Asynchroniczne EN57 – zaktualizowana lista

inforail
20.09.2011 11:57
Modernizacje EN57 z zastosowaniem asynchronicznego układu napędowego stały się bardzo popularne – tak popularne, iż po zaledwie pół roku trzeba zaktualizować listę zamówień.
Składy elektryczne typu EN57 są najpopularniejszym typem taboru pasażerskiego do przewozów regionalnych w Polsce w związku z czym jakiekolwiek plany ich szybkiego zastąpienia w ruchu przez tabor nowy a już tym bardziej inny używany są aktualnie nierealne. Z drugiej strony postępujący wiek i stopień wyeksploatowania uniemożliwiają dalszą bezproblemową eksploatację. W związku z tym modernizacja staje się nie tyle opcją co koniecznością, choć w przypadku napędu z wykorzystaniem silników asynchronicznych parametry zmodernizowanych składów w zakresie prędkości do 120 km/h dorównują nowym. Być może dlatego modernizacje z wykorzystaniem napędu asynchronicznego stały się bardzo popularne, o czym informowaliśmy już w lutym bieżącego roku. Jednak choć od tego momentu minęło nieco ponad pół roku, to jednak zaszły duże zmiany, które można zauważyć w zaktualizowanej tabeli poniżej.
Zestawienie kontraktów na modernizacje z zastosowaniem rozruchu impulsowego i napędu asynchronicznego
Lp.
Wykonawca modernizacji
Odbiorca
Typ / liczba
Numery taborowe
Koszt całkowity / jednostkowy (w mln zł)
Uwagi
1
ZNTK MM i Newag
KM
EN57 / 10
EN57AKM-1564, 1568, 1569, 1572, 1573, 1577, 1578, 1582, 1584, 1586
 
50 / 5
 
2
Newag
SKM w Trójmieście
EN71 / 1
EN71-045 (2 120 183)
6,991
 
3
ZNTK MM
Województwo Łódzkie
EN57 / 3
EN57AKM-3003, 3004, 3005
23,5 / 7,83
 
4
Newag
KM
EN57 / 23
EN57AKM-1299, 1559, 1565, 1571, 1581, 1585, 1587, 1588, 1589, 1592, 1630, 1631, 1633,
85,955 / 3,737 (cena netto)
W realizacji
5
ZNTK MM i Pesa
PR
ED72 / 2
ED72A-004, ED72A-005
14,6 / 7,3
Prędkość maksymalna 130 km/h
6
Newag
SKM w Trójmieście
EN57 + EW58 / 17 +4
b/d
139,217 / 6,62
Trzy EW58 wydłużone do 4 wagonów
7
ZNTK MM i Pesa
Województwo Lubelskie
EN57 / 5
b/d
43,83 / 8,566
 
8
Newag
Koleje Śląskie
EN57 / 5
b/d
51,2 / 10,24
Lesing przez ING Lease, 3 letni serwis ZNLE Gliwice
9
Newag
Województwo Łódzkie
EN75 / 4
b/d
31,395 / 7,848
 
10
Newag
Województwo Wielkopolskie
EN57 / 3
EN57-1031, 1412, 1423
7,072
 
11
b/d
Województwo Podlaskie
EN57 / 3
b/d
b/d
Przetarg w toku
12
b/d
PR
EN57 / 100
 
755 / 7,55
Dofinansowanie w ramach POIiŚ, przetarg oczekiwany
Źródło: Opracowanie własne
W tym okresie bardzo duża aktywność panowała w zakresie przetargów, jednak jedynie część zamówień doczekiwała się złożenia oferty. Bazowym problemem była tutaj kwestia deficytu możliwych do modernizacji pojazdów, które na wolnym rynku są bardzo ciężko dostępne, natomiast Przewozy Regionalne blokują odsprzedaż zbędnych jednostek chroniąc w ten sposób swoją przyszłość lub inaczej ujmując ten problem próbują w ten sposób przedłużyć swoją agonię. W efekcie tego część modernizacji nie dochodzi do skutku właśnie z powodu braku bazy. Jednak pomimo tego w zaledwie pół roku udało się zawrzeć cztery umowy a jeden przetarg jest jeszcze w toku. W ten sposób ZNTK MM przy współudziale z Pesą zmodernizują dla lubelskiego 5 jednostek, natomiast Newag wykona przebudowy 5 składów dla Kolei Śląskich, czterech dla łódzkiego oraz trzech dla wielkopolskiego. W trakcie wyłaniania wykonawcy jest jeszcze podlaskie, jednak największym hitem może okazać się projekt modernizacji przez PR aż 100 składów EN57. Projekt o łącznej wartości 755 milionów złotych zyskał dofinansowanie w ramach POIiŚ w wysokości 301,52 miliona złotych. Co prawda PR nie precyzuje w jakim zakresie składy zostaną zmodernizowane, jednak zważywszy na wielkość zamówienia i łączną kwotę możemy mówić raczej jedynie o napędach asynchronicznych, natomiast przy tak dużym zamówieniu stosunkowo niska cena jest uzasadniona i możliwa do osiągnięcia.
W tabeli znajdują się również numery zmodernizowanych jednostek, niestety w większości przypadków poszczególne numery pozyskiwane są ze źródeł wtórnych, dlatego w zestawieniu brakuje wiele z nich, natomiast w przypadku KM mogą występować pomyłki między oboma przetargami. Wynika to z faktu, iż oba zamówienia były realizowane w tym samym czasie a dane w źródłach wtórnych mogły pojawić się z opóźnieniem dokładając trochę do zamieszania. Jednak bezsprzecznie w tabeli znalazły się numery jednostek w których na czele znalazło się magiczne AKM. Przy czym warto zauważyć, że w KM kursują już 23 jednostki z takim napędem, co oznacza, iż do zakończenia realizacji drugiego kontraktu pozostało jeszcze 10 składów. Odchodząc od KM w kierunku PR można zauważyć, iż na tory wyjechały dwa składy ED72, które w ramach modernizacji uzyskały prędkość maksymalną 130 km/h. Być może konieczność dodatkowych testów i dostrojenia spowodowała dosyć duże opóźnienia w ich dostawach. Natomiast na poznanie numerów jednostek z najnowszych przetargów przyjdzie nam troszeczkę poczekać, jedynie wielkopolskie jasno sprecyzowało o które pojazdy chodzi. Choć takie dane nie są w przetargu istotne, to jednak ich publikacja dodaje nieco pewności w zlecających pokazując, że wiedzą co mają i co z tym chcą zrobić.
Choć napędy asynchroniczne 'rodziły się w bólach’, to jednak obecnie stają się pożądanym rozwiązaniem. Pokazuje to jak duże braki we właściwościach trakcyjnych EN57 występują, że zastąpienie rozruchu oporowego było niewystarczające i konieczna była rekonstrukcja również silników trakcyjnych. Jednak po zaliczeniu tej 'szkoły życia’ pozostaje mieć nadzieję, iż duże modernizacje w tym głównie projekt taborowy PR zostaną wykonane.