Arriva zostaje w kujawsko-pomorskim. Umowa podpisana

inforail
11.12.2020 17:45

Zakończone zostały negocjacje z jednym z przewoźników,  który będzie obsługiwał pasażerskie połączenia kolejowe na liniach niezelektryfikowanych w kujawsko-pomorskim.

Urząd Marszałkowski podpisał umowę z Arrivą.

Wracają połączenia na liniach 209 i 215

Treść umowy zakłada, iż zgodnie z nowym rozkładem jazdy na tych liniach kontynuowane będą połączenia pasażerskie.  Niestety ze względu na ograniczone możliwości finansowe musieliśmy zrezygnować z niektórych połączeń a także ograniczyć ich częstotliwość. Udało się jednak, co wcześniej nie było pewne,  przywrócić połączenia od 18 stycznia 2021 roku na  odcinkach liniach nr 215 Laskowice Pomorskie - Czersk oraz 209  Bydgoszcz - Chełmża.  Termin ten jest jednak uzależniony od zniesienia obostrzeń wprowadzonych w Polsce w związku z panującą pandemią covid 19. Szczegóły dotyczące rozkładu jazdy na tych połączenia będą omówione i uzgodnione w trybie konsultacji z mieszkańcami miejscowości  przez, które przebiegają wyżej wymienione linie kolejowe.

Bez pociągów między Toruniem a Sierpcem  

Niestety nie jest wciąż możliwe przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy  Toruniem a Sierpcem.   Jak wcześniej informowaliśmy linia ta wymaga modernizacji i dostosowania przede wszystkim sieci dworców i przystanków kolejowych do obecnej struktury sieci osadniczej.

Dobra stawka

Wynegocjowane stawki z przewoźnikiem Arriva Polska SA w ich jednostkowych wartościach wynoszą 23,63 złotych za pociągokilometr.  Urząd Marszałkowski będzie rozliczać się z przewoźnikiem, zgodnie z ustawą  o transporcie kolejowym, stosując zasadę rekompensaty, liczonej jako różnice rzeczywistych kosztów realizacji połączenia a przychodami z uzyskanymi z tytułu sprzedaży biletów.

Negocjacje z Polregio trwają

W przypadku linii zelektryfikowanych dotychczas obsługiwanych przez Polregio wciąż trwają negocjacje. Mam nadzieję iż zakończą się kompromisem,  który uwzględni możliwości  finansowe województwa kujawsko – pomorskiego oraz realne koszty związane z realizacją naszego zamówienia –mówi Piotr Calbecki, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Jednocześnie pragnę nadmienić iż inaczej jak w przypadku połączeń niezeletryfikowanych, gdzie zmuszeni byliśmy ograniczyć na ich realizację środki finansowe do 40 milionów złotych, na realizacje połączeń na liniach zelektryfikowanych przeznaczyliśmy wyższe środki niż dotychczas o 4 miliony złotych więcej – dodaje.

Wiemy jednak już dziś, że koszty eksploatacyjne w przyszłym roku, według kalkulacji Polregio, będą znacznie wyższe co będzie skutkować, również i w tym przypadku, znacznym ograniczeniem zamawianej przez nas pracy eksploatacyjne i wynikających z tego ograniczeniami w ruchu pociągów – mówi Marszałek.

Ze względu na dobro celu, któremu winny służyć nasze negocjacje, w obecnej chwili Urząd Marszałkowski nie będzie się ustosunkowywać do upublicznionego pisma Zarządu Polregio sp.z.o.o. z dnia 8 grudnia 2020 roku skierowanego  do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko – Pomorskiego, a zapewne przesłanego do zaprzyjaźnionych i tylko dobrze o Polregio piszących mediów.

Na podsumowanie negocjacji  i sposobu ich przebiegu przyjdzie jeszcze czas.  Dziś już jednak muszę się odnieść do  stawianych w nim zarzutów skierowanych do Urzędu Marszałkowskiego - w żadnym miejscu nie są uzasadnione i nie zgadzam się z nimi – mówi Marszałek.

O efektach naszych rozmów i negocjacji poinformujemy państwa w miarę zawarcia nowych ustaleń, a także o nowym,  obowiązującym od 1 stycznia,  rozkładzie jazdy na tych liniach.

Chciałbym jednocześnie potwierdzić i z w przypadku likwidacji połączeń lub ich redukcji zostanie zorganizowana autobusowa komunikacja zastępcza tak aby zminimalizować negatywne skutki koniecznych do wprowadzenia zmian – dodaje.