Acatus 2 na małopolskich torach
inforail
01.02.2011 12:00
Acatus 2 na małopolskich torach
Dwa nowoczesne, komfortowe pociągi elektryczne kupione przez samorząd Województwa Małopolskiego wyjechały 28 stycznia w pierwszą podróż z Krakowa do Tarnowa i Krynicy. W uroczystości odbioru pociągów od producenta i użyczeniu ich spółce Przewozy Regionalne uczestniczyli m.in. marszałek Marek Sowa, wicemarszałek Roman Ciepiela, członek Zarządu Województwa Stanisław Sorys, przewodniczący Sejmiku Kazimierz Barczyk i przedstawiciele władz samorządowych Krakowa. Pociągi marszałkowi Markowi Sowie przekazał, w imieniu producenta – bydgoskiej firmy PESA, członek zarządu przedsiębiorstwa Jerzy Berg.
Cieszę się, że Małopolanie będą bardziej komfortowo podróżować po Małopolsce. Naszym celem jest podniesienie jakości usług świadczonych przez małopolskie koleje –podkreślił marszałek. Dodał, że to dwa z pięciu nowoczesnych pociągów zakupionych przez województwo. Pozostałe wyjadą na szyny jeszcze w tym roku. To bardzo duże przedsięwzięcie dla województwa, bo kontrakt na zakup pojazdów opiewa na ponad 91 mln zł.
Wskazując na szynobus do Balic stojący na sąsiednim torze Marek Sowa przypomniał, że to także pojazdy przekazane Przewozom Regionalnym przez samorząd Województwa. Przypomniał, że w grudniu 2008 r. Małopolska stała się współwłaścicielem Przewozów Regionalnych i od chwili przejęcia udziałów w spółce priorytetem dla władz wojewódzkich stało się podniesienie komfortu i skrócenie czasu podróżowania oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Województwo kupiło już 10 szynobusów, a teraz Przewozy Regionalne będą miały do swojej dyspozycji dodatkowo 5 nowoczesnych pociągów elektrycznych.
Wicemarszałek Roman Ciepiela, zwracając się do Wiesława Starowicza, doradcy prezydenta Krakowa, zaznaczył, że nowe pociągi będą co prawa jeździć po torach całego województwa, ale ma nadzieję, że podobne pojazdy będą także na wyposażeniu kolei aglomeracyjnej, która jest ważnym rozwiązaniem dla mieszkańców regionu.
Także Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych dziękowała wyraziła nadzieję, że nowe pociągi podniosą jakość usług świadczonych przez spółkę i konkurować z innymi przewoźnikami.
Po poświęceniu pociągu, uroczystym przecięciu wstęgi goście zwiedzili pociąg. Szczególne zainteresowanie wzbudziła kabina maszynisty. Za sterami usiadł na chwilę marszałek Marek Sowa. Zgodnie z rozkładem pociąg odjechał do Tarnowa, gdzie dotarł punktualnie o godz. 11:20. O tym, jak dla Małopolski jest to ważne wydarzenie świadczy najdobitniej fakt, że na peronie w Tarnowie na przyjazd Acatusa oczekiwali m.in. poseł Urszula Augustyn, prezydent Tarnowa Ryszard Ścigała, przewodniczący Rady Miejskiej Grzegorz Światłowski oraz dziennikarze tarnowskich mediów. Dużym zainteresowaniem lokalnych władz, jak również dziennikarzy cieszył się także przejazd drugiego z nowych pociągów, który z Krakowa przez Nowy Sącz pojechał do Krynicy.
Pociągi typu ACATUS-2, wyprodukowane zostały specjalnie na zamówienie Województwa Małopolskiego. Mogą osiągać prędkość do 160 km/h. Pojazdy wyposażone są w 180 miejsc siedzących. Wagony posiadają obniżoną podłogę. Aby maksymalnie ułatwić korzystanie z pojazdu osobom niepełnosprawnym, składy przystosowano do obsługi podróżnych poruszających się na wózkach inwalidzkich m.in. dzięki specjalnie zamontowanym windom. W każdym pojeździe wydzielono 20 miejsc klasy 1. Pociągi wyposażone są w klimatyzację, monitoring wnętrza, instalację do przekazywania informacji.
W sumie Województwo Małopolskie zakupiło 5 tego typu pociągów. Kolejne 3 wyjadą na tory już latem. Całkowity koszt zamówienia obejmujący zakup 5 pojazdów wynosi ponad 91 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dotacja unijna wynosi ponad 62 mln zł.
Dane techniczne EN77 Acatus 2
Producent: PESA Bydgoszcz / ZNTK Mińsk Mazowiecki
Napięcie zasilania: 3000 V DC (prąd stały)
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba członów: 4
Układ osi: Bo’2’2’2’Bo’
Układ członów: s+d+d+s
Liczba miejsc (ogółem): 350
Liczba miejsc siedzących: 180
Producent: PESA Bydgoszcz / ZNTK Mińsk Mazowiecki
Napięcie zasilania: 3000 V DC (prąd stały)
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba członów: 4
Układ osi: Bo’2’2’2’Bo’
Układ członów: s+d+d+s
Liczba miejsc (ogółem): 350
Liczba miejsc siedzących: 180
Długość: 75 250 mm
Szerokość: 2 880 mm
Wysokość: 4 280 mm
Liczba i moc silników: 4×500 kW
Typ silników trakcyjnych: asynchroniczne
Moc ciągła: 2000 kW
Przyspieszenie rozruchu: 1 m/s²
V konstrukcyjna: 160 km/h
Szerokość: 2 880 mm
Wysokość: 4 280 mm
Liczba i moc silników: 4×500 kW
Typ silników trakcyjnych: asynchroniczne
Moc ciągła: 2000 kW
Przyspieszenie rozruchu: 1 m/s²
V konstrukcyjna: 160 km/h
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024