Adamczyk: mieszkańcy Wolbromia zyskają nowy przystanek kolejowy

inforail
20.09.2022 12:45

We wrześniu przyszłego roku powinien być gotowy przystanek kolejowy w Wolbromiu (Małopolskie), który wraz z przebudowaną linią kolejową usprawni i skróci podróż koleją z zachodniej Małopolski do Krakowa – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak podkreślił, przystanek kolejowy w tym mieście będzie realizowany z rządowego programu budowy przystanków kolejowych na lata 2021-2025.

Czekamy na efekty

„W Wolbromiu ta inwestycja praktycznie już się dzieje, może jeszcze nie widać, ale w przyszłym roku, oby na 1 września, na rozpoczęcie roku szkolnego, do dyspozycji mieszkańców będzie nowy przystanek kolejowy w centrum miasta” - powiedział szef resortu infrastruktury w poniedziałek w Wolbromiu.

W sierpniu tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości ponad 12 mln zł netto na budowę nowego przystanku Wolbrom Zachodni. Przystanek powstanie na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec i zlokalizowany będzie w rejonie centrum handlowego, nieopodal ul. Krakowskiej. Obiekt będzie dysponował dwoma jednokrawędziowymi peronami.

Adamczyk przypomniał, że dla usprawnienia i przyspieszenia podróży kolejowej z zachodniej części Małopolski do Krakowa potrzeba jeszcze modernizacji linii między Olkuszem i Krakowem oraz dobudowy łącznicy na wysokości Jaworzna Szczakowej na Śląsku. Realizacja tych inwestycji – wskazał minister – skróci podróż między tymi miastami o kilkanaście minut, a transport kolejowy stanie się konkurencyjny w stosunku do komunikacji samochodowej, korzystającej głównie z zatłoczonej drogi krajowej nr 94.

Jak przekazał szef resortu infrastruktury, te przedsięwzięcia kolejowe będą realizowane z rządowego programu Kolej Plus.

PKP PLK planują zbudować 800-metrową łącznicę Borowa Górka – Pieczyska przed stacją Jaworzno Szczakowa. Połączy ona linie kolejowe E30 Kraków – Katowice oraz nr 62 Tunel - Sosnowiec i pozwoli pociągom kursować bezpośrednio pomiędzy Krakowem oraz Olkuszem i Wolbromiem.

Po zakończeniu modernizacji tych linii kolejowych oraz budowie łącznicy pociągi będą się tam poruszać z prędkością 120-160 km, dzięki czemu trasę między Olkuszem i Krakowem pokonają w czasie poniżej godziny.(PAP)