Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

80-lecie Muzeum Kolejnictwa z Piękną Heleną

inforail
05.10.2011 14:38
Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail 6 i 7 października w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie będzie można obejrzeć niezwykły eksponat –parowóz serii Pm36 nr 2, nazywany z racji swojego wyglądu 'Piękną Heleną’. Jest to bardzo efektowny, jeden z najładniejszych, zabytkowych parowozów Europy. I mimo, że liczy sobie prawie 74 lata, nadal wygląda bardzo atrakcyjnie.
Piękna Helena - tu na Parowozjadzie w Chabówce (foto: K.Wach)
Lokomotywa przyjedzie z okazji 80-lecia otwarcia Muzeum Kolejnictwa, będzie cały czas 'pod parą’, będzie ją obsługiwało pięć osób. Noc spędzi w parowozowni na Odolanach.
Miłośnicy kolejnictwa pokonują setki kilometrów, żeby zobaczyć ten wspaniały parowóz w ruchu. Dlatego otoczona kłębami pary, sapiąca i turkocząca 'Piękna Helena’ jest ozdobą różnych imprez.
Rodowód tego parowozu sięga międzywojennej Polski. Wówczas, w 1937 r. w pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano dwa parowozy tej serii, przeznaczone do obsługi lekkich pociągów pospiesznych o masie do 300 t. Konstrukcja parowozu serii Pm36 była jednym z największych osiągnięć polskiej techniki kolejnictwa w tym okresie.
Pierwszy z nich –Pm36 nr 1 był wyposażony w opływową obudowę, zmniejszającą o 48% opór powietrza przy dużych prędkościach, na Światowej Wystawie Techniki w Paryżu zdobył złoty medal. Był to olbrzymi sukces polskiej myśli technicznej.
Lokomotywa ta była bardzo znana, ponieważ do wybuchu II wojny światowej prowadziła słynny „Nord Express”na odcinku Kutno–Poznań–Zbąszyń. W latach 1939–1945 Niemcy pozbawili ją otuliny aerodynamicznej i nadając numer 18 601 oddali do dyspozycji placówki badawczej w Grunewald. Po zakończeniu wojny została zabrana przez Rosjan i nie powróciła do polskich kolei.
Piękna Helena - tu na Parowozjadzie w Chabówce (foto: K.Wach)
Parowóz o symbolu Pm36 nr 2 został natomiast przekazany do lokomotywowni Lwów, gdzie pracował do 1944 r., a następnie został ewakuowany przez Niemców do Austrii. Wrócił do Polski w 1947 r. i w Parowozowni Ostrów Wielkopolski był używany do lekkich pociągów osobowych i pośpiesznych. Po zakończeniu służby na PKP, lokomotywa została skreślona z jej stanu, a w 1973 r. przekazano ją do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W 1995 r. parowóz, przy okazji 150-lecia kolejnictwa został poddany generalnemu remontowi w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Pile. Doprowadzony do stanu czynnego, został użyczony przez Muzeum –Parowozowni w Wolsztynie do prowadzenia pociągów „retro”.
“Piękna Helena”jest częstym gościem na imprezach odbywających się w całym kraju. Tylko w tym roku ciągnęła specjalne pociągi, takie jak: ”Pirat”z Poznania do Kołobrzegu (maj), Flota Wielkopolski II na trasie Poznań–Bydgoszcz–Gdańsk (30 lipca), podczas VII edycji Parowozjady w Skansenie Zabytkowego Taboru Kolejowego w Chabówce (27 sierpnia).
W Warszawie była obecna w ramach obchodów X Dni Transportu Publicznego w dniu 18 września, kiedy dzielnie ciągnęła dwa pociągi relacji Warszawa Zachodnia–Pruszków–Warszawa Zachodnia.
Zainteresowanie przejażdżką 'Piękną Heleną’ było ogromne. Chętni na przejazd czekali w długiej kolejce. Warto było, bo podróż, nawet krótka w wagonie, prowadzonymi przez ten wspaniały parowóz, to prawdziwa uciecha.
Piękna Helena - tu na Parowozjadzie w Chabówce (foto: K.Wach) 
Parowóz Pm36 nr 2 „Piękna Helena”, parametry techniczne
Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „FABLOK”S.A. w Chrzanowie
Rok produkcji: 1937
Prędkość max: 120 km/godz.
Moc: 1324 KW (1800 KM)
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa
Masa parowozu: 166,6 t
Długość parowozu(ze zderzakami):14 843 mm
Średnica kół napędnych: 2000 mm