Ambitne plany taborowe Kolei Śląskich

inforail
03.03.2016 06:49

Aby poprawić sytuację taborową Kolei Śląskich, województwo śląskiezawarło ze swoim przewoźnikiem umowę współpracy ws. wspólnego zakupu pociągów.Przewiduje ona, że spółka kupi siedem pojazdów dwuczłonowych oraztrzyczłonowych, a samorząd – dziesięć pojazdów czteroczłonowych (z prawem opcjina kolejne dwa pojazdy czteroczłonowe). Umowa zakłada możliwość wykorzystaniaśrodków unijnych z programu regionalnego na lata 2014-2020.

Województwo śląskie zgodziło się też w ostatnich tygodniach, byspółka wyemitowała obligacje na blisko 279,5 mln zł. Kwota 154,9 mln zł masłużyć wykupowi sześciu dzierżawionych od spółki PESA pociągów 27WEb(sześcioczłonowe Elfy). Kwota blisko 90 mln zł ma natomiast pokryć m.in. częśćkosztów zakupu siedmiu nowych pojazdów.

Roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Na sfinansowanieprzewozów wykonywanych w 2014 r. i 2015 r. samorząd woj. śląskiego przewidziałw ramach dwuletniej umowy po ok. 150 mln zł. Pod koniec ub. roku zarząd woj.śląskiego przygotował kolejną umowę na 10 lat – z roczną dotacją na poziomie do140 mln zł (i corocznie zawieranymi porozumieniami wykonawczymi).

Dziesięcioletnia umowa ma wpływać m.in. na długofalowe decyzjeinwestycyjne, np. związane z zakupem lub pozyskaniem taboru czy uruchomieniemnowych połączeń. Powinna zwiększyć wiarygodność kredytową i biznesowąprzewoźnika oraz dać samorządowi regionu większe możliwości do inwestowania wniego.

Koleje Śląskie dysponują obecnie 62 składami, z czego 23 tonowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls. 13 kolejnych to zmodernizowaneskłady EN57, zaś kolejne 23 to dzierżawione (niezmodernizowane) pociągi tegotypu. Trzy ostatnie to spalinowe autobusy szynowe.