Arriva chce wjechać do Wielkopolski?
Arriva wykazuje zainteresowanie przetargiem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego na obsługę trzech linii kolejowych w regionie.
Ale póki co składa odwołanie do KIO.
Przetarg
Jak pisaliśmy na łamach InfoRail.pl przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych wojewódzkich przewozów pasażerskich organizowanych przez Województwo Wielkopolskie w okresie od 13 marca 2022 roku do 8 marca 2025 roku na liniach komunikacyjnych:
a) Krotoszyn – Jarocin – Gniezno,
b) Poznań Główny – Jarocin – Ostrów Wielkopolski,
c) Poznań Główny – Wronki – Krzyż.
Planowana maksymalna praca eksploatacyjna w kolejowych przewozach pasażerskich, w okresie obowiązywania umowy wyniesie łącznie 3.087.529,379 pociągokilometrów (pockm).
Termin składania ofert póki co został zmieniony na 15 lutego 2022 roku.
Odwołanie Arrivy
Arriva wniosła do KIO odwołanie. Przewoźnik wskazał m.in. na zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia oraz warunków zamówienia dotyczących realizacji umowy w sposób przejrzysty, jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty:
a) braku danych o potokach pasażerskich,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
b) braku wystarczających danych o przychodach,
c) braku jasnych zasad zmiany taryfy przewozowej (opłat za przejazd),
d) braku okresu przejściowego na wyposażenie pojazdów w toalety i udogodnienia dla niepełnosprawnych,
e) braku jednoznacznych zasad honorowania oraz wzajemnej sprzedaży biletów z innymi przewoźnikami oraz Miastem Poznań,
f) braku informacji o planowanych przez zamawiającego okolicznościach uniemożliwiających wykonanie Przewozu i wymagających od wykonawcy zapewnienia przewozów zastępczych,
g) braku jasno określonych zasad wyliczania rekompensaty finansowej.
Arriva wskazywała także na opisanie sposobu przygotowania oferty, sposobu obliczenia ceny oraz warunków zapłaty wynagrodzenia w sposób niezrozumiały, niejednoznaczny, nieprawidłowy oraz uniemożliwiający udział w postępowaniu na jasnych, przejrzystych oraz uczciwych warunkach, wadliwe określenie kryterium oceny ofert (podkryterium 1.2 – przychód) polegające na przyjęciu wzoru dla punktacji, który przyznaje największą ilość punktów ofercie z najniższym oferowanych przychodem, a także obejście przepisów o minimalnym terminie składania ofert, z uwagi na nieopublikowanie z SWZ precyzyjnych informacji kluczowych dla należytego przygotowania oferty.
Jak udało nam się ustalić w KIO odwołanie nie zostało uwzględnione. Sprawa była rozpatrywana w piątek, 21 stycznia 2022 roku.
Warto przypomnieć, że składy Arrivy już kursowały po Wielkopolsce, ale jako pociągi Kolei Wielkopolskich, w ramach dzierżawy taboru.