Austria: ÖBB pełną parą przygotowują się do EURO 2008
Austria może być dla PKP i Polski wspaniałym przykładem, jak przygotować się do EURO 2012! Otóż czerwiec 2008 roku dla Austrii będzie wielkim sprawdzianem umiejętności organizacyjnych! Przez niecałe cztery tygodnie na nasze najbardziej ruchliwe linie kolejowe potrzebować będziemy wszystko, co tylko posiada koła! – powiedział w imieniu austriackich kolei ÖBB Manfred Kern, który jest odpowiedzialny za organizację komunikacji kolejowej podczas EURO 2008. W każdy jeden dzień EURO 2008, kolej ÖBB służyć będzie kibicom futbolu dodatkowymi 93-ma bezpośrednimi połączeniami do Wiednia! Również ze słowackiej Bratysławy oraz z węgierskiego Sopron i Győr, czy z Ljubljany, lub Zürichu do stolicy Autrii przybędą pociągi. Zmobilizowano do tego również bratysławskie koleje dojazdowe Bratislavskáregionálna koľajováspoločnosť, a. s., Preßburgerbahn (BRKS/PB) oraz węgiersko-austriacką prywatną kolej Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút, Raab-Oedenburg-Ebenfurth Eisebahnen (GySEV/RoeEE), a także łączącą wiedeńską operę z podwiedeńskim kurortem Baden kolej dojazdową Wiener Lokalbahn (WLB).
Przed rozpoczęciem mistrzostw Europy na PN, ÖBB, WLB, BRKS/PB oraz GySEV/RoeEE uruchomionych będzie ponad 400 nowoczesnych, świeżo przybyłych od producentów składów elektrycznych. Te, które kursować będą w barwach BRKS/PB oraz GySEV/RoeEE, będą wielosystemowe, ponieważ zarówno na Słowacji jak i na Węgrzech jest odmienne napięcie trakcyjne od austriackiego 15kV~! Zmobilizowano również LILO, czyli Linzer Lokalbahn, a spośród kolei sąsiadów: węgierski MÁV Start, słowackie ŽSSR, czeskie ČD, szwajcarskie SBB/CFF/FFS/VFS, włoskie FS, oraz słoweńskie SŽ. Bo przecież najwięcej kibiców spodziewa się właśnie z krajów ościennych!
Tam, gdzie istnieją problemy z gwarantowaniem szybkich połączeń kolejowych (takim jest Graz, ale niedługo, bo po zmodernizowaniu linii kolejowej Wiedeń-Ebenfurth-Sopron-Szombathely-Szentgorrhárd-Graz nie trzeba będzie puszczać pociągi IC przez wzniesienia Semmering), tam ÖBB uruchomi expressowe połączenia autobusowe luksusowymi, wygodnymi autokarami. Bo ÖBB posiada swoją własną komunikację autobusową. Do EURO2008 przygotowują się już także prywatne koleje i towarzystwa autobusowe, które zamierzają uruchomić cały szereg swoich własnych kursów specjalnych.
Znowu jest to kłopot dla ÖBB, który musi przygotować się – autobusy i pociągi nadzwyczajne muszą uzyskać możliwość nie tylko wjazdu do centrum stolicy, ale także mieć zabezpieczone stosowne miejsce postoju. W przypadku autobusów odpowiednie parkingi, a w przypadku pociągów boczne tory z toaletami, bufetami itd.
Zdjęcia: Autor