TransInfo Archiwum|Inforail|Producenci|Alstom: Nie będziemy walczyć, nie chcemy sprzedawać niskiej jakości produktów
Alstom: Nie będziemy walczyć, nie chcemy sprzedawać niskiej jakości produktów
inforail
17.02.2014 19:56
Alstom: Nie będziemy walczyć, nie chcemy sprzedawać niskiej jakości produktów
Karol Wach (InfoRail): Co z polskim rynkiem? Alstom jest zupełnie nieobecny, chociażby w dwóch ostatnich przetargach na ezt-y dla PKP Intercity. Dlaczego?
Nicolas Halamek (Dyrektor Zarządzający Alstom Transport Polska): Powód jest prosty, termin dostawy pociągów, wymagany przez klienta jest bardzo krótki – moim zdaniem nierealny. Jesteśmy poważną, dużą korporacją i nie chcemy angażować się w niewykonalne przedsięwzięcia, których nie jesteśmy w stanie zrealizować. Ten tabor trzeba było zaprojektować, dopasować, wyprodukować. Nie mieliśmy pociągu na 100% zgodnego z SIWZ. Potem jeszcze homologacja.
A może trzeba było pomyśleć o współpracy np. z Newagiem?
Pomyślimy o tym, kiedy będzie taka możliwość. Rozmawiałem z jednym polskim producentem na temat tych ezt-ów, ale przy tak krótkim terminie dostawy nie zawiązaliśmy współpracy. To byłoby dla nas za bardzo ryzykowne.
Co z tramwajami? Alstom nie startuje w przetargach w Polsce.
To wygląda trochę inaczej niż w przypadku pociągów. Tramwaje moglibyśmy budować w Chorzowie. Rynek tramwajowy w Polsce domaga się tramwajów, których Alstom nie chce produkować. To niski poziom jakości. Mamy w ofercie tramwaje Citadis, których sprzedaliśmy ponad 1700 sztuk na całym świecie. Dziś to już 44 miasta i ponad 1500 wagonów w eksploatacji. Niestety żaden klient w Polsce nie chce zapłacić trochę więcej za tabor lepszej jakości niż ten oferowany na rynku. Nie będziemy walczyć, nie chcemy sprzedawać niskiej jakości produktów, a przy tym niedrogich. To nie jest polityka Alstom. Nasze tramwaje to niski poziom hałasu, wysoki komfort. Polski klient życzy sobie innego produktu i powtórzę jeszcze raz, szanujemy to.
Ale szanse na sprzedaż Citadisa w Polsce na tę chwilę są raczej marne?
Trudno. To decyzja klienta, jeśli nie chcą to nie chcą. Polski klient kupuje to, co sobie życzy i to jest normalne.
To odwróćmy trochę sytuację. Paryż kupuje tramwaje, czy PESA lub Solaris mają szansę zagrozić Alstomowi? Skoro twierdzi Pan, że produkty PESY są gorsze jakościowo to czy są szanse na wejście na rynek francuski?
Wszystko zależy od tego, czego oczekuje klient i jaki jest SIWZ. Myślę, że Paryż woli kupić tabor lepszy, bardziej komfortowy, nawet jeśli będzie droższy. Paryż stawia producentom wysokie wymagania co do hałasu. Pasażerowie są też bardziej wymagający. Polscy dostawcy mogą startować, ale muszą zaproponować produkt zgodny z SIWZ, na pewno o wiele bardziej wymagającym niż to, co znamy z Polski.
Czy to oznacza, że we Francji mamy inną kulturę transportu publicznego?
Na pewno wyższe są wymagania techniczne dla taboru. Sposób organizacji transportu publicznego jest podobny. Popatrzmy na Paryż i Warszawę. Oba te miasta mają pociągi podmiejskie, metro, tramwaje. Wydaje mi się, że tych podobieństw jest znacznie więcej niż różnic. Trzeba pamiętać jednak o tym, że Paryż jest miastem o wiele większym niż Warszawa, generuje zupełnie inny ruch pasażerski.
Dziękuję za rozmowę.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024