A jednak będzie Wi-Fi w Pendolino?
Czyli jednak będzie Internetw Pendolino? W Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej pojawiłosię bowiem ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante, dotyczące wykonanieinstalacji systemu bezprzewodowego dostępu do Internetu wraz z usługąutrzymania w pociągach Pendolino ED250.
Przedmiotem zamówienia ma być w szczególności:
1) opracowanie przez wykonawcę i dostarczenie zamawiającemukompletnej dokumentacji technicznej (projektowej, użytkowej i utrzymaniowej)systemu bezprzewodowego dostępu do Internetu zapewniającego pasażeromkorzystanie z usługi dostępu do sieci Internet, dostępu do sieci telefoniikomórkowej GSM oraz dostępu do treści multimedialnych i rysunków instalacyjnychw tym projektu wykonawczego wraz ze wszystkimi uzgodnieniami, specyfikacjamitechnicznymi wykonania i warunków odbioru robót, przedmiarami robót orazkosztorysami inwestorskimi umożliwiającego wykonanie prac na 20 Pojazdachzapewniające skuteczne zainstalowanie, uruchomienie, funkcjonowanie iutrzymanie systemu,
2) uzyskanie przez wykonawcę wszelkich niezbędnych dlawykonania systemu uzgodnień, pozwoleń, opinii i dopuszczeń,
3) dostarczenie, zainstalowanie w 20 Pojazdach,skonfigurowanie i zintegrowanie przez wykonawcę systemu;
4) uruchomienie systemu przez wykonawcę i przeprowadzenietestów poprawności jego funkcjonowania na pierwszym pojeździe wyposażonym w systemoraz kalibracja podczas jednej jazdy testowej;
5) uruchomienie systemu przez wykonawcę na wszystkichpozostałych pojazdach oraz kalibracja systemu podczas pierwszych jazd zpasażerami każdego pojazdu po instalacji systemu;
6) przeniesienie przez wykonawcę na zamawiającego własnościsystemu;
7) udzielenie przez wykonawcę zamawiającemu licencji do oprogramowaniai przeniesienie na zamawiającego wszelkich majątkowych praw autorskich do dokumentacjioraz prawa własności nośników, na których oprogramowanie i dokumentacja zostałautrwalona;
8) świadczenie przez wykonawcę usług utrzymania systemu, wskład których wchodzą usługi serwisowe, konserwacja oraz zapewnienie SLA;
9) rozwój oprogramowania zapewniającego bezpieczeństwosieci;
10) przeprowadzenie szkoleń dla pracowników iwspółpracowników zamawiającego, w tym dla konduktorów oraz pracowników zapleczatechnicznego.
Według zamieszczonych informacji postepowanie wszczętezostało 15 maja 2018 roku.
W uzasadnieniu czytamy, że procedura negocjacyjna bezuprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie jest konieczna, gdyż:
1) sporządzenie Dokumentacji (a w szczególności projektutechnicznego wykonania instalacji WiFi w składach ED250) jest możliwe wyłącznieprzy wykorzystaniu dokumentacji konstrukcyjnej pociągu;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
2) projekt dokumentacji musi być uwzględniony w dokumentacjitechnicznej pociągu;
3) wykonawca dysponuje prawami wyłącznymi do dokumentacjikonstrukcyjnej pociągu;
4) instalacja i utrzymanie systemu możliwe jest wyłącznie woparciu o dokumentacje łącznie z dokumentacją konstrukcyjną pojazdów;
5) nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywnepozwalające na stworzenie dokumentacji, a następnie instalacja i utrzymanie systemu;
6) brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężeniaparametrów zamówienia zamawiającego czyli stworzenie dokumentacji, a następnieinstalacja i utrzymanie systemu w Pendolino może zostać wykonany jedynie przezwykonawcę, co wypełnia przesłanki ustawy Pzp.
A przesłanki są następujące:
— kompatybilność elektomagnetyczną (EMC) – w celu poprawnegoi bezpiecznego zainstalowania nowego systemu elektronicznego na pojeździezgodnym z TSI CCS, w tym przypadku uruchomienia Internetu, należy przeprowadzićanalizy techniczne uwzględniające wyniki badań EMC, w których posiadaniu jestjedynie producent pojazdu. Producent pojazdu wykorzystuje taką dokumentację napotrzeby homologacji typu pociągu, dlatego objęta jest tajemnicąprzedsiębiorstwa,
— stabilność struktury pojazdu – pojazdy o samonośnejstrukturze konstrukcyjnej (jak Pendolino) charakteryzują się tym, że całe pudłopojazdu pracuje w trakcie eksploatacji. Wykonywanie dodatkowych otworów wkonstrukcji samonośnej, co jest niezbędne do instalacji WiFi, musi zostaćpoprzedzone odpowiednimi analizami numerycznymi. Model taki jest przedmiotemknow how każdego producenta taboru kolejowego i jest powiązany ze szczegółowądokumentacją konstrukcyjną. Producenci (jak Alstom) nigdy nie przekazują osobomtrzecim tego typu dokumentacji z uwagi na jej zaawansowanie i tajemnicęprzedsiębiorstwa.
Pendolino wyposażone są w urządzenia systemu bezpieczeństwaETCS (składnik ERTMS), które uzyskały dopuszczenie do eksploatacji na podstawiebadań i testów wykonanych przez jednostkę notyfikowaną. Instalacjainfrastruktury WiFi na pojazdach powinna zostać przeprowadzona przez podmiot,który potwierdzi że nie wpłynie to negatywnie na działanie systemu ETCS, a tymsamym na homologację pojazdów co powinien wykonać ich producent.
Pierwszy krok został zatem zrobiony. Teraz czekamy na kolejnei, rzecz jasna, na efekty tych działań…
„