Arriva i Koleje Dolnośląskie mogą ruszać na nowych trasach
Prezes UrzęduTransportu Kolejowego wydał decyzje przyznające otwarty dostęp na przewozymiędzywojewódzkie dla Arrivy oraz Kolei Dolnośląskich.
UTK wydał kolejne decyzje przyznające otwarty dostęp naprzewozy międzywojewódzkie dla przewoźników Arriva RP sp. z o.o. oraz KolejeDolnośląskie S.A. W lipcu 2017 r. PrezesUTK wydał trzy decyzje o przyznaniu Arriva RP otwartego dostępu. Przewoźnikmoże uruchomić pociągi komercyjne na trasach:
Olsztyn Główny – Szczecin Niebuszewo – Olsztyn Główny, wokresie od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2023 r.
Wejherowo – Katowice – Wejherowo, w okresie od 14 grudnia2020 r. do 13 grudnia 2025 r.
Łódź Fabryczna – Szczecin Niebuszewo – Łódź Fabryczna, wokresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2024 r.
Arriva złożyła wnioski o otwarty dostęp przed 30 grudnia2016 r. W związku z tym decyzje zostały wydane na podstawie przepisów ustawy otransporcie kolejowym w brzmieniu sprzed nowelizacji.
Koleje Dolnośląskie złożyły wniosek w czerwcu 2017 r.Przewoźnik może uruchomić pociągi komercyjne na trasie Wrocław Główny – Żary –granica państwa i w relacji powrotnej w rozkładzie jazdy 2017/2018, a decyzjazostała wydana na podstawie przepisów ustawy obowiązującym od 30 grudnia 2016r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Z zadowoleniem przyjmuję kolejne wnioski przewoźnikówpowiększające ofertę przewozową. Dzięki uruchomieniu nowych połączeń nie tylkozwiększa się konkurencja, ale przede wszystkim poprawia jakości usług –wyjaśnia Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Nowe trasyuzupełniają istniejąca ofertę publiczną, zwiększając liczbę kursów i podnosząckomfort podróży – dodał.
Prezes UTK wydał także decyzje odmawiające przyznaniaotwartego dostępu dla Arriva RP sp. z o.o. na trasach Warszawa Wschodnia –Poznań Główny – Warszawa Wschodnia na okres od 14 grudnia 2020 r. do 13 grudnia2025 r. i Wrocław Główny – Szczecin Niebuszewo – Wrocław Główny (przez PoznańGłówny) na okres od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2024 r. W wynikuprzeprowadzonej analizy stwierdzono, że nowe połączenia zakłóciłyby regularnośćpołączeń o charakterze użyteczności publicznej.
Otwarty dostęp jest to regularny przewóz kolejowy osóbniebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej. Może być onwykonywany przez przewoźnika kolejowego wyłącznie na podstawie decyzji PrezesaUTK. Tryb i kryteria przyznania bądź odmowy przyznania otwartego dostępu dlawniosków złożonych przed 30 grudnia 2016 r. regulował Rozdział 5c Ustawy.Zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami Prezes UTK brał pod uwagę m.in.potencjalne korzyści dla pasażerów wynikające z rozwoju konkurencji na polskimrynku kolei, w tym m.in. zwiększenie liczby dostępnych połączeń, atrakcyjnośćoferty dla osób, które dotychczas nie korzystały z transportu kolejowego,skomunikowanie obszarów atrakcyjnych turystycznie lub obszarów z niezadowalającąofertą przewozową. Rozpatrywano także ryzyka związane z potrzebami pasażerówkorzystających z już dostępnych pociągów oraz natężeniem ruchu na liniikolejowej. W przypadku, gdy w wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzonezostało, że proponowana przez wnioskodawcę oferta nastawiona jest na przejęciepasażerów pociągów służby publicznej na tej samej linii i nie wniesie „wartościdodanej” do przewozów kolejowych na danej linii, a doprowadzi do spadkuprzychodów operatora, wydawana była decyzja odmawiająca przyznania otwartegodostępu. Nowe połączenia skutkowałyby bowiem koniecznością ograniczeniaprzewozów służby publicznej,
W obecnym stanie prawnym otwarty dostęp w przewozachmiędzynarodowych (tzw. kabotaż) i krajowych przyznawany jest na podstawie art.29c Ustawy. Przewiduje on stosowanie zapisów Rozporządzenia WykonawczegoKomisji (UE) Nr 869/2014 z dnia 11 sierpnia 2014 r. w sprawie nowych kolejowychprzewozów. Analiza wpływu na warunki świadczenia połączeń służby publicznej niejest obligatoryjna, a badanie jest przeprowadzane wyłącznie na wniosekpodmiotów wskazanych w ustawie m.in. organizatora publicznego transportuzbiorowego czy przewoźnika świadczącego usługi służby publicznej.
„