Będzie nowy przystanek w Gliwicach. Przy Osiedlu Kopernika
Zgodnie z planami PKPPLK pociągi będą się zatrzymywały w pobliżu gliwickiego Osiedla Kopernika –podał w środę miejscowy magistrat. Gruntowną modernizację przejdzie też stacjaGliwice Łabędy i tamtejszy węzeł kolejowy.
Gliwicki urząd miasta odwołał się do informacji biurazarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Wynika z niej, że zarządca kolejowejinfrastruktury prowadzi przetarg na pracowanie dokumentacji projektowej dlazadania pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarzeŚląska, etap II: linia E 30 na odcinku Katowice – Chorzów Batory oraz GliwiceŁabędy”.
Jak przekazało za PLK miasto, prace projektowe będądotyczyły przebudowy stacji Gliwice Łabędy oraz odtworzenia połączenia stacjiGliwice Port (obecnie modernizowanej) ze stacją Gliwice Łabędy.
„Ze względu na zmianę układu torowego stacji Gliwice Łabędyoraz przebudowę wiaduktu kolejowego na ulicy Staromiejskiej, nad którym obecnieznajduje się istniejący peron nr 1, planujemy rozbiórkę istniejącego peronu nr1 i budowę nowego, przesuniętego ok. 150 m w kierunku stacji Taciszów” – zacytowałoinformację PLK miasto.
Zgodnie z planami kolejowej spółki powstanie też nowyprzystanek osobowy Gliwice Kopernik, który według planów ma zostać zbudowany wrejonie estakady Jana Heweliusza (w przybliżeniu w połowie odległości międzystacjami Gliwice i Gliwice Łabędy.
Zarządca kolejowej infrastruktury przekonuje, że poprzebudowie zwiększy się dostępność usług kolejowych dla mieszkańców. Wzrosnąma też prędkość jazdy pociągów na linii kolejowej nr 137 (odcinek Katowice –Chorzów Batory) do 160 km/h, a na linii nr 135 (Gliwice – Pyskowice) do 120km/h – o ile pozwolą na to warunki terenowe.
Modernizacja węzła w Łabędach jest częścią projektu PLKzakładającego opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Prace napodstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap II”.Koszt tej dokumentacji szacowany jest na ok. 7 mln zł netto. Otwarcie kopert zofertami zaplanowano na 26 września br.
PLK obecnie czekają na zamówioną dokumentację dla zadania”Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”(ostatnie jej elementy mają być gotowe w 2020 r.). Docelowo inwestycja maumożliwić tworzenie w centralnej części woj. śląskiego tzw. koleimetropolitalnej.
Zgodnie z wytycznymi dla powstającej dokumentacji, pod kątemzwiększenia przepustowości między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd.projektowana jest m.in. zmiana układu dwutorowego na czterotorowy – na odcinkuBędzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy – na odcinkuSosnowiec Gł. – Szopienice Płd.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prackoncepcyjnych poza rozbudową linii rozważały w tym rejonie m.in. budowę nowychperonów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a takżebudowę nowego przystanku Katowice Morawa.
Ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd.- Katowice – Katowice Piotrowice przewidywało, że „planowana przebudowa (…)obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układudwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz zwyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego”. Obok rozbudowy linii analizy dotyczyłyteż nowego przystanku Katowice Damrota.
W latach 2013-2016 PLK wyremontowały już kosztem ok. 134 mlnzł linię kolejową Gliwice-Katowice, będącą częścią europejskiej magistrali E30.W efekcie najszybsze pociągi pokonują ten odcinek w 25 minut, a składyregionalne w 29-32 minuty.
Prace rewitalizacyjne na trasie Katowice–Gliwice zaczęły sięw 2013 r. – na dwóch odcinkach Chorzów Batory–Świętochłowice–Ruda ŚląskaChebzie oraz Zabrze–Gliwice. Kolejny odcinek: Ruda Śląska Chebzie–RudaŚląska–Zabrze został oddany do eksploatacji w grudniu 2014 r. Ostatni etapprac, odcinek Katowice–Chorzów Batory, był remontowany w 2015 r.
Roboty na trasie Katowice-Gliwice były częścią zadaniainwestycyjnego PKP PLK pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowych nr 134,137 i 138 na odcinku Gliwice Łabędy-Katowice-Sosnowiec Jęzor”. W ramachtego samego kontraktu spółka wyremontowała odcinek Mysłowice-Sosnowiec Jęzor.Inwestycje zakładały przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździćw tych miejscach pociągi.
„