629 pociągów Kolei Śląskich

inforail
12.09.2012 10:41
Od 9 grudnia 2012 roku Koleje Śląskie będą obsługiwały wszystkie regionalne połączenia kolejowe w województwie śląskim. Zgodnie z nowym rozkładem jazdy przewoźnik będzie uruchamiać dziennie 629 pociągów. Obecnie jest ich 480. Koleje Śląskie obsłużą wszystkie linie, których stan techniczny pozwala na prowadzenie przewozów pasażerskich bez zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów i sprawności taboru. Podróżni będą mieli możliwość korzystania z transportu kolejowego na terenie całego województwa śląskiego na podstawie jednej taryfy. Koleje Śląskie wprowadzą do niej bilety strefowe, sieciowe, dobowe imienne oraz miesięczne, kwartalne imienne i na okaziciela.
Na głównych liniach pociągi będą kursowały w takcie, czyli w stałych odstępach czasowych. Na linii Gliwice-Częstochowa przybędzie pociągów przyspieszonych. Na tej trasie 30 minutowy takt obejmie odcinek Katowice-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Pojawią się też pociągi łączące skrajne części województwa m.in. Racibórz-Częstochowa (przez Rybnik) i Zwardoń-Żywiec-Częstochowa. Więcej połączeń pojawi się na linii Katowice-Bielsko-Biała. Uruchomionych na niej zostanie więcej pociągów, kursujących co 30 minut w godzinach szczytu i co godzinę poza nimi. Trasę Katowice-Zwardoń obsłuży 14 pociągów, o 2 więcej niż obecnie. W Zwardoniu 4 połączenia zostaną skomunikowane z pociągami na Słowację. Co godzinę będą kursowały składy na linii Katowice-Rybnik. Połączenia Cieszyn-Czechowice-Dziedzice oraz Częstochowa-Lubliniec będzie obsługiwać 7 par pociągów, w miejsce obecnie (odpowiednio) – 1 i 2 par.
Uzgodniono też obsługę połączeń stykowych z województwami ościennymi. Koleje Śląskie obsłużą odcinki: Częstochowa-Radomsko, Kędzierzyn Koźle-Gliwice, Racibórz-Kędzierzyn Koźle, Gliwice-Strzelce Opolskie, Czechowice Dziedzice-Oświęcim Katowice, Bielsko Biała-Wadowice, Częstochowa-Kielce, Częstochowa-Żelisławice, Częstochowa-Włoszczowa, Sosnowiec/Katowice-Sławków i Tarnowskie Góry-Krzepice. Natomiast Przewozy Regionalne obsłużą połączenia: Katowice-Kraków, Lubliniec-Kluczbork, Wieluń-Krzepice, Częstochowa-Kielce, Częstochowa-Zduńska Wola i Częstochowa-Koluszki.
Od 9 grudnia br. w dni robocze do obsługi przewozów pasażerskich w regionie Koleje Śląskie będą wykorzystywały 56 składów, w tym 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W dni wolne od pracy ilość wykorzystywanego taboru będzie mniejsza. Szczegóły dotyczące rozkładu jazdy pociągów 2012/13 na poszczególnych liniach oraz nowa taryfa zostaną opublikowane pod koniec października.
Od 9 grudnia 2012 roku Koleje Śląskie będą obsługiwały wszystkie regionalne połączenia kolejowe w województwie śląskim
Umowa podpisana
Koleje Śląskie i Zarząd Województwa Śląskiego podpisały umowę na realizację kolejowego transportu publicznego na terenie całego województwa. Będzie ona obowiązywała od 1 stycznia 2013 roku do 31 grudnia 2015 roku. Wcześniej został podpisany aneks do obecnie obowiązującej umowy, rozszerzający obszar działania Kolei Śląskich od dnia wejścia w życie nowego rozkładu kolejowego, tj. od 9 grudnia br.
Przez trzy lata Koleje Śląskie otrzymają z budżetu Województwa około 470 mln zł dofinansowania. W tym czasie przejadą z pasażerami blisko 30 mln km, co można przełożyć na 750 okrążeń Ziemi wzdłuż równika. Kwota dofinansowania będzie zwiększać się co roku, wraz ze wzrostem pracy eksploatacyjnej przewoźnika, która szacowana jest w kolejnych latach na: 9,85 mln pociągokilometrów, 9,95 mln pockm i 10,1 mln pockm. Przekłada się to na dopłaty do 1 pociągokilometra w kwocie: 15,30 zł w roku 2013, w następnym roku – 15,76 zł i w roku 2015 – 16,15 zł. Umowa umożliwia także Kolejom Śląskim wykonywanie pracy przewozowej poza granicami Województwa Śląskiego w przypadku zawarcia przez Samorząd Województwa planowanych porozumień z województwami ościennymi.
Umowa określa także możliwość wyciągania konsekwencji przez Zarząd Województwa w przypadku, gdy spółka w sposób nienależyty będzie realizować swe usługi przewozowe. Kary umowne można nakładać za m.in. brak punktualności, tutaj graniczny jest wskaźnik na poziomie 92%, gdzie jako opóźnione uznaje się te pociągi, które dojadą do celu 10 i więcej minut po planowanym czasie. Urząd Marszałkowski może pociągnąć przewoźnika do odpowiedzialności za brak komunikacji zastępczej w przypadku problemów na trasie. Kary można nałożyć także za zły stan techniczny i sanitarny taboru, a także uruchomienia bez zgody Urzędu Marszałkowskiego pociągów o mniejszej liczbie miejsc lub niższym standardzie, niż jest to określone w obowiązujących planach przewoźnika.
Koleje Śląskie sukcesywnie gromadzą tabor w celu sprawnego obsłużenia przewozów na terenie całego województwa. Niedawno przewoźnik rozstrzygnął przetarg na 6 nowoczesnych EZT, które ma dostarczyć bydgoska PESA. W przygotowaniu są również przetargi na dzierżawę lokomotyw i wagonów. Ponadto Województwo Śląskie ogłosiło przetarg na jeden pojazd typu EN57AKŚ, który zasili tabor Kolei Śląskich.