80 lat kolejki na Kasprowy Wierch, co dalej?

inforail
15.03.2016 11:47

15 marca 1936 r.kolejką linową na Kasprowy Wierch po raz pierwszy wyjechali turyści. Budowakolejki była jednym z największych wyzwań międzywojennej Rzeczpospolitej, któranie powstałaby bez determinacji ówczesnego wiceministra transportu AleksandraBobkowskiego.

„Gdyby nie pomysł i determinacja inż. Bobkowskiego iogromny zbieg okoliczności, który temu towarzyszył, kolejka pewnie by niepowstała” – powiedział we wtorek na Kasprowym Wierchu członek zarząduPolskich Kolei Linowych (PKL) Patryk Białokozowicz. „Bobkowski byłogromnym pasjonatem narciarstwa, pracował w zarządzie Kolei Państwowych, byłwiceministrem transportu i zięciem prezydenta Ignacego Mościckiego” -wymieniał.

W 1926r. Bobkowski został wybrany do rady MiędzynarodowejFederacji Narciarskiej (FIS) i dzięki jego staraniom w Zakopanem odbyły sięmistrzostwa świata w narciarstwie w 1929 i 1939 r.

Determinacja i wpływy Bobkowskiego doprowadziły do tego, że,kolej na Kasprowy Wierch powstała w niezwykłym tempie 227 dni. Bobkowskiosobiście nadzorował budowę i pilnował, aby kolej ruszyła z Kuźnic na KasprowyWierch w wyznaczonym terminie.

Inicjatywa budowy kolejki na Kasprowy spotkała się zprotestami części społeczeństwa. Przeciwni budowie byli m.in. członkowiePolskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. Na znak protestu przeciwko inwestycji całyWydział Państwowej Rady Ochrony Przyrody w 1937 r. podał się do dymisji.

Nie zważając na protesty budowa ruszyła w lipcu 1935 r., aMinisterstwo Komunikacji powołało w Warszawie Towarzystwo Budowy i EksploatacjiKolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch. Udziałowcami spółki zostali: PKP,Liga Popierania Turystyki, P.B.P. „Orbis”, Towarzystwo Krzewienia Narciarstwaoraz Stocznia Gdańska.

„Kolejka linowa w Tatrach była budowana metodami, któremożna by porównać do metod budowy piramidy egipskiej, jeżeli chodzi ozaangażowanie ludzkie” – mówił Białokozowicz.

O ile budowa dolnego odcinka kolejki z Kuźnic doMyślenickich Turni nie stanowiła większego problemu, bo prowadziła tam leśnadroga, to z budową drugiego odcinka na szczyt był poważny problem z uwagi nabardzo trudny, wysokogórski teren. Cała budowa była realizowana siłą ludzi ikoni. Najpierw powstała kolejka techniczna, drewniana, która usprawniłatransport materiałów budowlanych na szczyt.

Przy budowie życie straciło dwóch pracowników. Kiedy wbrewzakazowi robotnicy, postanowili zjechać kolejką roboczą ze szczytu, przeciążonywagonik urwał się i spadł kilka metrów w dół. Budowa była realizowana częściowow zimie. Wówczas była bardzo sroga zima z temperaturami do minus 20 stopni C. Wszczytowym momencie prac, na placu budowy było tysiąc osób.

80 lat temu kolejka na Kasprowy Wierch była trzeciąnajdłuższą koleją linową na świecie. Potężna inwestycja zwróciła się w niespełnatrzy lata.

„Takie przedsięwzięcie w dzisiejszych czasach byłobynie do powtórzenia. To była bardzo ważna inwestycja dla ówczesnego rządu, którąfirmował minister” – uważa Białokozowicz.

Władze PKL chcą na szczycie Kasprowego Wierchu wybudowaćprzeszklony pomost, oraz taras widokowy na górnej stacji kolei linowej. Chcemy,aby turyści, którzy nie wybierają się na tatrzański szczyty, mieli możliwośćpodziwiania gór i przyrody nie wychodząc z budynku górnej stacji. Chcemyzbudować szklany pomost nad Doliną Suchą Kasprową, z którego można by podziwiaćprzyrodę. Innym pomysłem jest taras widokowy dachu budynku stacji” – mówiło planach członek zarządu PKL.