Adamczyk: Dziś polska kolej to jeden wielki plac budowy
Dziś polska kolej tojeden wielki plac budowy. Dzięki kontraktowi podpisywanemu w Łodzi na kwotęprawie 1,6 mld zł, możemy powiedzieć, że dziś mamy 27 mld zł w realizowanychinwestycjach – powiedział w czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef resortu wziął w czwartek udział w podpisaniu umowy nabudowę w Łodzi tunelu średnicowego łączącego dworzec Łódź Fabryczna ze stacjamiŁódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Inwestycja warta prawie 1,6 mld zł brutto ma byćgotowa na początku 2022 roku.
Umowę podpisali przedstawiciele PKP PLK i konsorcjumEnergopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z MińskaMazowieckiego.
Jak mówił Adamczyk, celem rządu jest kolej bezpieczna,komfortowa, punktualna, a przy tym nowoczesna. Według niego inwestycja w Łodziprzyczyni się do tego. Zwrócił uwagę, że do niedawna dominowała teza, iż częśćszlaków kolejowych należy zlikwidować, przebudować np. na ścieżki rowerowe alboprzeznaczyć na inne cele.
„Dziś rząd PiS dąży do tego, aby komunikacja kolejowabyła nie tyle alternatywą, ale jednym z podstawowych elementów +tego rusztukomunikacyjnego państwa+” – mówił.
Zapewniał, że dziś inwestycje w polską kolej to nie tylkomodernizowanie szlaków kolejowych, to także modernizacja i przebudowa dworców,to także program taborowy, na który przewidziano w najbliższych latach wielemiliardów złotych. „Realizowany jest program, który jest programemtrudnym, ale jest programem dla Polaków i programem, którego Polacyoczekują” – powiedział.
Według obecnego na podpisaniu umowy wicepremiera, ministrakultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego budowa tunelu jeststrategiczna nie tylko dla Łodzi, a także dla Polski. „To jest kwestiapoprawienia komunikacji ogólnopolskiej” – powiedział. Zwrócił uwagę, żeinwestycja będzie realizowana przez firmy polskie. Budowę tunelu średnicowegozrealizuje konsorcjum firm Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg iMostów z Mińska Mazowieckiego.
W podobnym tonie wypowiadał się wiceminister infrastrukturyi budownictwa Andrzej Bittel. Również i on uważa, że podpisanie umowy to bardzoważne wydarzenia dla miasta. Dzięki tunelowi skróci się czas przejazdu, a przezcentrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.Podobnego zdania jest wojewoda łódzki Zbigniew Rau, który jest zdania, że tunel”tchnie życie w tę infrastrukturę kolei aglomeracyjnej, która jużfunkcjonuje wokół miasta”. Po wybudowaniu tunelu, będzie on wykorzystywanyrównież przez kolej aglomeracyjną.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński uważa, że łódzki węzełjest w tej chwili najważniejszym węzłem kolejowym w Polsce, który jestmodernizowany. Dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcemprzelotowym i będzie zapewniał przejazd w kierunku północ-południe iwschód-zachód. Stanie się „znaczącym węzłem kolejowym na mapie naszegokraju”. Jak zapewniał, Polska wykorzystuje olbrzymią szansę, którą ma wtej perspektywie finansowej, na modernizację układu kolejowego.
Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel jestprzekonany, że realizowana przez spółkę inwestycja wpłynie na poprawę dostępumieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawikonkurencyjność kolei w stosunku do innych środków transportu.
Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z ŁodziFabrycznej na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: napółnoc doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji ŁódźKaliska. Zdaniem władz miasta tunel pod Łodzią usprawni nie tylko ruch pociągówdalekobieżnych, ale również kolei aglomeracyjnej. Utworzy on coś na kształtmetra, którym mieszkańcy szybko będą mogli przemieszczać się po Łodzi. Dziękitej inwestycji mieszkańcy Łodzi zyskają dwa nowe przystanki w tunelu: u zbieguulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulicOgrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). O ich powstaniewnioskowali m.in. mieszkańcy Łodzi.
Budowa tunelu średnicowego jest drugim etapem projektunazwanego Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od2011 r. budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew-Łódź Fabryczna wraz znowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna.
Powstały dworzec – według PKP PLK – jest największym i najnowocześniejszymtego typu obiektem w Polsce. Pierwsze rozkładowe pociągi z Łodzi Fabrycznejodjechały 11 grudnia ub. roku. Wartość tego kontraktu wyniosła 1,75 mld złbrutto.
„