Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie strajk kolejarzy?

inforail
17.03.2011 13:47
Kilkunastogodzinne obrady Trójstronnego Zespołu ds. Kolejnictwa, trwające od popołudnia 16 marca br. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury z udziałem ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, skończyły się zawarciem wspólnego stanowiska strony związkowej i wydaniem ustaleń dotyczących przeprowadzenia w zakładach spółek kolejowych przeznaczonych do prywatyzacji (Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, PKP CARGO, PKP Intercity) referendum strajkowego. Stronom nie udało się zawrzeć porozumienia w sprawie zawierania Paktów Gwarancji Socjalnych dla pracowników przeznaczonych do prywatyzacji kolejowych spółek.
Najbardziej paląca sytuacja występuje w Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury, które pomimo niezawarcia przez Zarząd PKP S.A. ze związkami zawodowymi Paktu Gwarancji Socjalnych na okoliczność prywatyzacji, jest już na końcowym etapie procesu prywatyzacyjnego wyłonienia potencjalnych inwestorów.
Federacja Związków Zawodowych Pracowników PK niezmiennie stoi na stanowisku, że Pakty muszą być negocjowane i zawarte przed zmianami własnościowymi w spółkach;muszą stanowić integralną część umów prywatyzacyjnych, a decyzja Ministra Infrastruktury o finalnym zbyciu danej spółki musi być uzależniona od satysfakcjonującej pracowników i ich reprezentacji treści Paktów.
STANOWISKO związków zwodowych reprezentowanych w Zespole Trójstronnym ds. Kolejnictwa w związku z fiaskiem dialogu społecznego podczas wielogodzinnego posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa w dniach 16 i 17 marca 2011 r.
Strona społeczna domagała się, by w związku z prowadzonym procesem prywatyzacji spółek Grupy PKP, między zarządami spółek i partnerami społecznymi przeprowadzić negocjacje i zawrzeć pakty gwarancji pracowniczych, oddzielnie dla pracowników każdej z prywatyzowanych spółek, które stanowić będą część zobowiązań finansowo-prawnych udostępnianych inwestorom w ramach tzw. due dilligence prywatyzowanej spółki. Jedyny wyjątek miał dotyczyć będącej w toku prywatyzacji spółki Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, w sprawie której 1 kwietnia br. zorganizowane byłoby specjalne posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa.
W związku z tym, że strona rządowa nie zgodziła się na zawarcie porozumienia z klauzulą zabezpieczającą realizację postanowienia o paktach gwarancji pracowniczych, w postaci uznania prawa do strajku w przypadku zerwania porozumienia, związki zawodowe uruchamiają referendum strajkowe w zakładach spółek planowanych do prywatyzacji.
/-/ podpisy strony związkowej
Warszawa, dnia 17.03.2011
USTALENIA związków zawodowych reprezentowanych w Zespole Trójstronnym ds. Kolejnictwa w sprawie przeprowadzenia referendum strajkowego
Związki zawodowe ustalają, że w dniach 22.03-20.04.2011 r. w poszczególnych zakładach spółek PNI, PKP Cargo, PKP Intercity zostanie przeprowadzone referendum strajkowe.
Ustala się następujące pytanie referendalne:
Czy jesteś za podjęciem akcji strajkowej w przypadku kontynuacji procesu prywatyzacji spółek kolejowych bez gwarancji zawarcia pakietów socjalnych? 
Zobowiązuje się poszczególne organizacje zakładowe do stworzenia wspólnych komitetów referendalnych celem przeprowadzenia referendum.
Protokoły z przeprowadzonego referendum należy sporządzić w trzech egzemplarzach i przesłać w terminie do 22.04.2011 r., po jednym do:
– Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ 'Solidarność’, ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa fax. 22 4733841
– Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP, ul. Jaracza 2, 00-378 Warszawa fax. 22 6229830
– Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych, ul. Grójecka 17, 02-021 Warszawa fax. 22 4742616
/-/ podpisy strony związkowej