Astana: Rozpoczęcie budowy nowej linii kolejowej do Chin
Jak informują kazachskie gazety Ajkin (Айкин), Egemen Kazakstan (ЕғемәнҚазақстан) i Zhasz Alasz (ЗxашАлаш), a także telewizje Khabar (Қxабар) oraz CCTV (中国中央台) i agencja Sinhua (新華通訊社), koleje ҚазақстанТәмiрЖолы/Kazakstan Temir Żoly (ҚТЖ/KTŻ) w poniedziałek rozpoczęły budowę linii kolejowej z miejscowości Żetygena (Жетығәна) w Ałmatskim okręgu do Korgas (Қоргас) na granicy z Chinami. W ceremonii pierwszego wbicia łopaty udział wziął prezydent Kazachstanu Nursultan Ebiszuly Nazarbaew (НұрсұлтанӘбішұлыНазарбаев). „Dzisiaj rozpoczynamy budowę bardzo ważnej inwestycji narodowej: 300-kilometrowej linii kolejowej do granicy z Chinami”–powiedział podczas uroczystości. „Nasi sąsiedzi już doprowadzili kolej do Korgas. Pójdą na niej nie tylko towary do i z Kazachstanu do i z Chin i Azji Centralnej, ale także do Rosji i Europy”–podkreślił Nazarbaew. Inwestycja kosztuje 147,4 mld tenge i zostanie zakończona w 2012 r. Nowa linia o 500 km skróci przewozy towarów z Ałmat do Akatu i Chin. W budowie bierze udział 5.500 ludzi. W pierwszym roku eksploatacji, linia ta przewiezie 5,5 mln t towarów, do 2015 r. wskaźnik ten wzrośnie do 10,5 mln t, a do 2020 r. do 25 mln t. Dzięki nowej linii kolejowej, do 35-40 mln t rocznie wzrośnie ruch towarowy między Kazachstanem i Chinami. W 2008 budowę tej linii na przetargu wygrała firma Eurasian Natural Resources Corporation PLC (ENRC) Logistics, jednakże w końcu czerwca 2009 oznajmiła wystąpienie z niego. Obecnie ruch kolejowy między Kazachstanem i Chinami obsługuje linia Dostyk (Достық) –Alaszankou (Алашаньқоу).