Astana: W Kazachstanie oddano do ruchu nową, 150-kilometrową prywatną linię kolejową

inforail
11.12.2007 13:25
Jak informują agencje Interfax i RŽD Partner, w Kazachstanie zakończono budowę 150-kilometrowej linii kolejowej Szar (Czarsk) —Ust Kamjenogorsk, dzięki czemu nie tylko centrum Kazachstanu uzyskało bezpośrednie połączenie z terenami północno-wschodnimi kraju, ale także stało się możliwe zrezygnowanie z korzystania z 82-kilometrowej tranzytowej linii przechodzącej przez tereny Rosji. Na domiar złego pociągi jadące z Zyrjanowska i Leninogorska przez Ust Kamienogorsk do Czarska i dalej Ałmaty, musiały porządnie nadrabiać drogę, jadąc wokoło przez Głubokoje, Rubcowsk oraz znany z doświadczeń jądrowych Semipalatyńsk.
W uroczystości inauguracyjnej nowej linii kolejowej udział wziął minister transportu i komunikacji Kazachstanu Sjerik Achmetow, z naciskiem podkreślając, że oddanie do użytku nowej linii kolejowej jest równoznaczne z formowaniem własnej, kazachskiej narodowej sieci kolejowej w północno-wschodniej części kraju i likwidacji nienormalnych pozostałości Związku Sowieckiego. Nowa linia kolejowa umożliwi wreszcie przejazd z jednego punktu kraju do drugiego bez konieczności wyjazdu zagranicę i bezsensownego poddawania się uciążliwym odprawom celno-granicznym.
Dlatego niezwykle uprzemysłowionego rejonu kraju, nowa linia kolejowa stworzyła także o wiele szybsze połączenie w kierunku na południe, do Uzbekistanu, Kirgizistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Iranu, Afganistanu i Chin. Przewozy towarowe na nowej trasie rozpoczną się już na początku 2008 roku, ale komunikacja pasażerska ruszy nieco wcześniej. Budowa nowej linii kolejowej odbyła się na zasadzie koncesyjnej ze środków prywatnych spółki akcyjnej Inwestycyjny Fundusz Kazachstanu oraz kolejowej spółki akcyjnej Досжантемиржолы—Dosżan Temir Žoły (DTŽ).