86 wagonów PKP Intercity przystosowanych do przewozu rowerów. Będą kolejne

inforail
16.04.2013 14:00
Wprowadzenie obowiązkowych miejscówek przez PKP Intercity zbiegło się ze zmianą zasad przewozu rowerów w pociągach przewoźnika. Jednośladów nie można już przewozić we wszystkich składach. Jak PKP Intercity są przygotowane do takiej zmiany, postanowiliśmy sprawdzić.
Na początek kilka zasad, co do możliwości przewożenia rowerów w pociągach PKP Intercity. Podróżny może przewieźć odpłatnie na dowolną odległość i pod własnym nadzorem jeden niezłożony i nieopakowany rower –wyłącznie w wagonie klasy 2 przystosowanym do przewozu rowerów, na miejscu do tego wyznaczonym. Składy, które nie mają takich wagonów, są objęte całkowitym zakazem przewożeniem rowerów. Nie powinno już zatem dochodzić do sytuacji przewożenia jednośladów na korytarzu czy niemalże w toalecie. W przystosowanych do tego pociągach przewóz rowerów jest odpłatny i odbywa się wyłącznie pod nadzorem podróżnego, na podstawie biletu na przewóz roweru. Opłata za przewóz rowerów jest zryczałtowana, niezależna od odległości taryfowej i wynosi 9,10 zł, chyba, że opłatę uiszcza się u konduktora. Wówczas pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 10 zł. I wreszcie dochodzimy do sedna sprawy. Jak PKP Intercity są przygotowane do obsługi rowerzystów? W chwili obecnej posiadamy 86 wagonów do przewozu rowerów –mówi nam Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy przewoźnika. Z czasem będzie ich coraz więcej –dodaje. Ale. Rowerzyści mogą przewozić swoje pojazdy tylko w wybranych pociągach kategorii Expres i TLK. Łączenie jest ich 52. Wagony przystosowane do przewozu rowerów kursują w 32 składach TLK i 20 expresach –informuje Zuzanna Szopowska. Dodajmy 86 wagonów na 1118 wyjeżdżających każdego dnia na tory jest przystosowanych do przewożenia rowerów. Ale ma być lepiej. Z czasem wagonów takich będzie coraz więcej –mówi nam rzeczniczka prasowa PKP Intercity. Z myślą o rowerzystach, we wszystkich inwestycjach taborowych, jakie realizujemy przewidujemy specjalne wagony z miejscami na rowery. Na przykład na 68 modernizowanych wagonów, które będą wykorzystywane w relacji Przemyśl –Szczecin, 10 zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów. W 25 wagonach od Cegielskiego, które będą jeździć na trasie Wrocław –Poznań –Gdynia także 10 będzie przystosowanych do przewozu rowerów. Tak samo w ezt-ach i Pendolino –w każdym z 20 składów będą zapewnione miejsca na rowery –tłumaczy Zuzanna Szopowska. Ponadto, ze względu na głosy pasażerów –rowerzystów, bierzemy pod uwagę wdrożenie nowego rozwiązania dla pociągów TLK. Ogłosimy je już wkrótce – dodaje. Trzymamy za słowo i czekamy na rozwój wydarzeń. Dostosowanie po 10 wagonów umożliwi wprowadzenie do każdego składu kursującego w ww. relacjach możliwości przewozu jednośladów. Pasażerowie powinni być zatem zadowoleni. Trzeba jednak pamiętać o ograniczonej liczbie rowerów, które można przewozić w danym wagonie. I na koniec słów kilka na temat powodów wprowadzenia zmian w przewożeniu rowerów. A są one wydaje się oczywiste. Komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Zarówno tych, którzy przewożą rowery, jak i tych, którzy nie muszą już przebijać się przez jednoślady zaparkowane na korytarzu. Być może taka sytuacja zmieni się przed wakacjami. Niewykluczone, że przewoźnik powróci do koncepcji przewożenia rowerów na korytarzu ostatniego wagonu w składzie.