8 integrowanych węzłów przesiadkowych przy kolejowej obwodnicy Poznania
Kolejowa obwodnica Poznania już za kilka lat może zrewolucjonizować poruszanie się po stolicy Wielkopolski i przyległych do niej gminach.
Wszystko dzięki budowie 8 zintegrowanych węzłów przesiadkowych, rozmieszczonych wzdłuż północnej, kolejowej i towarowej obwodnicy miasta.
Wielkopolska stawia na zeroemisyjny transport
– To kolejny projekt, który pozwoli postawić na zeroemisyjny transport w naszym regionie – podkreślał Marszałek Marek Woźniak.
Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Mariusz Wiśniewski, Zastępca Prezydenta Miasta Poznania, w obecności Wojciecha Jankowiaka, Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego 6 czerwca podpisali umowę na dofinansowanie ze środków unijnych z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 (WRPO 2014+) projektu „Integracja węzłów na północnej obwodnicy towarowej M. Poznania z miejskim transportem zbiorowym - dokumentacja”.
- Projekt ma rewolucyjny charakter, ponieważ mówimy o wykorzystaniu towarowej obwodnicy kolejowej Poznania do celów transportu pasażerskiego. Dzięki temu ma dojść do synergii kolejowych przystanków pasażerskich z infrastrukturą komunikacji zbiorowej Miasta Poznania – mówił Marek Woźniak.
Marszałek zaznaczył, że podpisana umowa dotyczy dokumentacji. - To wstęp do tego, aby później uzyskać decyzje środowiskowe i rozpocząć proces inwestycyjny – powiedział Marek Woźniak.
Decyzją Zarządu Województwa Wielkopolskiego Miasto Poznań otrzyma blisko 6,3 mln zł z WRPO 2014+ (łączna wartość projektu to ponad 8 mln zł) na przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy 8 zintegrowanych węzłów przesiadkowych, rozmieszczonych wzdłuż północnej, kolejowej (towarowej) obwodnicy Poznania, w sąsiedztwie nowo projektowanych osobowych przystanków kolejowych w następujących lokalizacjach: Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Koziegłowy, Poznań Naramowice, Poznań Piątkowo, Poznań Suchy Las, Swarzędz Nowa Wieś. Przystanki kolejowe ma wybudować PKP PLK.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał, że twór, jakim jest Poznańska Kolej Metropolitalna spowodował, że w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych powstały 42 punkty przesiadkowe na terenie przylegającym do Miasta Poznania.
- Można zostawić tam samochód, rower, motocykl. To olbrzymie przedsięwzięcie, które pochłonęło z programu regionalnego ponad 120 mln euro i pokazało, jak duże znaczenie mają punkty przesiadkowe, dzięki którym można zmienić środek lokomocji. Widzimy więc, że integracja kolejowej obwodnicy z transportem miejskim to dobry pomysł – stwierdził Wojciech Jankowiak.
Z kolei Zastępca Prezydenta Miasta Poznania przyznał, że Miasto chce maksymalnie wykorzystać potencjał kolei obwodowej. - Zyskają dzięki temu mieszkańcy północnej, północno-wschodniej części Poznania oraz mieszkańcy gmin sąsiednich. To dodatkowa szansa, by nie wjeżdżać do miasta samochodem i nie generować korków. To rozwojowe, przyszłościowe rozwiązanie – podkreślił Mariusz Wiśniewski.
- To kolejny projekt, który pozwoli postawić na zeroemisyjny transport w naszym regionie, a na tym zależy nam i Komisji Europejskiej, której jednym z filarów jest Zielony Ład –podsumował Marszałek Marek Woźniak.
Miasto Poznań realizuje ten projekt w partnerstwie z Gminą Swarzędz, Gminą Suchy Las, Gminą Czerwonak oraz Powiatem Poznańskim.