Będą kolejne szynobusy dla Lubuskiego

inforail
18.12.2012 13:45
Zarząd Województwa Lubuskiego wybrał do dofinansowania bardzo ważny projekt dla regionu –projekt o wartości prawie 50 mln zł, w tym dofinansowanie z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na ponad 41 mln zł. To projekt na zakup czterech szynobusów z homologacją na połączenia transgraniczne – powiedziała marszałek Elżbieta Polak podczas konferencji prasowej.
– To zadanie zostało wpisane do przyszłorocznego budżetu, jednak już rozpoczęły się procedury przetargowe. Projekt dotyczy zakupu czterech szynobusów z homologacją niemiecką. Docelowa liczba miejsc siedzących wynosi od 130 do 150. Istotna kwestia jest taka, aby te szynobusy mogły funkcjonować również w połączeniu ze sobą. Homologacja związana jest z kwestiami wzmocnienia korpusu szynobusu. W sytuacjach zderzeniowych jest on dużo mocniejszy od tych, które posiadamy w tej chwili. Posiada także dodatkowe osobne miejsce dla maszynisty – powiedział wicemarszałek Jacek Hoffman. 
– Projekt spełnił wszelkie kryteria zarówno formalne, jak i merytoryczne. Przez ekspertów został wybrany do dofinansowania uzyskując bardzo wysoką ocenę. To kolejny projekt, który uzyskał dofinansowanie z dodatkowych środków z Krajowej Rezerwy Wykonania – powiedział Dyrektor Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Paweł Sługocki.
Jeden z lubuskich szynobusów. Będą następne (foto: Wikipedia)
Projekt pt. „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie”
Tytuł Projektu: „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie”
Nazwa Beneficjenta: Województwo Lubuskie
Numer konkursu: Konkurs LRPO/1.1/2/2012
Całkowita wartość projektu (PLN): 49 176 470,58
Całkowita wartość kosztów kwalifikowalnych (PLN): 49 176 470,58
Wnioskowana kwota dofinansowania (PLN): 41 799 999,99
Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu: 25-05-2012
Planowany termin zakończenia rzeczowej realizacji projektu: 31-12-2013
Planowany termin zakończenia finansowej realizacji projektu: 31-12-2013
Opis projektu:
Przedmiotem projektu jest zakup nowego taboru kolejowego w postaci czterech autobusów szynowych. Ponadto, zgodnie z wymogami zawartymi w dokumentach krajowych i wspólnotowych w ramach realizacji projektu będzie miała miejsce promocja projektu.
Głównym przedmiotem realizacji projektu jest wykonanie i dostawa taboru kolejowego w postaci jednego typu pojazdów szynowych z napędem spalinowym przeznaczonych do przewozów pasażerskich (szynobusy) –4 sztuki. Pojazdy te będą spełniać wszystkie wymagania uwarunkowane prawem polskim i wspólnotowym. Kolorystyka pojazdu będzie zgodna z Księgą Marki Lubuskie. Pojazd będzie posiadać od 130 do 150 miejsc siedzących, w tym minimum 130 stałych miejsc siedzących. Standard wyposażenia –2 klasa. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych – co najmniej 2 osób na wózkach inwalidzkich. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nie będzie mniejsza od 120 km/h.
Cele projektu:
Celem głównym projektu jest wzrost konkurencyjności transportu kolejowego i tym samym dostępności transportowej województwa lubuskiego poprzez dostosowanie taboru kolejowego do potrzeb.
Celami szczegółowymi projektu są: zwiększenie spójności województwa w zakresie transportu kolejowego, wzrost liczby połączeń kolejowych na trasach województwa lubuskiego, zwiększenie zdolności obsługowej potoku podróżnych na trasach pasażerskiego transportu kolejowego, poprawa jakości podróżowania.
Projekt wpływa w sposób istotny na unowocześnienie i rozwój istniejącego taboru kolejowego, zwiększa liczbę pojazdów do obsługi przewozów pasażerskich, potok podróżnych rośnie, dzięki czemu projekt w sposób bezpośredni poprawia spójność transportową woj., poprawiając warunki infrastrukturalne i szanse rozwoju. Rozwój funkcjonalności i zdolności obsługowej dostępnej infrastruktury kolejowej, przełoży się na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności regionu.
Wskaźniki:
Realizacja projektu doprowadzi do powstania następujących produktów: Liczba zakupionych jednostek taboru kolejowego – 4 szt, Pojemność zakupionego taboru kolejowego – 1040 osób, a także osiągnięcia następujących rezultatów: Liczba pasażerów – 123,552 osób/rok.
Celami strategicznym Województwa Lubuskiego ujętymi w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego do roku 2020 są następujące inwestycje:
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 273 (CE-59) na odcinku Głogów – Zielona Góra – Kostrzyn („Odrzanka”);
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn n/O;
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowych nr 275 na odcinku Miłkowice –Żagań oraz linii nr 14 na odcinku Żagań – Żary – Forst.
Jednocześnie należy dodać, że Województwo Lubuskie w dalszym ciągu będzie rozbudowywać swój park taborowy o kolejne pojazdy szynowe do obsługi połączeń regionalnych.
Województwo Lubuskie jest organizatorem następujących połączeń transgranicznych z Niemcami:
Zielona Góra –Frankfurt Oder: 2 połączenia codziennie;
Frankfurt Oder –Zielona Góra: 2 połączenia codziennie;
Żagań –Forst Lausitz: 2 połączenia codziennie;
Forst Lausitz –Żagań: 2 połączenia codziennie.
Na terenie województwa funkcjonuje dodatkowo ok. 16 par pociągów regionalnych na linii Kostrzyn –Berlin Lichtenberg, będących poza umową z Województwem Lubuskim.
Połączenia międzywojewódzkie
Województwo Lubuskie od kilku lat zawiera porozumienie z Województwem Dolnośląskim dotyczące organizacji połączeń na liniach Żary –Węgliniec (Jelenia Góra) oraz Żary –Legnica (Wrocław), na których przewozy realizują Koleje Dolnośląskie. Pozostałe połączenia wykraczające poza teren naszego województwa, tj. Zielona Góra –Poznań, Zielona Góra –Wrocław, Zielona Góra –Rzepin –Szczecin, (Zielona Góra) Żary –Legnica, Kostrzyn –Gorzów Wlkp. –Krzyż –Poznań, Zielona Góra –Jelenia Góra obsługiwane są przez Przewozy Regionalne i finansowane przez każde z województw na swoim terenie.
Zachodnia Grupa Zakupowa
W związku z rezygnacją Województwa Wielkopolskiego z uczestnictwa w projekcie „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie”w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 –2013 (POIiŚ 7.1-48) Województwo Lubuskie jest aktualnie na etapie podpisywania porozumienia z Województwem Zachodniopomorskim w sprawie wspólnej realizacji tego przedsięwzięcia. Województwo Zachodniopomorskie zadeklarowało przejęcie roli beneficjenta projektu. Realizacje dostaw taboru planuje się na lata 2014/2015.
Zestawienie lubuskich szynobusów
Lp
Seria
Typ, nr fabr.
Producent
Rok produkcji
1
SA105-101
213Ma-003
ZNTK Poznań
2003
2
SA105-102
213Ma-004
ZNTK Poznań
2004
3
SA105-104
213Ma-006
ZNTK Poznań
2005
4
SA105-105
213Ma-007
ZNTK Poznań
2005
5
SA108-006         
215M-006
ZNTK Poznań
2006
6
SA133-003         
218Mc-011
Pesa Bydgoszcz
2006
7
SA133-006
218Mc-016        
Pesa Bydgoszcz
2007
8
SA133-007         
218Mc-020
Pesa Bydgoszcz               
2007
9
SA133-008         
218Mc-021
Pesa Bydgoszcz
2008
10
SA134-020
218Md-041
ZNTK Mińsk Maz.
2011
11
SA134-021
218Md-042
ZNTK Mińsk Maz.
2011
12
SA137-005
220M-005
Newag
2012