Będzie łatwiejszy dojazd do stacji Gliwice Łabędy

inforail
24.07.2019 07:20

Projekt budowy wgliwickiej dzielnicy Łabędy nowego ronda i przebudowy pobliskiego układukomunikacyjnego zamówił samorząd tego miasta. Chodzi o ułatwienie dojazdu dostacji kolejowej Gliwice-Łabędy, która po 2020 r. zostanie przebudowana przezPKP Polskie Linie Kolejowe.

Jak wynika z informacji na stronach Zarządu Dróg Miejskich wGliwicach, w efekcie trwającego od początku czerwca br. przetargu na wykonaniedokumentacji projektowej dla zadania „Rozbudowa układu drogowego w obrębiestacji Gliwice-Łabędy” podpisano wartą 372,6 tys. zł umowę z gliwickimbiurem A-Propol.

Była to jedna z czterech złożonych w postępowaniu ofert;wszystkie mieściły się w założonym kosztorysie na poziomie 600 tys. zł.

O planach zarządcy kolejowej infrastruktury dotyczącychgruntownej modernizacji stacji Gliwice Łabędy i tamtejszego węzła kolejowego, atakże budowy nowego przystanku kolejowego w pobliżu gliwickiego OsiedlaKopernika, miejscowy magistrat informował latem ub. roku.

PKP PLK prowadziły wówczas przetarg na zaprojektowanieprzebudowy stacji Gliwice Łabędy oraz odtworzenia połączenia z nią niedawno zmodernizowanejstacji towarowej Gliwice Port. Obecnie prace projektowe w tym zakresie jużtrwają, kompletna dokumentacja ma powstać do sierpnia 2020 r. Prace budowlanemają zostać wykonane w nowej perspektywie finansowej.

Według ubiegłorocznych informacji PLK, ze względu na zmianęukładu torowego stacji Gliwice Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nadul. Staromiejską, nad którym obecnie znajduje się peron nr 1 stacji,zaplanowano rozbiórkę tego peronu i budowę nowego, przesuniętego ok. 150 m w kierunkustacji Taciszów.

Zgodnie z uzgodnionymi przez miasto planami PLK, wiaduktkolejowy w rejonie Kanału Gliwickiego, w ciągu ul. Staromiejskiej, zostanieprzebudowany, a kolejny pobliski wiadukt w ciągu ul. Głównej – wyburzony.Zlikwidowany zostanie też przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn naprzedłużeniu ul. Wolności.

W zamian zaplanowano budowę pod nowym, dwuprzęsłowymwiaduktem kolejowym ronda turbinowego, do którego zostanie dostosowanyprzylegający układ ulic Strzelców Bytomskich, Głównej i Przyszowskiej. Wplanach jest też budowa zatok autobusowych, nowych przystanków, chodników, drógrowerowych i dojść do peronów oraz przebudowa oświetlenia i zagospodarowaniezieleni.

Na wykonanie projektu części tej inwestycji, którejrealizacja będzie leżała po stronie miasta, wyłoniony przez zarząd drógwykonawca ma 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Gliwicki samorząd akcentuje, że od lat zabiegał o szerszewykorzystanie kolei w miejskim transporcie publicznym. Pierwotnie miastoplanowało uruchomienie Miejskiego Autobusu Szynowego, wykorzystującegoinfrastrukturę kolejową. Jednym z elementów tej koncepcji było wybudowanienowego przystanku kolejowego w rejonie dzielnicy Kopernika.

Teraz, w efekcie uzgodnień miasta i PLK, zarządca kolejowejinfrastruktury planuje gruntownie przebudować stację kolejową Gliwice-Łabędyoraz zbudować przystanek kolejowy w rejonie estakady Heweliusza (w przybliżeniuw połowie odległości między stacjami Gliwice i Gliwice Łabędy), o roboczejnazwie Gliwice Kopernik. Miasto zrealizuje tzw. infrastrukturę towarzyszącą,m.in. parkingi.

Modernizacja węzła kolejowego w Łabędach jest częściąprojektu PLK zakładającego opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn.”Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarzeŚląska, etap II”.