Asynchroniczne EN57 – zaktualizowana lista
inforail
20.09.2011 11:57
Asynchroniczne EN57 – zaktualizowana lista
Modernizacje EN57 z zastosowaniem asynchronicznego układu napędowego stały się bardzo popularne – tak popularne, iż po zaledwie pół roku trzeba zaktualizować listę zamówień.
Składy elektryczne typu EN57 są najpopularniejszym typem taboru pasażerskiego do przewozów regionalnych w Polsce w związku z czym jakiekolwiek plany ich szybkiego zastąpienia w ruchu przez tabor nowy a już tym bardziej inny używany są aktualnie nierealne. Z drugiej strony postępujący wiek i stopień wyeksploatowania uniemożliwiają dalszą bezproblemową eksploatację. W związku z tym modernizacja staje się nie tyle opcją co koniecznością, choć w przypadku napędu z wykorzystaniem silników asynchronicznych parametry zmodernizowanych składów w zakresie prędkości do 120 km/h dorównują nowym. Być może dlatego modernizacje z wykorzystaniem napędu asynchronicznego stały się bardzo popularne, o czym informowaliśmy już w lutym bieżącego roku. Jednak choć od tego momentu minęło nieco ponad pół roku, to jednak zaszły duże zmiany, które można zauważyć w zaktualizowanej tabeli poniżej.
Zestawienie kontraktów na modernizacje z zastosowaniem rozruchu impulsowego i napędu asynchronicznego
Lp.
|
Wykonawca modernizacji
|
Odbiorca
|
Typ / liczba
|
Numery taborowe
|
Koszt całkowity / jednostkowy (w mln zł)
|
Uwagi
|
1
|
ZNTK MM i Newag
|
KM
|
EN57 / 10
|
EN57AKM-1564, 1568, 1569, 1572, 1573, 1577, 1578, 1582, 1584, 1586
|
50 / 5
|
|
2
|
Newag
|
SKM w Trójmieście
|
EN71 / 1
|
EN71-045 (2 120 183)
|
6,991
|
|
3
|
ZNTK MM
|
Województwo Łódzkie
|
EN57 / 3
|
EN57AKM-3003, 3004, 3005
|
23,5 / 7,83
|
|
4
|
Newag
|
KM
|
EN57 / 23
|
EN57AKM-1299, 1559, 1565, 1571, 1581, 1585, 1587, 1588, 1589, 1592, 1630, 1631, 1633,
|
85,955 / 3,737 (cena netto)
|
W realizacji
|
5
|
ZNTK MM i Pesa
|
PR
|
ED72 / 2
|
ED72A-004, ED72A-005
|
14,6 / 7,3
|
Prędkość maksymalna 130 km/h
|
6
|
Newag
|
SKM w Trójmieście
|
EN57 + EW58 / 17 +4
|
b/d
|
139,217 / 6,62
|
Trzy EW58 wydłużone do 4 wagonów
|
7
|
ZNTK MM i Pesa
|
Województwo Lubelskie
|
EN57 / 5
|
b/d
|
43,83 / 8,566
|
|
8
|
Newag
|
Koleje Śląskie
|
EN57 / 5
|
b/d
|
51,2 / 10,24
|
Lesing przez ING Lease, 3 letni serwis ZNLE Gliwice
|
9
|
Newag
|
Województwo Łódzkie
|
EN75 / 4
|
b/d
|
31,395 / 7,848
|
|
10
|
Newag
|
Województwo Wielkopolskie
|
EN57 / 3
|
EN57-1031, 1412, 1423
|
7,072
|
|
11
|
b/d
|
Województwo Podlaskie
|
EN57 / 3
|
b/d
|
b/d
|
Przetarg w toku
|
12
|
b/d
|
PR
|
EN57 / 100
|
|
755 / 7,55
|
Dofinansowanie w ramach POIiŚ, przetarg oczekiwany
|
Źródło: Opracowanie własne
W tym okresie bardzo duża aktywność panowała w zakresie przetargów, jednak jedynie część zamówień doczekiwała się złożenia oferty. Bazowym problemem była tutaj kwestia deficytu możliwych do modernizacji pojazdów, które na wolnym rynku są bardzo ciężko dostępne, natomiast Przewozy Regionalne blokują odsprzedaż zbędnych jednostek chroniąc w ten sposób swoją przyszłość lub inaczej ujmując ten problem próbują w ten sposób przedłużyć swoją agonię. W efekcie tego część modernizacji nie dochodzi do skutku właśnie z powodu braku bazy. Jednak pomimo tego w zaledwie pół roku udało się zawrzeć cztery umowy a jeden przetarg jest jeszcze w toku. W ten sposób ZNTK MM przy współudziale z Pesą zmodernizują dla lubelskiego 5 jednostek, natomiast Newag wykona przebudowy 5 składów dla Kolei Śląskich, czterech dla łódzkiego oraz trzech dla wielkopolskiego. W trakcie wyłaniania wykonawcy jest jeszcze podlaskie, jednak największym hitem może okazać się projekt modernizacji przez PR aż 100 składów EN57. Projekt o łącznej wartości 755 milionów złotych zyskał dofinansowanie w ramach POIiŚ w wysokości 301,52 miliona złotych. Co prawda PR nie precyzuje w jakim zakresie składy zostaną zmodernizowane, jednak zważywszy na wielkość zamówienia i łączną kwotę możemy mówić raczej jedynie o napędach asynchronicznych, natomiast przy tak dużym zamówieniu stosunkowo niska cena jest uzasadniona i możliwa do osiągnięcia.
W tabeli znajdują się również numery zmodernizowanych jednostek, niestety w większości przypadków poszczególne numery pozyskiwane są ze źródeł wtórnych, dlatego w zestawieniu brakuje wiele z nich, natomiast w przypadku KM mogą występować pomyłki między oboma przetargami. Wynika to z faktu, iż oba zamówienia były realizowane w tym samym czasie a dane w źródłach wtórnych mogły pojawić się z opóźnieniem dokładając trochę do zamieszania. Jednak bezsprzecznie w tabeli znalazły się numery jednostek w których na czele znalazło się magiczne AKM. Przy czym warto zauważyć, że w KM kursują już 23 jednostki z takim napędem, co oznacza, iż do zakończenia realizacji drugiego kontraktu pozostało jeszcze 10 składów. Odchodząc od KM w kierunku PR można zauważyć, iż na tory wyjechały dwa składy ED72, które w ramach modernizacji uzyskały prędkość maksymalną 130 km/h. Być może konieczność dodatkowych testów i dostrojenia spowodowała dosyć duże opóźnienia w ich dostawach. Natomiast na poznanie numerów jednostek z najnowszych przetargów przyjdzie nam troszeczkę poczekać, jedynie wielkopolskie jasno sprecyzowało o które pojazdy chodzi. Choć takie dane nie są w przetargu istotne, to jednak ich publikacja dodaje nieco pewności w zlecających pokazując, że wiedzą co mają i co z tym chcą zrobić.
Choć napędy asynchroniczne 'rodziły się w bólach’, to jednak obecnie stają się pożądanym rozwiązaniem. Pokazuje to jak duże braki we właściwościach trakcyjnych EN57 występują, że zastąpienie rozruchu oporowego było niewystarczające i konieczna była rekonstrukcja również silników trakcyjnych. Jednak po zaliczeniu tej 'szkoły życia’ pozostaje mieć nadzieję, iż duże modernizacje w tym głównie projekt taborowy PR zostaną wykonane.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024