Atlas przewoźników kolejowych Polski – recenzja
inforail
03.01.2012 16:53
Atlas przewoźników kolejowych Polski – recenzja
Niedawno na rynku wydawniczym ukazał się Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011, dzięki uprzejmości wydawcy mamy możliwość zaprezentowania czytelnikom recenzji tej pozycji.
Czy kiedykolwiek zdarzyło się Wam drodzy czytelnicy zobaczyć na szlaku czy stacji pociąg ciągnięty nietypową lokomotywą w nietypowych barwach, lecz nie potrafiliście skojarzyć przewoźnika? Czy zastanawialiście się kiedyś co stało się z dawnymi kolejami przemysłowymi? Czy też mieliście kiedyś problem z literaturą do jakiegoś opracowania dotyczącego współczesnej kolei? Jeżeli tak, to 'Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011′, którego premiera odbyła się w 6 grudnia 2011 roku może Was zainteresować. Bez wątpienia dynamiczne zmiany jakie zaszły na polskiej kolei mogą z wielu powodów przyprawiać o ból głowy, bowiem zamiast jednego przewoźnika mamy ich kilkanaście a każdy z nich ma inną historię i czasami całkowicie odmienny tabor, natomiast bieżące śledzenie zmian może czasami być niewykonalne. Dodatkowo zmiany jakie zaszły na rynku sprawiły, że w przewozach pasażerskich spółki z Grupy PKP mają poniżej 50 % udziału, natomiast w przewozach towarowych prywatne spółki mają już 30 % rynku. W związku z tym aktualnie nie da się już generalizować kolej jako 'PKP’. Atlas przewoźników, który opracował Jacek Chiżyński wychodzi naprzeciw tym zmianom, gdzie na nieco ponad stu stronach przedstawiono głównych przewoźników pasażerskich oraz towarowych w Polsce. Dla każdej opisywanej firmy przedstawiono jej podstawowe dane, posiadane licencje oraz eksploatowany tabor trakcyjny. W niektórych przypadkach są to dokładne zestawienia ilościowe, choć nie wszędzie udało się to osiągnąć, jednak i tam są wyszczególnione przynajmniej typy taboru. Oprócz tego każdy przewoźnik został opisany, dzięki czemu możemy choćby w skrócie dowiedzieć się skąd się wywodzi, co niejako odpowiada na pytanie co stało się z dawnymi kolejami przemysłowymi. Całość zestawień urozmaicają liczne kolorowe zdjęcia, które bez zbędnego opisu pozwalają na proste zidentyfikowanie przewoźnika. Zdjęcia mają również dodatkową wartość dokumentalną, ponieważ (zwłaszcza dla kolei przemysłowych) pokazują również części ciągu technologicznego. Zasypywanie dawnego wyrobiska piaskowego kamieniem, bardzo charakterystyczne lokomotywy EL2 czy wylewanie na hałdzie rozgrzanych do czerwoności resztek z wytopu miedzi przedstawiają mało widoczny na co dzień charakter kolei w Polsce. Dynamiczne zmiany w krótkim okresie czasu spowodowały, że proces reform kolei i związane z tym tworzenie nowych przewoźników tak naprawdę nie doczekało się żadnej publikacji, którą można by wykorzystać w tekstach źródłowych dla opracowań naukowych jak chociażby referat czy praca magisterska. W tych sytuacjach pozostaje podawanie źródeł z internetu, jednak jak wiadomo są one niemile widziane. W takich sytuacjach atlas przewoźników może być bardzo pomocny dając bardziej fizyczne podparcie dla tworzonych opracowań.
’Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011’ można nabyć w wydawnictwie Eurosprinter za dosyć rozsądną cenę 45 złotych. Zważywszy, że w zamian otrzymujemy 104 strony druku wysokiej jakości na papierze kredowym, 195 wyjątkowych zdjęć w pierwszej publikacji systematyzującej rynek przewoźników kolejowych w Polsce cenę można uznać za atrakcyjną.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024