Arriva może jeździć na lotnisko Chopina. Otwarty dostęp też dla PKP IC

inforail
24.04.2018 09:20

Prezes UTK wydałdecyzje o przyznaniu otwartego dostępu na trasach krajowych dla dwóchprzewoźników pasażerskich. PKP Intercity złożyło 15 wniosków, Arriva RP –jeden. We wszystkich przypadkach decyzja była pozytywna dla wnioskujących.

PKP Intercity zamierza uruchomić pociągi komercyjne w relacjach: Kołobrzeg – Przemyśl, Gdynia –Zakopane, Łódź Fabryczna – Hel, Gdynia Główna – Gliwice, Gdynia Główna –Bielsko-Biała Główna, Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra, Warszawa Wschodnia –Świnoujście, Warszawa Wschodnia – Zielona Góra, Terespol (gr.) – Kunowice (gr.),Lębork – Łeba, Słupsk – Ustka, Terespol (gr.) – Zebrzydowice (gr.), Gdynia –Zebrzydowice (gr.), Warszawa Wschodnia – Chałupki (gr.), Kunowice (gr.) –Chałupki (gr.).

Prezes UTK przyznał również otwarty dostęp Arrivie RP wrelacji Wejherowo – Warszawa Lotnisko Chopina. W tym przypadku uznano, że nowepołączenie będzie uzupełnieniem istniejącej oferty przewozowej realizowanej wzwiązku z umowami o świadczenie usług publicznych.

PKP Intercity na większości tras będzie realizowało przewozyod 9 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r. Wyjątek stanowi trasa WarszawaWschodnia – Zielona Góra. W tym przypadku prawo do uruchomienia pociągówkomercyjnych zostało ustalone od 14 grudnia 2019 r. do 9 grudnia 2023 r. ArrivaRP będzie mogła uruchomić pociągi na trasie Wejherowo – Warszawa LotniskoChopina od 10 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r.

Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym Prezes UTK bada,czy proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznejjedynie na wniosek uprawnionych organizatora transportu publicznego, operatoratransportu zbiorowego czy zarządcy infrastruktury. Wnioski o badanie równowagiekonomicznej wpłynęły w 11 postępowaniach, dotyczących zarówno PKP Intercity iArriva RP. Prezes UTK uznał, że proponowane połączenia nie wpłyną na obniżenieprzychodów z przewozów realizowanych ze środków publicznych. Zgodnie z ustawą otransporcie kolejowym Prezes UTK w badaniu, uznaje równowagę ekonomiczną umowyo świadczenie usług publicznych za zagrożoną, w przypadku gdy skutkiemproponowanej usługi będzie inne niż nieistotne obniżenie przychodów z przewozówrealizowanych na podstawie umowy.

Z uwagi na złożone wnioski o badanie równowagi ekonomicznej, Prezes UTK wprowadził do decyzji klauzule minimalizujące wpływ nowychpołączeń komercyjnych na umowy o świadczenie usług publicznych. W przypadkuprac modernizacyjnych i remontowych ograniczających przepustowość liniikolejowych, pierwszeństwo w uruchomieniu będą miały pociągi ważne z punktuwidzenia społeczno-gospodarczego kraju – czyli świadczące usługi publicznegotransportu zbiorowego.

Wersje jawne decyzji w sprawie przyznania otwartego dostępu,zawierające szczegóły dotyczące m.in. rozkładu jazdy planowanych połączeń,zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Prezesa UTK pod numerami od 2/2018do 17/2018.