Będzie rozbudowa siatki połączeń międzynarodowych. MI podało szczegóły

inforail
07.02.2020 06:45

Wiceministerinfrastruktury Andrzej Bittel przedstawił plany związane z rozbudową siatkipołączeń międzynarodowych. To odpowiedź na interpelację posła KrzysztofaŚmiszka.

W ramach trwających aktualnie rozmów z kolejamizagranicznymi, Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity planują rozbudowaćofertę połączeń międzynarodowych poprzez:

– uruchomienie od rozkładu jazdy edycji 2022/2023 nowego połączeniarelacji Gdynia – Praga – Gdynia przez Gdańsk, Poznań, Wrocław i Międzylesie, wewspółpracy z Kolejami Czeskimi,

– uruchomienie od czerwca 2021 r. dodatkowego pociągudziennego z Wrocławia do Wiednia,

– uruchomienie od 2021 r. dodatkowego pociągu dziennegorelacji Olsztyn – Żylina przez Warszawę, Częstochowę i Katowice,

– uruchomienie od grudnia 2020 r. nowego, dziennegopołączenia relacji Kraków – Berlin przez Katowice, Wrocław i Zieloną Górę,

 wydłużenie relacjipociągu Kraków – Praga do stacji Przemyśl Główny.

Jak podał Bittel w przypadku planowania nowych połączeńmiędzynarodowych istotnym czynnikiem, który należy brać pod uwagę, jestzapewnienie połączenia po obu stronach granicy i uzgodnienie ze wszystkimistronami warunków realizacji usługi, zwłaszcza w zakresie zabezpieczenia taborukolejowego i źródeł finansowania.

Zapewnienie środków finansowych przez współpracujące stronyjest bardzo istotne, ponieważ każde państwo odpowiada za kursowanie ifinansowanie danego pociągu międzynarodowego na terytorium swojego kraju.Natomiast, modele finansowe są różne w poszczególnych państwach sąsiadujących zPolską, co niejednokrotnie utrudnia możliwości rozbudowy oferty przewozowej.Przykładowo, w Niemczech pociągi międzynarodowe uruchamiane są tylko na zasadachkomercyjnych. W przypadku Polski, międzynarodowa oferta przewozowa finansowanajest przede wszystkim w ramach umów o świadczenie usług publicznych zawieranychprzez ministra właściwego ds. transportu z przewoźnikiem. Należy jednak podkreślić,że dofinansowywanie przez Ministra oferty międzynarodowej nie jestobligatoryjne, dlatego też jej zakres jest uzależniony od wielkości środków zagwarantowanychw rocznym budżecie państwa na dofinansowanie krajowych pasażerach przewozów kolejowych.

W projekcie budżetu państwa na 2020 r., zaplanowana zostałakwota 21 mln zł na pociągi międzynarodowe uruchamiane na zamówienie MinistraInfrastruktury. Przykładowo, w roku 2019 r. Spółka PKP Intercity otrzymała zbudżetu państwa dofinansowanie w wysokości 16,5 mln zł na realizację połączeń międzynarodowych.Rekompensata wypłacana przewoźnikowi stanowi różnicę pomiędzy rzeczywistymi kosztamiwykonywania przewozów objętych umową i faktycznie uzyskanymi przychodami zwykonywania tych przewozów i jest powiększona o tzw. rozsądny zysk, zgodnie zwymogami unijnymi określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 ParlamentuEuropejskiego i Rady.

Wiceminister Andrzej Bittel przypomniał, że w ramachaktualnie obowiązującego rozkładu jazdy pociągów, ważnego od 15 grudnia 2019 r.do 12 grudnia 2020 r., Minister Infrastruktury objął dofinasowaniem 24 parypociągów międzynarodowych, z czego 21 par uruchamianych jest codziennie adodatkowe 3 pary w sezonie letnim. Na tej podstawie, Minister Infrastrukturyzapewnia podstawową ofertę połączeń międzynarodowych w kierunku:

wschodnim:

a) relacja Przemyśl Gł. – Lwów/Odessa – Przemyśl Gł.: 3pociągi (pociąg nr 89/90, pociąg nr 35/36, pociąg nr 51/51 „Lwów Express”),

b) relacja Warszawa Zach. – Kijów – Warszawa Zach. przez Lublini Dorohusk: pociąg nr 68/67 „Kiev Express”,

c) relacja Kraków Gł. – Grodno – Kraków Gł. przez Warszawę iBiałystok: pociąg nr 304/303 „Hańcza”,

d) relacja Praga/Budapeszt/Warszawa – Brześć/Moskwa: 3pociągi (pociąg nr 130/131″Batory/Bathory” rel. Budapeszt – Brześć – Budapesztprzez Katowice, Warszawę i Terespol, pociąg prowadzi grupę wagonów do Pragi iMoskwy, pociąg nr 126/125 „Mickiewicz” rel. Warszawa Zach. – Brześć – WarszawaWsch., pociąg nr 128/127 „Skaryna” rel. Warszawa Zach. – Brześć – WarszawaZach., skomunikowany w Brześciu z pociągiem do Moskwy);

południowym:

a) relacja Warszawa Wsch. – Wiedeń – Warszawa Wsch.: 2pociągi (pociąg nr 407/406 „Chopin”, który prowadzi grupę wagonów do Pragi iBudapesztu, pociąg nr 103/102 „Polonia”),

b) relacja Brześć/Terespol – Budapeszt/Praga: pociąg nr130/131 „Batory/Bathory” przez Warszawę, Katowice i Ostrawę,

c) relacja Katowice – Wiedeń – Katowice: pociąg nr 101/100″Moravia”,

d) relacja Gdynia Gł. – Wiedeń – Gdynia Gł.: pociąg nr107/106 „Sobieski” przez Warszawę i Katowice,

e) relacja Berlin – Wiedeń – Berlin: pociąg nr 456/457″Nightjet” przez Rzepin, Zieloną Górę, Wrocław i Opole, prowadzi dodatkowewagony do Budapesztu (przez Bratysławę) i Przemyśla (przez Katowice, Kraków,Rzeszów: TLK „Pogórze”),

f) relacja Warszawa Wsch. – Ostrawa/Praga – Warszawa Wsch.:3 pociągi „Silesia” przez Katowice,

g) relacja Przemyśl Gł. – Graz – Przemyśl Gł.: pociąg nr105/104 „Porta Moravica” przez Rzeszów, Kraków, Katowice, Ostrawę i Wiedeń,

h) relacja Przemyśl Gł. – Ostrawa – Przemyśl Gł.: pociąg nr300/301 „Galicja” przez Rzeszów, Kraków i Katowice,

i) relacja Kraków Gł. – Praga – Kraków Gł.: pociąg nr114/114 „Cracovia”,

j) relacja Gdynia Gł. – Żylina – Gdynia Gł.: pociąg nr420/421 „Rozewie” przez Poznań, Wrocław i Katowice,

k) relacja Świnoujście/Kołobrzeg/Hel – Bohumin: 3 pociągi wsezonie letnim („Pirat”, „Wolin” i „Wydmy”);

zachodnim:

a) relacja Gdynia Gł. – Berlin – Gdynia Gł.: pociąg nr 58/59″Gedania” przez Bydgoszcz, Poznań i Rzepin,

b) relacja Berlin – Wiedeń – Berlin: pociąg nr 456/457″Nightjet” przez Rzepin, Zieloną Górę, Wrocław i Opole, prowadzi dodatkowewagony do Budapesztu (przez Bratysławę) i Przemyśla (przez Katowice, Kraków,Rzeszów: TLK „Pogórze”).

W porównaniu do rocznego rozkładu jazdy na 2019 r.,aktualnie obowiązująca oferta międzynarodowa na 2020 r. została rozbudowana wnastępującym zakresie:

– wydłużenie relacji pociągu międzynarodowego”Batory/Bathory” z relacji Budapeszt – Warszawa do relacji Budapeszt/Praga –Brześć z wagonami do Moskwy. Pociąg jest uruchamiany we współpracy z KolejamiBiałoruskimi, Czeskimi, Węgierskimi i Rosyjskimi.

– uruchomienie pociągu „Porta Moravica” w wydłużonej relacjiz Przemyśla do Graz Hbf w Austrii. Na stacji Przemyśl Gł. pociąg jestskomunikowany z pociągiem nr 35 do Odessy przez Lwów i Tarnopol.

W związku z tym, zapewnione zostało połączenieUkraina-Polska-Czechy-Austria. Biorąc pod uwagę codzienne kursowanie pociągów:IC Nightjet/TLK Pogórze w relacji Berlin – Przemyśl, „Galicja” i „Porta Moravica”,mieszkańcy Ukrainy i Województwa Podkarpackiego mają możliwość odbycia podróży międzynarodowychdo Berlina i na południe do Czech, Słowacji i Austrii oraz na Węgry.

– uruchomienie pociągu „Galicja” relacji Przemyśl Gł. –Ostrawa (Svinov) – Przemyśl Gł.

– uruchomienie we współpracy z Kolejami Słowackimi nowego pociągu”Rozewie” na Słowację w relacji Gdynia Gł. – Żylina – Gdynia Gł. przez Poznań,Wrocław, Katowice i Zwardoń.

– uruchomienie nowego pociągu „Mickiewicz” w relacjiWarszawa Zach. – Brześć – Warszawa Zach.