Astana: Kazachstan rozpoczął budowę kolei do Iranu przez Turkmenistan
Jak informują gazety Ajkin (Айкин), Egemen Kazakstan (ЕғемәнҚазақстан) i Zhasz Alasz (ЗxашАлаш), a także telewizja Khabar (Қxабар), turkmeńskie stacje telewizyjne Ýaşlyk oraz Türkmen Owazy, a także radio Teheran (سازمانصداوسيمایجمهوریاسلامیايران), kazachskie koleje ҚазақстанТәмiрЖолы/Kazakstan Temir Żoly (ҚТЖ/KTŻ) rozpoczęły budowę linii kolejowej Uzeń (Узень) w Kazachstanie –Gyzylgaja (Гызылгая) –Bereket (Берекет) –Etrek (Этрек) w Turkmenistanie –Gorgan (گرگان) w Iranie. Długość tej linii kolejowej wyniesie 677 km, w tym na terytorium Kazachstanu 137 km, na terenie Turkmenistanu 470 km i na trenie Iranu 70 km. Koszty tej inwestycji pochłoną 60,8 mld tenge. W pierwszy rok eksploatacji tej linii kolejowej planowane są przewozy towarów rzędu 9,6 mln ton. Rządy Kazachstanu, Turkmenistanu i Iranu porozumiały się o jednoczesnym oddaniu tej linii kolejowej do ruchu w 2011 r. W Turkmenistanie od 1 kwietnia 2009 r. zbudowano już 150 km z planowanych 470 km. Według doniesienia radia teherańskiego, na terenie Iranu podłączona zostanie do budowanej przez Iran, Azerbejdżan i Rosję linii kolejowej Kazwin –Reszt –Astara (Գազվին–Ռեշթ- Աստարա, Казвин- Решт–Астара, آستارا- رشت- قزوین).