66 mln zł z UE na spalinowy tabor Kolei Wielkopolskich

inforail
02.09.2019 13:04

Ponad 66 mln złdofinansowania z UE otrzymały Koleje Wielkopolskie na zakup czterech nowych,trójczłonowych pociągów spalinowych.

Nowe składy mają być wykorzystywane m.in. na najbardziejobleganych przez pasażerów trasach m.in. z Poznania do Wągrowca.

Łączna kwota zakupu nowych pociągów to prawie 100 mln zł.Umowę na dofinansowanie – ponad 66 mln zł – podpisał w poniedziałek w Poznaniumarszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak, wicemarszałek WojciechJankowiak, oraz przedstawiciele zarządu spółki Koleje Wielkopolskie.

„Jest to jeden z większych projektów, jeśli chodzi oprojekty infrastrukturalne. Będzie on służył pasażerom w Wielkopolsce, znaczącopoprawi komfort jazdy i przyczyni się też do zwiększenia potencjału naszejspółki Koleje Wielkopolskie, bo te cztery nowe pojazdy, z których każdy możezabrać po 330 pasażerów – to jest już ogromny potencjał” – podkreślił marszałekwojewództwa wielkopolskiego Marek Woźniak.

Wicemarszałek wielkopolski Wojciech Jankowiak zwrócił uwagę,że po raz pierwszy tabor kupuje bezpośrednio spółka Koleje Wielkopolskie. Jaktłumaczył, dotychczas pojazdy były spółce udostępniane do eksploatacji przezSamorząd Województwa.

„Nowe pociągi różnią się od dotychczasowych, które spisująsię bardzo dobrze, ale są mniejsze. Te nowe natomiast, trójczłonowe, sąadresowane przede wszystkim na te połączenia, które są szczególnie obleganeprzez pasażerów w ramach Kolei Metropolitalnej, np. na trasie do Wągrowca,szczególnie w godzinach szczytu” – wskazał Jankowiak.

Prezes zarządu spółki Koleje Wielkopolskie WłodzimierzWilkanowicz wskazał, że ideą projektu zakupu nowych pociągów, jest przedewszystkim poprawa mobilności mieszkańców regionu, poprawa warunków jazdypasażerów do pracy, czy szkół, ale także poprawa bezpieczeństwa podróży.

Dodał, że realizacja projektu to wychodzenie naprzeciwoczekiwaniom pasażerów. „Podróżni chcą mieć przede wszystkim większączęstotliwość połączeń. Zwłaszcza na tych odcinkach linii, gdzie są duże potokipasażerskie, niezbędne jest posiadanie takiej ilości taboru, która byłabyadekwatna do zainteresowania podróżnych” – powiedział Wilkanowicz.

Członek zarządu spółki Marek Nitkowski wskazał, że nowepojazdy będą nowoczesne i wyposażone m.in. w system kontroli pracy maszynistów.

„Będą to spalinowe, trójczłonowe zespoły trakcyjne, którebędą mogły kursować w zasadzie po liniach, które nie są zelektryfikowane.Pojazdy są przystosowane do przewozu osób o ograniczonej sprawności, spełniajątakże wszystkie wymogi związane m.in. z klimatyzacją. Pojazdy te będą teżposiadły 160 miejsc siedzących – to jest znacznie więcej niż te pociągi, któredzisiaj spotykamy na torach Wielkopolski, i kolejne ok. 160 miejsc stojących –czyli razem 330 miejsc dla pasażerów” – podkreślił Nitkowski.

Pierwsze dwa – z czterech nowych pociągów – mają pojawić sięna wielkopolskich torach po 410 dniach od momentu podpisania umowy zproducentem.