80-lecie Muzeum Kolejnictwa z Piękną Heleną
inforail
05.10.2011 14:38
80-lecie Muzeum Kolejnictwa z Piękną Heleną
Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail 6 i 7 października w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie będzie można obejrzeć niezwykły eksponat –parowóz serii Pm36 nr 2, nazywany z racji swojego wyglądu 'Piękną Heleną’. Jest to bardzo efektowny, jeden z najładniejszych, zabytkowych parowozów Europy. I mimo, że liczy sobie prawie 74 lata, nadal wygląda bardzo atrakcyjnie.
Lokomotywa przyjedzie z okazji 80-lecia otwarcia Muzeum Kolejnictwa, będzie cały czas 'pod parą’, będzie ją obsługiwało pięć osób. Noc spędzi w parowozowni na Odolanach.
Miłośnicy kolejnictwa pokonują setki kilometrów, żeby zobaczyć ten wspaniały parowóz w ruchu. Dlatego otoczona kłębami pary, sapiąca i turkocząca 'Piękna Helena’ jest ozdobą różnych imprez.
Rodowód tego parowozu sięga międzywojennej Polski. Wówczas, w 1937 r. w pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano dwa parowozy tej serii, przeznaczone do obsługi lekkich pociągów pospiesznych o masie do 300 t. Konstrukcja parowozu serii Pm36 była jednym z największych osiągnięć polskiej techniki kolejnictwa w tym okresie.
Pierwszy z nich –Pm36 nr 1 był wyposażony w opływową obudowę, zmniejszającą o 48% opór powietrza przy dużych prędkościach, na Światowej Wystawie Techniki w Paryżu zdobył złoty medal. Był to olbrzymi sukces polskiej myśli technicznej.
Lokomotywa ta była bardzo znana, ponieważ do wybuchu II wojny światowej prowadziła słynny „Nord Express”na odcinku Kutno–Poznań–Zbąszyń. W latach 1939–1945 Niemcy pozbawili ją otuliny aerodynamicznej i nadając numer 18 601 oddali do dyspozycji placówki badawczej w Grunewald. Po zakończeniu wojny została zabrana przez Rosjan i nie powróciła do polskich kolei.
Parowóz o symbolu Pm36 nr 2 został natomiast przekazany do lokomotywowni Lwów, gdzie pracował do 1944 r., a następnie został ewakuowany przez Niemców do Austrii. Wrócił do Polski w 1947 r. i w Parowozowni Ostrów Wielkopolski był używany do lekkich pociągów osobowych i pośpiesznych. Po zakończeniu służby na PKP, lokomotywa została skreślona z jej stanu, a w 1973 r. przekazano ją do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W 1995 r. parowóz, przy okazji 150-lecia kolejnictwa został poddany generalnemu remontowi w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Pile. Doprowadzony do stanu czynnego, został użyczony przez Muzeum –Parowozowni w Wolsztynie do prowadzenia pociągów „retro”.
“Piękna Helena”jest częstym gościem na imprezach odbywających się w całym kraju. Tylko w tym roku ciągnęła specjalne pociągi, takie jak: ”Pirat”z Poznania do Kołobrzegu (maj), Flota Wielkopolski II na trasie Poznań–Bydgoszcz–Gdańsk (30 lipca), podczas VII edycji Parowozjady w Skansenie Zabytkowego Taboru Kolejowego w Chabówce (27 sierpnia).
W Warszawie była obecna w ramach obchodów X Dni Transportu Publicznego w dniu 18 września, kiedy dzielnie ciągnęła dwa pociągi relacji Warszawa Zachodnia–Pruszków–Warszawa Zachodnia.
Zainteresowanie przejażdżką 'Piękną Heleną’ było ogromne. Chętni na przejazd czekali w długiej kolejce. Warto było, bo podróż, nawet krótka w wagonie, prowadzonymi przez ten wspaniały parowóz, to prawdziwa uciecha.
Parowóz Pm36 nr 2 „Piękna Helena”, parametry techniczne
Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „FABLOK”S.A. w Chrzanowie
Rok produkcji: 1937
Prędkość max: 120 km/godz.
Moc: 1324 KW (1800 KM)
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa
Masa parowozu: 166,6 t
Długość parowozu(ze zderzakami):14 843 mm
Średnica kół napędnych: 2000 mm
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024