Aktualny portfel zamówień Newagu na lata 2020-2021 przekracza 2,4 mld zł
Aktualny szacunkowyportfel zamówień Newagu na lata 2020-2021 przekracza 2,4 mld zł – poinformowałPAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Zbigniew Konieczek. Podtrzymałwcześniejsze zapowiedzi rekordowych wyników grupy w 2020 roku.
„W segmencie elektrycznych zespołów trakcyjnych wbieżącym roku ogłoszono dwa postępowania na dostawę pojazdów dla WojewództwaMałopolskiego oraz Kolei Dolnośląskich. W pierwszym z nich nasza oferta zostaławybrana za najkorzystniejszą i wkrótce umowa na realizację tego zadaniazostanie podpisana. Drugie z postępowań jest na etapie analizy i ocenyzłożonych ofert. Ponadto rozstrzygnięto postępowanie dla WojewództwaZachodniopomorskiego na dostawę dwóch dwunapędowych (hybrydowych) zespołówtrakcyjnych, gdzie również nasza oferta została uznana za najkorzystniejszą. Wkwietniu zawarliśmy umowę z SKM Warszawa na dostawę 21 elektrycznych zespołówtrakcyjnych. W konsekwencji szacowany aktualny portfel zamówień urósł do ponad2,4 mld zł” – powiedział prezes.
Na początku kwietnia spółka podpisała z Szybką KolejąMiejską umowę o wartości 543 mln zł netto na dostawę 21 elektrycznych zespołówtrakcyjnych (ZT) wraz ze świadczeniami dodatkowymi oraz usługami utrzymaniaprzez siedem lat. Dostawy ZT będą wykonywane w 2022 roku zgodnie z uzgodnionymprzez strony harmonogramem.
Newag w zakładzie w Nowym Sączu produkuje elektryczne orazspalinowe lokomotywy i pojazdy pasażerskie, tramwaje oraz pojazdy dla metra.
Według wstępnych wyników, przychody grupy wzrosły wpierwszym kwartale 2020 roku. o 90,1 proc. do 269,1 mln zł. EBITDA zwiększyłasię o 322 proc. do 55,8 mln zł. W ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącegoroku grupa zanotowała 32,7 mln zł zysku netto wobec 1,3 mln zł straty nettoprzed rokiem.
„Opublikowane wstępne wyniki odzwierciedlają aktualnąsytuację grupy Newag i są wypadkową pracy wykonanej w latach poprzednichzarówno po stronie sprzedaży, jak i kosztów. Wysokość osiągniętych przychodówze sprzedaży jest wynikiem konsekwentnie realizowanego harmonogramu dostaw orazilości dostarczonych pojazdów w I kwartale br. Należy pamiętać o specyficesektora kolejowego, gdzie umowy w zdecydowanej większości zawierane są zwyprzedzeniem, a okres realizacji umowy wynosi od kilku miesięcy do nawet kilkulat (umowy średniookresowe). W dużej mierze jest to również konsekwencjaharmonogramu sprzedaży w I kwartale i kolejnych bieżącego roku, gdzie planowanasprzedaż w poszczególnych kwartałach powinna rozkładać się równomiernie. Wlatach poprzednich sprzedaż ostatnich trzech miesięcy roku wynosiła nawet 40proc. sprzedaży rocznej” – powiedział Konieczek.
„Nie publikujemy prognoz. Spodziewamy się natomiastbardziej równomiernego rozłożenia przychodów ze sprzedaży pomiędzyposzczególnymi kwartałami bieżącego roku i utrzymania rentowności na podobnychpoziomach” – dodał.
Pod koniec lutego w wywiadzie dla PAP Biznes prezes Newaguwskazał, że rok 2020 zapowiada się dla grupy rekordowo pod względem wynikówfinansowych.
„Jeśli realizacja przyjętego planu nie zostaniezakłócona czynnikami zewnętrznymi, to wyniki roku 2020 powinny być najlepsze wokresie ostatnich kilkudziesięciu lat” – powiedział we wtorek.
W 2019 roku przychody grupy zmniejszyły się do 896,1 mln złz 1,02 mld zł w 2018 roku. EBITDA wyniosła 163,9 mln zł wobec 164,4 mln zł rokwcześniej. Zysk netto spadł do 91,6 mln zł z 93,4 mln zł.
„Walne zgromadzenie, które odbędzie się prawdopodobniew sierpniu podejmie decyzję odnośnie przeznaczenia ubiegłorocznego zysku.Akcjonariusze podejmą decyzję najlepszą na dany moment” – zaznaczyłprezes.
W ubiegłym roku Newag wypłacił 0,75 zł dywidendy na akcję za2018 rok.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Konieczek poinformował, że pomimo pandemii produkcja wzakładzie w Nowym Sączu odbywa się bez większych zakłóceń.
„Podjęliśmy szereg działań w celu ograniczenia skutków,w szczególności poprzez ograniczenie wyjazdów służbowych do niezbędnegominimum, ograniczenie spotkań, zapewnienie środków dezynfekcyjnych oraz środkówochrony osobistej, wprowadzenie zdalnego trybu pracy. W okresie marzec -kwiecień podwyższony był wskaźnik nieobecności. Aktualnie sytuacja wróciła wtym zakresie do normy” – powiedział.
Dodał, że wśród pracowników Newagu nie ma osób zarażonychkoronawirusem, choć wcześniej były dwa przypadki zachorowań. Obecnie Newagzatrudnia 1.650 osób.
Prezes ocenia, że w pandemia może negatywnie wpłynąć napopyt na rynku taboru szynowego w przyszłości.
„Epidemia koronawirusa negatywnie oddziałuje na stangospodarki, w tym zdolności finansowe zamawiających tabor szynowy, co możedoprowadzić do zmniejszonego popytu na towary i usługi oferowane przez spółkę ipodmioty wchodzące w skład grupy kapitałowej. Tego rodzaju potencjalnenegatywne konsekwencje będą zależne od wielu czynników makroekonomicznych imikroekonomicznych, w szczególności długości trwania epidemii, ewentualnychnawrotów epidemii, zakresu i czasu ograniczeń wprowadzanych przez instytucjepaństwowe oraz pomocy publicznej kierowanej do zamawiających. Z drugiej jednakstrony pozytywne sygnały płyną z Brukseli, gdzie planuje się kolejnąperspektywę finansową i transport kolejowy może stać istotnym beneficjentemśrodków z budżetu UE” – powiedział.
Perspektywa finansowa UE na lata 2021-2027 zakłada m.in.27,5 mld euro na rozwój transportu w ramach instrumentu „ŁączącEuropę” (Connecting Europe Facility – CEF). Pula przeznaczona dla Polskima sięgnąć 3,9 mld euro, w tym aż 3,2 mld euro na kolej.
Newag realizuje obecnie duży program inwestycyjny, któryprzewidziany jest na lata 2019-2021. Koszt modernizacji zakładu ma wynieść od80,4 mln zł do 104,5 mln zł.
„W I kwartale 2020, wartość nakładów inwestycyjnychwyniosła 17,5 mln zł. Zakończona została budowa hali przeznaczonej do produkcjikonstrukcji spawanych. W trakcie realizacji pozostaje linia do produkcji inapraw zestawów kołowych. Przewidywany termin zakończenia tej inwestycji to IIIkwartał 2020. W III kwartale powinna zakończyć się budowa toru testowegozasilanego napięciem 25kV. Pozwoli to na przeprowadzanie testów i uruchomieńpojazdów trakcyjnych wielosystemowych zasilanych napięciem 25kV AC 50Hz” -powiedział Konieczek.
Newag uruchomił w styczniu 2020 roku produkcję nadwozi dolokomotyw i elektrycznych zespołów trakcyjnych w nowej, wybudowanej kosztem 22mln zł hali. Wśród największych inwestycji grupy jest inwestycji m.in. jestcentrum logistyczne z magazynem wysokiego składowania. (PAP)
„