Będzie mniej zmian w kursowaniu pociągów, bo PKP PLK skontrolują pantografy

inforail
23.07.2019 13:04

PKP Polskie LinieKolejowe wprowadzą system do wykrywania usterek pantografów – ważnych urządzeńlokomotyw elektrycznych. Dlatego ma być mniej zmian w kursowaniu pociągów.

Umieszczony obok toru zespół czujników zdiagnozuje w czasiejazdy stan pantografu. W przypadku znacznego uszkodzenia lokomotywa zostaniewymieniona. System będzie wprowadzany w 2020 r.

PKP PLK podają, że rocznie średnio 150 awarii siecitrakcyjnej powodowane jest przez zły stan techniczny pantografów – urządzeńumieszczonych na dachu lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prąduz sieci trakcyjnej. To może powodować utrudnienia dla podróżnych pociągów,dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzą nowoczesny system dowykrywania usterek pantografów (odbieraków prądu).

Laserowe czujniki, czyli zintegrowany system DSAP (DetekcjaStanów Awarii Pantografów), stworzy model 3D pantografu i automatyczniezlokalizuje każde uszkodzenie. Wymiana lub wyłączenie lokomotywy z uszkodzonymodbierakiem ograniczy liczbę awarii sieci na liniach kolejowych. Raporty zmonitoringów urządzeń będą przesyłane do przewoźników, a dzięki tyminformacjom, na bieżąco będą sprawniej prowadzone prace serwisowe, tak by wdalszej eksploatacji pantografy nie powodowały uszkodzeń sieci trakcyjnej.

Kontrola stanu technicznego pantografów nie tylko zwiększyniezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbęusterek sieci spowodowanych niewłaściwym stanem pantografu. Takie rozwiązanieznacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty związane z uszkodzeniemsieci trakcyjnej przez zły stan techniczny pantografów.

Stały monitoring składów

W maju PLK spotkały się z podmiotami, które majądoświadczenie w realizacji systemu związanego z kontrolą pantografów. Znaleźlisię wśród nich producenci, których systemy detekcji uszkodzeń pantografów wostatnich latach zostały zastosowane na sieciach kolejowych.

Podczas spotkań zostały zaprezentowane różne rozwiązaniamiędzy innymi takie, w których skan pantografu odbywa się z boku pojazdu, odgóry, a niekiedy z samego pojazdu. PLKplanują zastosować system, który montowany jest na stałe w pobliżu siecitrakcyjnej i kontroluje przejeżdżające pociągi.

Na podstawie uzyskanych informacji PLK określą wymagania, anastępnie rozpocznie się procedura przetargowa. W planach jest zainstalowaniepierwszych urządzeń do końca 2020 roku.