Arriva przejmuje większość połączeń w kujawsko-pomorskim

inforail
28.03.2013 09:50
26 marca 2013 roku Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego rozstrzygnął przetarg na dwa, spośród trzech pakietów na świadczenie usług w regionalnym transporcie kolejowym od grudnia 2013 roku do grudnia 2015 roku wyłaniając jako zwycięzcę spółkę Arriva RP. Przewoźnik miałby zastąpić na większości tras w województwie Przewozy Regionalne. W związku z tym Arriva poinformowała, że postęp prac nad przygotowaniem usług związanych z tymi zadaniami nabierze tempa. „Liczymy na współpracę z obecnym Przewoźnikiem, Spółką Przewozy Regionalne oraz ościennymi województwami celem ustalenia zasad współpracy w połączeniach regionalnych na stykach międzywojewódzkich. Ponadto, jak już poinformowaliśmy bezpośrednio Zarząd Przewozów Regionalnych, jesteśmy zainteresowani zatrudnieniem części pracowników obecnie obsługujących te połączenia oraz umożliwienie tej spółce dalszego wykorzystywania swojego potencjału”–czytamy w komunikacie Arriva RP. Tymczasem o swoją pracę obawiają się dotychczasowi pracownicy Przewozów Regionalnych, podchodząc niezbyt ufnie do zapewnień potencjalnego nowego pracodawcy. Przejęcie większości połączeń w województwie przez innego operatora może oznaczać redukcje w Przewozach Regionalnych. Mimo, że dotychczasowy przewoźnik ma jeszcze prawo do kwestionowania decyzji Urzędu Marszałkowskiego to jednak szanse na utrzymanie stanu dotychczasowego wydają się bardzo mało realne.   
Arriva szykuje się do przejęcia większości połączeń w kujawsko-pomorskim
Przypomnijmy, że 30 października 2012 r. Arriva RP sp. z o.o. złożyła ofertę w przetargu na obsługę odcinków linii kolejowych w obrębie województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2013-2015:
Toruń –Kutno, Toruń-Iława (Pakiet A)
Bydgoszcz-Tczew, Bydgoszcz-Wyrzysk Osiek (Pakiet B)
Gniezno-Toruń, Inowrocław-Bydgoszcz (Pakiet C)
Ceny zaproponowane przez spółkę Arriva RP były niższe dla dwóch z trzech pakietów (A przy cenie 10,38 zł/pociągokilometr i B przy cenie 11,82 zł/pociągokilometr). W pakiecie C (przy cenie 13,49 zł/pociągokilometr) najniższą cenę zaoferowała firma Przewozy Regionalne sp. z o.o. 25 stycznia 2013 roku postępowanie zostało niespodziewanie unieważnione –zamawiający jako powód podał, że przedstawione oferty przekraczają możliwości finansowe województwa. 4 lutego 2013 r. Arriva RP Sp. z o.o. złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej wniosek o uznanie unieważnienia tego przetargu za bezprawne. Spółka uważała także za nieuzasadnione zaniechanie wyboru oferty Arriva RP Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej w dwóch z trzech wymienionych w postępowaniu pakietów połączeń. Zdaniem Arriva RP sp. z o.o. zaoferowane przez uczestników postępowania ceny mieściły się w budżecie przeznaczonym na ten cel przez zarząd województwa, a ich przyjęcie oznaczałoby realne oszczędności w budżecie województwa.
18 lutego 2013 r. Krajowa Izba Odwoławcza uznała za zasadny złożony przez spółkę Arriva RP wniosek o uznanie unieważnienia przetargu za bezprawny. KIO nie mogła wskazać i wybrać zwycięzcy postępowania, więc nakazała samorządowi województwa kontynuowanie dalszej procedury przetargowej, czyli sprawdzenie złożonych ofert i wybranie najkorzystniejszych. 25 marca 2013 roku Sejmik Województwa przyjął uchwałę w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla przewoźników świadczących usługi w zakresie publicznego kolejowego transportu zbiorowego. 26 marca Urząd Marszałkowski rozstrzygnął przetarg na korzyść Arriva RP w pakiecie A i B, a to oznacza, że prawdopodobnie na większości kujawsko-pomorskich tras już wkrótce będą kursowały pojazdy Arrivy.