Będą dalsze analizy projektu KDP w Polsce

inforail
16.06.2017 08:25

Warunkiem powstania wPolsce Kolei Dużych Prędkości musi być rentowność tego przedsięwzięcia. Resortinfrastruktury i budownictwa wraca do debaty publicznej na ten temat, którazostała przerwana w 2011 r.

Jeżeli podjęcie tej inwestycji będzie uzasadnione z punktuwidzenia ekonomicznego – nie tylko społecznego – to ona powinna być podjęta, boPolacy na to zasługują. Nie może być to projekt deficytowy – powiedziałminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas konferencji „Rozwójpolskiej kolei z wykorzystaniem środków UE – analiza możliwości budowy KoleiDużych Prędkości w Polsce”.

Konferencja, zorganizowana przez Ministerstwo Infrastrukturyi Budownictwa 14 czerwca 2017 r., była okazją do spotkania reprezentantówinstytucji i firm zaangażowanych w rozwój kolei oraz do wymiany poglądów idoświadczeń w zakresie nowoczesnego transportu kolejowego. Zaprezentowanezostały stanowiska ekspertów dotyczące rozwiązań możliwych do zastosowaniapodczas budowy Kolei Dużych Prędkości oraz taboru wykorzystywanego do obsługitego projektu. Wnioski zgłoszone w ramach konferencji posłużą do sporządzeniaanalizy dotyczącej możliwości realizacji Kolei Dużych Prędkości orazprzedstawienia jej wyników Radzie Ministrów.

Projekt budowy systemu kolei dużych prędkości (KDP) w Polscejest przedsięwzięciem cywilizacyjnym. W „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 zperspektywą do 2030 roku” wskazano na potrzebę podjęcia ostatecznych decyzjizwiązanych z ewentualną budową systemu Kolei Dużych Prędkości uzupełnionego otzw. Y (połączenie Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław) do roku 2020.

Szczegółowe informacje dotyczące historii projektu, wynikiprzeprowadzonych prac studialnych projektu KDP (finansowanych ze środków UEdostępnych w ramach POIiŚ 2007-2013) oraz przebieg KDP zostały zaprezentowaneprzez przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Istotnym elementem debaty była analiza możliwych kierunkówrozwoju dalszych połączeń w ramach projektu, w szczególności trasowanieprzedłużenia KDP w kierunkach: zachodnim i południowym, w celu połączeniapolskiego systemu Kolei Dużych Prędkości z systemami krajów sąsiadujących.Przedstawiciele instytucji badawczych i naukowych omówili kwestie rozbudowy KDPw kontekście międzynarodowym, opisując Polskę na tle projektów KDP w EuropieŚrodkowo-Wschodniej. Uwagę poświęcono także modelowaniu podróży i prognozowaniuruchu, w tym występujące uwarunkowania i metody badań.

W kontekście ewentualnej budowy KDP niezwykle ważne sąrównież kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i zgodności technicznej orazzapewnienia odpowiedniego taboru. W przypadku ruchu pociągów z prędkościąprzekraczającą 250 km/h, oprócz specjalnie dostosowanej infrastrukturykolejowej, konieczne jest wdrożenie wymaganych dla KDP zasad prowadzenia ruchui systemów zarządzania bezpieczeństwem. Sprawy te zostały przedstawione przezprzedstawiciela Urzędu Transportu Kolejowego.

W dalszej kolejności, opierając się na doświadczeniachkrajów Europy Zachodniej, zaprezentowano koncepcje wykorzystania linii KDP do obsługipasażerskich przewozów międzyaglomeracyjnych i regionalnych.

Bardzo ważny głos zabrał przedstawiciel Izby GospodarczejTransportu Lądowego, omawiając potencjał branży wykonawców i producentów koniecznydo realizacji projektu KDP.

W ostatniej części konferencji zaprezentowany zostałpotencjał naukowy w zakresie wdrażania projektów KDP, a także szczegółowoopisane kierunki kształcenia przyszłych kadr i dotychczasowe osiągnięcianaukowe. Przedstawiono również możliwość wykorzystania infrastruktury badawczejInstytutu Kolejnictwa w zakresie podsystemów KDP.

Podsumowując wnioski z konferencji wiceminister AndrzejBittel, odpowiedzialny w MIB za sprawy transportu kolejowego, powiedział, żejej wyniki posłużą do przeprowadzenia dalszych analiz w zakresie możliwościrealizacji projektu KDP w Polsce oraz podjęcia decyzji o realizacji projektu,która powinna opierać się na rzetelnych analizach, wynikach prac studialnychoraz przy uwzględnieniu możliwości finansowych państwa.

– Należy mieć na uwadze, że decyzja ta musi zapaść zuwzględnieniem całego kontekstu funkcjonowania systemu transportowego w kraju,tj. zrównoważonego i synergicznego rozwoju wszystkich gałęzi transportu, zeszczególnym uwzględnieniem ich intermodalności. Zważywszy, że transport kolejowyjest systemem naczyń połączonych, wymagane jest systemowe podejście – dodał A.Bittel.