Aneksy z PESĄ i Stadlerem wynikają ze zmiany przepisów

inforail
06.11.2015 07:09

Aneksowanie umów na dostawy elektrycznych zespołówtrakcyjnych, które dla PKP Intercity mają dostarczyć PESA orazStadler&Newag, w zakresie terminów dostaw zamówionych pojazdów, nastąpiło wwyniku zmiany przepisów dotyczących uzyskiwania homologacji na produkowanepojazdy ? poinformowała Dorota Pyć, Podsekretarz Stanu w MIR. Zmiana przepisówprawa dotyczyła zmiany Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa iGospodarki Morskiej z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie interoperacyjnościsystemu kolei, wprowadzonej Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju zdnia 15 grudnia 2014 r. Jak informuje Pyć rozporządzenie to ma zastosowanie wprocesie uzyskiwania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji pojazdówkolejowych. W związku z wydłużeniem procesu uzyskiwania homologacji na pojazd,zarówno PESA Bydgoszcz S.A., jak i konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. iNEWAG S.A. wystąpiły do PKP IC o zawarcie stosownych aneksów.

I tak, w dniu 23 lipca 2015 r. zostało podpisaneporozumienie z PESA Bydgoszcz S.A. dotyczące zmiany terminów dostawy 20 EZT?PESA Dart?, zgodnie z którym wykonawca powinien dostarczyć jeden pojazd do 30października 2015 r., natomiast pozostałe dziewiętnaście pojazdów do dnia 14grudnia 2015 r.

3 września 2015 r. zostało natomiast podpisane porozumieniez konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. oraz NEWAG S.A., jednakże zapisyniniejszego dokumentu stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i nie mogą zostaćupublicznione bez zgody ww. podmiotów. Pyć zaznacza jednak, że odbiory końcowewszystkich EZT zaplanowane są do końca 2015 r., co pozwoli na zrealizowaniezakresu umowy oraz uzyskanie pełnej kwoty dofinansowania ze środków UE.

Zapisy aneksów tajemnicę przedsiębiorstwa i nie mogą bezzgody ww. podmiotów zostać upublicznione. W związku z powyższym szczegółów niepoznaliśmy.

Tymczasem, jak poinformowała IAR pod koniec września CBAskierowało do prokuratury sprawę nieprawidłowości przy przetargach na zakupezt-ów dla PKP Intercity. Badane są m.in. wspomniane powyżej aneksy do umówzawartych z PESĄ oraz Stadlerem i Newagiem.