Atlas przewoźników kolejowych Polski – recenzja

inforail
03.01.2012 16:53
Niedawno na rynku wydawniczym ukazał się Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011, dzięki uprzejmości wydawcy mamy możliwość zaprezentowania czytelnikom recenzji tej pozycji.
 Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011 Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011
Czy kiedykolwiek zdarzyło się Wam drodzy czytelnicy zobaczyć na szlaku czy stacji pociąg ciągnięty nietypową lokomotywą w nietypowych barwach, lecz nie potrafiliście skojarzyć przewoźnika? Czy zastanawialiście się kiedyś co stało się z dawnymi kolejami przemysłowymi? Czy też mieliście kiedyś problem z literaturą do jakiegoś opracowania dotyczącego współczesnej kolei? Jeżeli tak, to 'Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011′, którego premiera odbyła się w 6 grudnia 2011 roku może Was zainteresować. Bez wątpienia dynamiczne zmiany jakie zaszły na polskiej kolei mogą z wielu powodów przyprawiać o ból głowy, bowiem zamiast jednego przewoźnika mamy ich kilkanaście a każdy z nich ma inną historię i czasami całkowicie odmienny tabor, natomiast bieżące śledzenie zmian może czasami być niewykonalne. Dodatkowo zmiany jakie zaszły na rynku sprawiły, że w przewozach pasażerskich spółki z Grupy PKP mają poniżej 50 % udziału, natomiast w przewozach towarowych prywatne spółki mają już 30 % rynku. W związku z tym aktualnie nie da się już generalizować kolej jako 'PKP’. Atlas przewoźników, który opracował Jacek Chiżyński wychodzi naprzeciw tym zmianom, gdzie na nieco ponad stu stronach przedstawiono głównych przewoźników pasażerskich oraz towarowych w Polsce. Dla każdej opisywanej firmy przedstawiono jej podstawowe dane, posiadane licencje oraz eksploatowany tabor trakcyjny. W niektórych przypadkach są to dokładne zestawienia ilościowe, choć nie wszędzie udało się to osiągnąć, jednak i tam są wyszczególnione przynajmniej typy taboru. Oprócz tego każdy przewoźnik został opisany, dzięki czemu możemy choćby w skrócie dowiedzieć się skąd się wywodzi, co niejako odpowiada na pytanie co stało się z dawnymi kolejami przemysłowymi. Całość zestawień urozmaicają liczne kolorowe zdjęcia, które bez zbędnego opisu pozwalają na proste zidentyfikowanie przewoźnika. Zdjęcia mają również dodatkową wartość dokumentalną, ponieważ (zwłaszcza dla kolei przemysłowych) pokazują również części ciągu technologicznego. Zasypywanie dawnego wyrobiska piaskowego kamieniem, bardzo charakterystyczne lokomotywy EL2 czy wylewanie na hałdzie rozgrzanych do czerwoności resztek z wytopu miedzi przedstawiają mało widoczny na co dzień charakter kolei w Polsce. Dynamiczne zmiany w krótkim okresie czasu spowodowały, że proces reform kolei i związane z tym tworzenie nowych przewoźników tak naprawdę nie doczekało się żadnej publikacji, którą można by wykorzystać w tekstach źródłowych dla opracowań naukowych jak chociażby referat czy praca magisterska. W tych sytuacjach pozostaje podawanie źródeł z internetu, jednak jak wiadomo są one niemile widziane. W takich sytuacjach atlas przewoźników może być bardzo pomocny dając bardziej fizyczne podparcie dla tworzonych opracowań.
 Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011 Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011
Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011’ można nabyć w wydawnictwie Eurosprinter za dosyć rozsądną cenę 45 złotych. Zważywszy, że w zamian otrzymujemy 104 strony druku wysokiej jakości na papierze kredowym, 195 wyjątkowych zdjęć w pierwszej publikacji systematyzującej rynek przewoźników kolejowych w Polsce cenę można uznać za atrakcyjną.