Baku: Również Azerbejdżański ADDY przechodzi na napięcie trakcyjne 25 kV~ i rozstaw normalnotorowy

Jak informuje ormiańska prasa Azerbejdżanu, a przede wszystkim zachodnio-ormiańska agencja Arewmtjan Hajasdani Arkaji Manul, państwowe koleje ADDY na podstawie decyzji Banku Światowego z dnia 27 marca br. o zatwierdzeniu projektu Rail Trade and Transport Facilitation Project, w którym ADDY zamierza zupełnie wymienić cały swój tabor kolejowy. Według tego projektu, najpierw na linii Baku – Biejuk-Kesik ADDY zamierza przejść na znacznie ekonomiczniejsze napięcie trakcyjne 25 kV~. Pozwoli to na znaczne zwiększenie szybkości pociągów przy wielokrotnie mniejszym zużyciu energii. Wprawdzie oficjalnie ADDY nie przewiduje zmiany napięcia trakcyjnego na linii granica z Rosją – Baku, jednakże w planie figuruje wymiana napięcia trakcyjnego na całej sieci.
Oprócz wspomnianej wymiany trakcji, podobnie do koleji საქართველოსრკინიგზა/Sakartwelos Rpinigza (სრ/SR) w sąsiedniej Gruzji, najpierw na linii Kars – Baku nastąpi wymiana rozstawu torów na normalny tor. A to uczyni rzeczą zupełnie zbędną rosyjską dzierżawę wschodnio-ormiańskich kolei ՀայկականԵրկաթուղիփբը/Hajkakan Jerkatiuły (ՀԵ/HJe).
ADDY w pierwszej kolejności planuje zakup 50 nowoczesnych elektrowozów 25 kV~ za cenę ok 5-6 mln manatów (5-6 mln $). Wymiana napięcia trakcyjnego zabierze około 40 miesięcy. W dalszym planie nastąpi całkowita wymiana taboru na normalnotorowy i zakup elektrowozów i składów 25 kV~.