Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Arriva i Koleje Dolnośląskie mogą ruszać na nowych trasach

inforail
07.09.2017 08:24

Prezes UrzęduTransportu Kolejowego wydał decyzje przyznające otwarty dostęp na przewozymiędzywojewódzkie dla Arrivy oraz Kolei Dolnośląskich.

UTK wydał kolejne decyzje przyznające otwarty dostęp naprzewozy międzywojewódzkie dla przewoźników Arriva RP sp. z o.o. oraz KolejeDolnośląskie S.A. W lipcu 2017 r. PrezesUTK wydał trzy decyzje o przyznaniu Arriva RP otwartego dostępu. Przewoźnikmoże uruchomić pociągi komercyjne na trasach:

Olsztyn Główny – Szczecin Niebuszewo – Olsztyn Główny, wokresie od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2023 r.

Wejherowo – Katowice – Wejherowo, w okresie od 14 grudnia2020 r. do 13 grudnia 2025 r.

Łódź Fabryczna – Szczecin Niebuszewo – Łódź Fabryczna, wokresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2024 r.

Arriva złożyła wnioski o otwarty dostęp przed 30 grudnia2016 r. W związku z tym decyzje zostały wydane na podstawie przepisów ustawy otransporcie kolejowym w brzmieniu sprzed nowelizacji.

Koleje Dolnośląskie złożyły wniosek w czerwcu 2017 r.Przewoźnik może uruchomić pociągi komercyjne na trasie Wrocław Główny – Żary –granica państwa i w relacji powrotnej w rozkładzie jazdy 2017/2018, a decyzjazostała wydana na podstawie przepisów ustawy obowiązującym od 30 grudnia 2016r.

– Z zadowoleniem przyjmuję kolejne wnioski przewoźnikówpowiększające ofertę przewozową. Dzięki uruchomieniu nowych połączeń nie tylkozwiększa się konkurencja, ale przede wszystkim poprawia jakości usług –wyjaśnia Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Nowe trasyuzupełniają istniejąca ofertę publiczną, zwiększając liczbę kursów i podnosząckomfort podróży – dodał.

Prezes UTK wydał także decyzje odmawiające przyznaniaotwartego dostępu dla Arriva RP sp. z o.o. na trasach Warszawa Wschodnia –Poznań Główny – Warszawa Wschodnia na okres od 14 grudnia 2020 r. do 13 grudnia2025 r. i Wrocław Główny – Szczecin Niebuszewo – Wrocław Główny (przez PoznańGłówny) na okres od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2024 r. W wynikuprzeprowadzonej analizy stwierdzono, że nowe połączenia zakłóciłyby regularnośćpołączeń o charakterze użyteczności publicznej.

Otwarty dostęp jest to regularny przewóz kolejowy osóbniebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej. Może być onwykonywany przez przewoźnika kolejowego wyłącznie na podstawie decyzji PrezesaUTK. Tryb i kryteria przyznania bądź odmowy przyznania otwartego dostępu dlawniosków złożonych przed 30 grudnia 2016 r. regulował Rozdział 5c Ustawy.Zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami Prezes UTK brał pod uwagę m.in.potencjalne korzyści dla pasażerów wynikające z rozwoju konkurencji na polskimrynku kolei, w tym m.in. zwiększenie liczby dostępnych połączeń, atrakcyjnośćoferty dla osób, które dotychczas nie korzystały z transportu kolejowego,skomunikowanie obszarów atrakcyjnych turystycznie lub obszarów z niezadowalającąofertą przewozową. Rozpatrywano także ryzyka związane z potrzebami pasażerówkorzystających z już dostępnych pociągów oraz natężeniem ruchu na liniikolejowej. W przypadku, gdy w wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzonezostało, że proponowana przez wnioskodawcę oferta nastawiona jest na przejęciepasażerów pociągów służby publicznej na tej samej linii i nie wniesie „wartościdodanej” do przewozów kolejowych na danej linii, a doprowadzi do spadkuprzychodów operatora, wydawana była decyzja odmawiająca przyznania otwartegodostępu. Nowe połączenia skutkowałyby bowiem koniecznością ograniczeniaprzewozów służby publicznej,

W obecnym stanie prawnym otwarty dostęp w przewozachmiędzynarodowych (tzw. kabotaż) i krajowych przyznawany jest na podstawie art.29c Ustawy. Przewiduje on stosowanie zapisów Rozporządzenia WykonawczegoKomisji (UE) Nr 869/2014 z dnia 11 sierpnia 2014 r. w sprawie nowych kolejowychprzewozów. Analiza wpływu na warunki świadczenia połączeń służby publicznej niejest obligatoryjna, a badanie jest przeprowadzane wyłącznie na wniosekpodmiotów wskazanych w ustawie m.in. organizatora publicznego transportuzbiorowego czy przewoźnika świadczącego usługi służby publicznej.