Będzie lepiej?
Usprawnianie zarządzania, unowocześnianie infrastruktury, wzrost bezpieczeństwa oraz podniesienie komfortu podróży –to cztery filaru programu „Twoja kolej!”, przygotowanego przez Grupę PKP, który będzie realizowany do 2015 roku. Szczegóły programu są dostępne na specjalnej, dedykowanej stronie www.twojakolej.pkp.pl . O co chodzi? Prawdopodobnie o poprawę wizerunku polskiej kolei, która w ostatnim czasie zapisała się w historii pluskwami i pogryzionym pasażerem, aferą wagonową w PKP Intercity, dwoma pociągami na jednym torze czy wcześniej katastrofą kolejową. Pytanie kolejne to takie: czy uruchomienie strony internetowej o wskazanym wyżej adresie poprawi jakość usług kolejowych w Polsce? Pewnie nie. Należy tylko liczyć na to, że za uruchomieniem owej strony pójdą także konkretne działania Grupy PKP. Jak czytamy w komunikacie przygotowanie programu zostało poprzedzone wielomiesięczną analizą, w wyniku której zostały wyodrębnione cztery obszary działań: Pasażer, Inwestycje, Bezpieczeństwo, Optymalizacja Zarządzania. Program zmian na kolei, nazwany Twoja kolej! jest przewidziany do realizacji na lata 2013-2015. Patrząc na wymienione wyżej obszary należy przyznać, że twórcy programu trafili w samo sedno. Wydaje się bowiem, że w każdym z nich polska kolej wymaga zmian. Zmian na lepsze. Bo dziś przecież ani pasażer nie jest priorytetowo traktowany w PKP, ani inwestycje nie są prowadzone na taką skalę, jak oczekiwalibyśmy, ani polska kolej nie jest jakoś szczególnie bezpieczna, i to zarówno pod względem wypadków, jak i złodziejstwa czy bandytyzmu. Wreszcie samo zarządzanie pozostawia sporo do życzenia, nadal mamy wątpliwości czy człowiek niezwiązany z koleją a bankowością na stanowisku szefa PKP S.A. to najlepszy pomysł Ministra Nowaka.
A co w ramach projektu w poszczególnych obszarach?
W ramach projektu Pasażer wyodrębniono elementy, które mają kluczowy wpływ na satysfakcję klienta podczas korzystania z pociągów. Najważniejsze z nich to: komfort przejazdu, czas przejazdu, czystość w wagonie oraz punktualność. Część z ponad 200 inicjatyw, którymi będzie objęta głównie działalność PKP Intercity zostało już wprowadzonych (m.in. mobilni informatorzy, zwiększona liczba patroli Służby Ochrony Kolei), jednak większość zostanie wprowadzona w kolejnych latach. W 2013 klienci odczują nowe standardy czystości w wagonach i na dworcach, wprowadzony zostanie program lojalnościowy dla klientów i łączność WI-FI w pociągach. W latach 2014-2015 klienci będą mogli zapłacić kartami we wszystkich pociągach, a w wagonach pojawi się monitoring.
Centralnym punktem projektu Inwestycje jest sprawne wykorzystanie środków unijnych, których wartość w latach 2013-2015 sięgnie kwoty 30 mld zł. Zdecydowana większość (ponad 26 mld zł) przeznaczone będzie na modernizacje linii kolejowych (ok. 4000 km w latach 2013-2015), pozostałe środki pozwolą na unowocześnienie taboru (m.in. zakup pociągów Pendolino) i remont 60 dworców w ciągu następnych trzech lat.
Bezpieczeństwo. W 2015 roku podróżowanie pociągiem będzie nie tylko bardziej komfortowe, ale i bezpieczne. Patrole SOK-istów już dziś są częściej spotykane, a w przyszłym roku ich liczba jeszcze się zwiększy. Systemowe zmiany zajdą także w szeroko pojętym bezpieczeństwie ruchu kolejowego. W ciągu trzech lata zostanie zmodernizowanych 2000 przejazdów kolejowych oraz 200 rozjazdów kolejowo-drogowych, odbędą się szkolenia maszynistów i dyżurnych ruchu, m.in. z wykorzystaniem zakupionych symulatorów dla dyżurnych ruchu.
I wreszcie zarządzanie. Realizacja trzech powyższych projektów wymaga sprawnego zarządzania Grupą PKP. To czwarty obszar zmian, w ramach którego nacisk zostanie położony na redukcję kosztów poprzez centralizację zakupów towarów i usług, a także zwiększanie przychodów, m.in. ze sprzedaży nieruchomości. W 2013 roku zostaną sfinalizowane prywatyzacje TK Telekom, PKP Cargo i Polskich Linii Kolejowych. Ważnym elementem zmian będzie wprowadzenie standardów etycznych i zasad ładu korporacyjnego w Grupie PKP.
Efektem programu Twoja kolej! ma być przywrócenie kolejom i PKP miejsca należnego na gospodarczej i społecznej mapie Polski. Jak to mówią pożyjemy, zobaczymy…
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024