Arriva zdziwiona ofertą Przewozów Regionalnych w Podlaskim

inforail
18.06.2012 22:29

W dniu dzisiejszym nastąpiło otwarcie ofert w powtórzonym przetargu na przewozy regionalne w województwie podlaskim. Arriva RP, jako uczestnik postępowania przetargowego, wyraziła swoje zdumienie ofertą złożoną przez konkurenta spółkę Przewozy Regionalne. Spółka ta zaproponowała bowiem rażąco niskie stawki nieadekwatne do realnych kosztów działalności.
W 2012 roku, spółka Przewozy Regionalne prowadzi swoje przewozy na podstawie wcześniej wynegocjowanej umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. W dniu 28 maja w czasie sesji sejmiku województwa podlaskiego. Pani Dyrektor Podlaskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Białymstoku szczegółowo przedstawiła koszty działalności spółki uzasadniając konieczność zwiększenia dotacji do prawie 25,5 mln złotych rocznie przy zachowaniu pracy eksploatacyjnej na poziomie ok 1,2 mln zł. Z powyższego wynika, że jednostkowa stawka dotacji do jednego poc-km kształtuje się na poziomie 21,5 zł
W pierwszym przetargu ogłoszonym przez UM w Białymstoku, Przewozy Regionalne przy zbliżonej do obecnej pracy eksploatacyjnej były gotowe prowadzić działalność operatorską przy dotacji na poziomie 18,05 zł w 2013 roku, co oznaczało zmniejszenie łącznej dotacji o ponad 4 miliony w stosunku do roku 2012. Oferta Arriva RP dla dotacji wynoszącej 19,7 mln zł w 2013 roku była jednak korzystniejsza. Województwo Podlaskie zdecydowało się jednak unieważnić postępowanie przetargowe powołując się na brak wystarczających środków w budżecie, które zostały określone w kwocie 15,5 mln zł, a więc o 40% mniej przy zachowaniu tej samej pracy eksploatacyjnej. W naszej opinii, Zamawiający powinni rzetelnie szacować kwotę wymaganą na spełnienie oczekiwań stawianych w specyfikacji przetargowej. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko, że przetarg musi zostać powtórzony, podczas gdy oferty zostały już upublicznione, a konkurenci znają oferowane stawki. Taka sytuacja stwarza przewagę dla przewoźników, którzy nie kierują się kryterium ekonomicznym prowadzenia działalności świadomie realizując usługi ze stratą, mając wyłącznie na względzie utrzymanie monopolistycznej pozycji rynkowej.
Biorąc pod uwagę, że w drugim przetargu spółka Przewozy Regionalne zaoferowała jednostkową stawkę dofinansowania na poziomie 14,99 zł za jeden poc-km przy niewiele mniejszej, bo okrojonej do 1,03 mln km wielkości pracy eksploatacyjnej, ryzyko straty finansowej jest pewne. Oznacza to, że w porównaniu do obecnej działalności zmniejszenie pracy eksploatacyjnej o 13% spowodowało zmniejszenie kosztów o 30 %, co biorąc pod uwagę wysokie ceny paliwa, inflację, wzrost wynagrodzeń oraz podwyżkę cen dostępu do infrastruktury jest założeniem nierealnym.
Zasadne wydaje się więc pytanie, kto pokryje stratę finansową na działalności w województwie podlaskim? Czy inne województwa zapłacą wyższe stawki aby sfinansować ten deficyt? Czy może Przewozy Regionalne wykorzystają ustawę, niezgodną z prawem unijnym, która dopuszcza, że ta zadłużona i niewypłacalna spółka nie może upaść w świetle polskiego prawa?
W walce o prawdziwą konkurencję na rynku przewozów regionalnych w Polsce Arriva planuje podjąć bardziej formalne kroki, aby zapewnić respektowanie polskich i unijnych przepisów prawa.