do tego czasu sytuacja związana z pandemią ustabilizuje się pozwalając na stopniowe przywracanie do normy międzynarodowego ruchu lotniczego, który był podstawowym źródłem potoków podróżnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Lotnisko – zaznaczyły Koleje Małopolskie.
Więcej pociągów na SKA3
Niewielkiemu rozszerzeniu ulegnie oferta połączeń na trasie (SKA3) Kraków Główny – Tarnów. Dotychczasowy poranny pociąg z Bochni dojeżdżający do Krakowa ok. godziny 7.30 od 13 grudnia będzie rozpoczynał bieg w Tarnowie. Oznacza, to że między godziną 5.00 a 6.00 z Tarnowa będą rozpoczynać bieg cztery pociągi w kierunku Krakowa. Ponadto w związku z korektami połączeń międzywojewódzkich pomiędzy Rzeszowem a Katowicami, większa liczba kursów pojawi się również pomiędzy 17.00 a 18.00 z Tarnowa w kierunku Krakowa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Koleje Małopolskie obsłużą również dwa kursy SKA3 dotychczas obsługiwane przez Polregio - do Krakowa Głównego na godzinę 7.02 i z Krakowa Głównego o godzinie 16.20.
W związku z tym, że 2021 roku prace modernizacyjne na odcinku Kraków Główny – Podłęże przejdą w kluczową fazę, spowoduje to kumulację utrudnień w ruchu na tym odcinku. Z tego powodu część pociągów SKA3 już na etapie przygotowania rocznego rozkładu jazdy została skierowana okrężnie przez stacje Kraków Batowice, Kraków Lubocza i Kraków Nowa Huta.
Drogą okrężną
Drogą okrężną pojadą przede wszystkim pociągi przyspieszone w porannym i popołudniowym szczycie przewozowym (rano Lach i Dunajec, popołudniu Dunajec i Nikifor, w obu kierunkach Dolina Popradu). Ponadto w ramach poszczególnych korekt rozkładu jazdy drogą okrężną będą kierowane również inne pociągi zależnie od przepustowości na modernizowanej trasie podstawowej.
Dzięki zakończeniu prac modernizacyjnych w ramach pilotażu wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pierwsze dwa pociągi przyspieszone pojadą na odcinku Tarnów - Podłęże z prędkością maksymalną 160 km/h. Będą to: 33124/5 SKA3P relacji Kraków Główny (odj. 14.42) - Tarnów (przyj. 15.51) oraz 33140/1 Dolina Popradu relacji Krynica-Zdrój (odj. 14.04) - Tarnów (przyj. 17:12 / odj. 17.13) - Kraków Główny (przyj. 18.24).
Na razie – wskazał przewoźnik - zwiększenie prędkości pozwoli na niewielkie oszczędności czasowe (ok. 4-5 minut), jednakże docelowo po zakończeniu modernizacji pozwolą na zauważalne skrócenie czasu podróży.(PAP)