Aktualny portfel zamówień Newagu na lata 2020-2022 wynosi blisko 2,3 mld zł
Aktualny portfelzamówień Newagu na lata 2020-2022 wynosi blisko 2,3 mld zł – poinformował PAPBiznes w wywiadzie prezes spółki Zbigniew Konieczek. Dodał, że w drugimpółroczu 2020 spodziewa się dla grupy kontynuacji udanych dwóch pierwszychkwartałów.
„W okresie ostatnich kilkunastu tygodni zawarliśmy zSKM Warszawa umowę na dostawę dwudziestu jeden elektrycznych zespołówtrakcyjnych. Wartość umowy wynosi 543,03 mln zł netto. Kolejną znaczącą umowąjest kontrakt z Województwem Małopolskim o wartości 199,4 mln zł netto.Podpisaliśmy również umowy na dostawę hybryd dla WojewództwaZachodniopomorskiego oraz Kolei Dolnośląskich. Obecnie szacowana wartośćportfela to prawie 2,3 mld zł” – powiedział prezes.
We wtorek spółka poinformowała o podpisaniu umowy z KolejamiDolnośląskimi o wartości 137,4 mln zł netto na dostawę sześciu zespołówtrakcyjnych z napędem dwusystemowym elektryczno-spalinowym. Dostawy ZT będąwykonywane w latach 2021-2022.
W połowie lipca Newag podpisał z WojewództwemZachodniopomorskim umowę, której przedmiotem jest dostawa dwóch dwunapędowychzespołów trakcyjnych. Dostawy zostaną zrealizowane do 20 grudnia 2021 roku, awartość umowy to 40 mln zł netto.
Newag w zakładzie w Nowym Sączu produkuje elektryczne orazspalinowe lokomotywy i pojazdy pasażerskie, tramwaje oraz pojazdy dla metra.
Pod koniec lutego w wywiadzie dla PAP Biznes prezes Newaguwskazał, że rok 2020 zapowiada się dla grupy rekordowo pod względem wynikówfinansowych.
„Analizując sytuację na dzień dzisiejszy spodziewamysię realizacji założonych planów sprzedaży i kontynuacji udanych dwóchpierwszych kwartałów bieżącego roku” – powiedział Konieczek, pytany czypodtrzymuje zapowiedzi, że rok 2020 zapowiada się rekordowo dla Newagu.
Przychody grupy w pierwszym półroczu wzrosły 49,1 proc. do569,3 mln zł, skonsolidowana EBITDA zwiększyła się o 154 proc. do 111,9 mln zł.Zysk netto wzrósł do 62,1 mln zł z 12,4 mln zł.
„Na wyniki grupy główny wpływ miała zdecydowaniewyższa, w porównaniu do analogicznych okresów w poprzednich latach, wielkośćprzychodów ze sprzedaży, co jest rezultatem bardziej równomiernego rozłożeniasię harmonogramów sprzedaży w bieżącym roku. W poprzednich latach około 40proc. rocznych przychodów było realizowanych w ostatnich kwartałach. W sytuacjizbliżonych wartościowo do ubiegłorocznych kosztów ogólnego zarządu i nawetwyższej rentowności mamy efekt wcześniejszego przekroczenia punktu równowagi(break even point), dzięki czemu większa cześć marż z projektów kumuluje się wzysku z działalności gospodarczej” – powiedział Konieczek.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Newag realizuje obecnie duży program inwestycyjny, któryprzewidziany jest na lata 2019-2021. Koszt modernizacji zakładu ma wynieść od80,4 mln zł do 104,5 mln zł.
„Tylko w okresie pierwszych sześciu miesięcy bieżącegoroku nakłady wyniosły 48 mln zł i dotyczą centrum logistycznego, modernizacjihali na potrzeby linii do produkcji i naprawy zestawów kołowych. Ponadto kwotata obejmuje również wydatki na maszyny dedykowane tej linii” – powiedziałprezes.
Newag uruchomił w styczniu 2020 roku produkcję nadwozi dolokomotyw i elektrycznych zespołów trakcyjnych w nowej, wybudowanej kosztem 22mln zł, hali. Wśród największych inwestycji grupy jest m.in. jest centrumlogistyczne z magazynem wysokiego składowania.
Grupa odczuwa wpływ epidemii koronawirusa na bieżącądziałalność.
„Pandemia spowodowała przesunięcie dostaw 6elektrycznych zespołów trakcyjnych do Włoch na rok 2021. Ponosimy zwiększonekoszty zapewnienia środków ochrony osobistej i dezynfekujących oraz kosztytestów na obecność koronawirusa. Wdrożyliśmy szereg procedur, które w mojejopinii przynoszą efekt. Nie mniej jednak Newag nie jest samotną wyspą naoceanie i nie można wykluczyć negatywnego wpływu epidemii COVID-19 na nasządziałalność w kolejnych miesiącach” – powiedział Konieczek.
Prezes duże nadzieje wiąże z Krajowym Planem Odbudowy (KPO),gdyż mają tam znaleźć się środki na inwestycje w tabor kolejowy.
Przygotowanie KPO wynika z Europejskiego InstrumentuOdbudowy, czyli wartego 750 mld euro programu, który jest częścią WieloletnichRam Finansowych UE na lata 2021-2027. Polska może otrzymać: ok. 23,1 mld euro wpostaci środków bezzwrotnych na granty oraz ok. 34,2 mld euro w postaciewentualnych pożyczek. (PAP)