700 nowych rozjazdów na sieci PLK
Polskie Linie Kolejowe zakończyły wart 600 mln zł projektpoprawy bezpieczeństwa związany z montażem nowych rozjazdów. Wśród efektówzadania są wygodniejsze podróże i sprawniejszy przewóz towarów, dziękilikwidacji ograniczeń prędkości płynniejszy ruch pociągów oraz poprawa bezpieczeństwana sieci kolejowej.
Montaż nowych rozjazdów rozpoczął się w 2013 roku i objąłswoim zasięgiem 31 linii kolejowych oraz 142 posterunki ruchu na terenie całegokraju. Celem projektu było zwiększenie bezpieczeństwa oraz zapewnieniesprawnych przejazdów pociągów pasażerskich i towarowych szczególnie w obszarzestacji.
Dzięki wymianie rozjazdów zarządca infrastrukturyzlikwidował możliwość powstawania opóźnień przez wyeksploatowane urządzenia inieplanowe postoje. Stworzył również warunki do skrócenia przejazdów dziękipodwyższeniu prędkości na nowych rozjazdach i zapewnił prowadzenie stabilnejjazdy pociągów bez nadmiernych zwolnień przy zmianie torów.
? Wymiana 697 rozjazdów była dokładnie zaplanowana. Wybranolokalizacje, które są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa i sprawności ruchukolejowego, ponadto zapewnią jego płynność, co jest szczególnie ważne dlapociągów. Choć montaż każdego rozjazdu to dodatkowy plac budowy, jednak pracebyły zorganizowane tak, by uniknąć przerw i zmian w rozkładzie jazdy pociągów ?mówi Józef Matuszczak, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dla zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów zimą, wszystkienowe rozjazdy wyposażone zostały w ogrzewanie elektryczne. Gwarantuje to stałefunkcjonowanie ważnych elementów sieci kolejowej w trudnych warunkachpogodowych i ogranicza opóźnienia. W ramach inwestycji ?rozjazdowej? wymienionoteż ponad 30 km torów.
Rozjazd jest kluczowym elementem infrastruktury kolejowej,umożliwiającym przejazd pociągów z jednego toru na drugi. Nowe rozjazdy, którejuż zapewniają sprawny przejazd pociągów, zamontowane zostały na liniachkolejowych w 14 województwach: dolnośląskim (41), kujawsko-pomorskim (105),małopolskim (51), opolskim (16), pomorskim (14), świętokrzyskim (38),warmińsko-mazurskim (9), wielkopolskim (102), zachodniopomorskim (24),lubelskim (47), łódzkim (34), mazowieckim (19), podkarpackim (137) oraz śląskim(60).
Projekt ?Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowychrozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym? POIiŚ 7.1-71współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko.
Liczby inwestycji:
601,2 mln PLN brutto ? koszt realizacji tzw. ?projekturozjazdowego?,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
697 ? rozjazdów zostało zamontowanych w ramach projektu,
137 ? najwięcej rozjazdów wymieniono w woj. podkarpackim,
30 ? km torów zostało wymienionych w ramach inwestycji,
31 ? linii kolejowych, na których wymieniono rozjazdy
14 ? województw zostało objętych inwestycją.
„