Adamczyk: Pociągi pojadą 250 km/h w 2023 roku
Z końcem 2023 roku wPolsce pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 250 km na godz. -poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W piątek w Idzikowicach (Łódzkie) szef resortu podpisałnowelizację rozporządzenia, które umożliwi osiąganie takich prędkości. Do tejpory pociągi mogły jechać z prędkością maksymalnie do 200 km na godz.
Zdaniem ministra nowelizacja rozporządzenia w sprawieogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji likwidujeostatnią barierę prawną i umożliwia „budowanie bezpiecznej, komfortowej ipunktualnej kolei”. „Wreszcie przełamiemy ograniczenia prawne” – podkreślił.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami pociągi jadące zprędkością powyżej 160 km na godz. muszą być prowadzone z wykorzystaniemsystemu ERTMS/ETCS. To system kontroli oraz sygnalizacji kabinowej, który wprzypadku ewentualnego błędu maszynisty automatycznie wymusza jazdę pociągu zdozwoloną prędkością lub uruchamia nagłe hamowanie.
Istniała konieczność dostosowania przepisów dla wyższychprędkości. Nowelizacja rozporządzenia przewiduje m.in. rozwiązania zwiększającebezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wśród nich m.in. wprowadzenie bardziejprzejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemu sygnalizowaniana szlaku ograniczeń prędkości.
Uczestnicy piątkowej uroczystości podkreślali, żeprzewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury muszą dostosować przepisywewnętrzne w terminie nie dłuższym niż pół roku od dnia wejścia w życienowelizacji rozporządzenia.
Podpisanie rozporządzenia odbyło się na stacji technicznejIdzikowice znajdującej się na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej. Obecniestacja jest modernizowana, widać już nowe tory, pale do konstrukcji siecitrakcyjnej, trwają prace kablowe. Wymiana obejmuje ponad 18 km torów, 43rozjazdy. Wybudowana zostanie nowa nastawnia wyposażona w komputeroweurządzenia sterowania. Pociągi będą mogły docelowo jechać 230-250 km na godz.
„W 2023 roku, kiedy kończyła się będzie druga kadencja rząduPrawa i Sprawiedliwości, pojedziemy polską koleją z prędkością 250 km na godz.(…) Uruchomimy kolej dużych prędkości. To się już dzieje, co pokazujeinwestycja w Idzikowicach, która służy pokonywaniu przeszkód na szlaku. Alebędzie to też możliwe dzięki zmianie otoczenia prawnego, czyli przepisów, którenas dzisiaj blokują, przepisów, które nie pozwalają dzisiaj jechać z prędkościąpowyżej 250 km na godz.” – powiedział minister Adamczyk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W pierwszej kolejności prędkość powyżej 200 km na godz.będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę m.in. zKrakowem i Katowicami. W związku z tym prowadzona jest modernizacja szlaku.”Likwidujemy przejazdy kolejowe, zastępujemy je wiaduktami, przejściamipodziemnymi” – powiedział minister.
Szef resortu zwrócił również uwagę, że poprzedni rząd kupiłnowoczesny tabor, mogący rozwijać duże prędkości, ale nie zadbał o to, żebypotencjał tego taboru był w pełni wykorzystany. Jak mówił, ma tu na myślipociągi Pendolino.
„Od 2023 roku będziemy mogli w pełni wykorzystywaćmożliwości tych pociągów, czyli będziemy korzystali z tych walorów technicznychza które zapłaciliśmy” – dodał.
Obecny w Idzikowicach prezes PKP Polskich Linii KolejowychIreneusz Marchel poinformował, że obecnie CMK przygotowywana jest do przejazduwiększej liczby pociągów. Jak mówił modernizacja całej linii łączącej GrodziskMazowiecki z Zawierciem to koszt ok. 2 mld zł”, a koszt obecnie realizowanychinwestycji to ok. 250 mln zł. Podkreślił, że zwiększenie prędkości przejazdupociągów na CMK zapewni budowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i GSM-R, czylinowych systemów kierowania ruchem.
„