6 ofert na piętrusy dla PKP Intercity
Mamy 6 wniosków w postępowaniu przetargowym – negocjacje z ogłoszeniem – na pociągi piętrowe, które mają kursować na trasie Warszawa –Łódź –poinformował Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Złożyli je: Bombardier, CAF, Newag, PESA, Skoda i Stadler. Zakończył się pierwszy etap postępowania prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem tj. do przewoźnika wpłynęły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Część środków, na realizację inwestycji dedykowaną linii Warszawa – Łódź, przewoźnik chce pozyskać z funduszy unijnych.
Dwie niepodzianki
W czterech przypadkach niespodzianki nie było. Największym zaskoczeniem jest samodzielny start Newagu, który jak do tej pory posiłkował się doświadczeniem innych producentów, a także oferta CAF-u, który bezskutecznie próbuje wejść na polski rynek. Pozostali oferenci nie ukrywali specjalnie swoich zamiarów, w tych przypadkach zatem o niespodziance nie może być mowy. Pewną niewiadomą pozostają natomiast jednostki, jakie zostaną zaproponowane PKP Intercity, zwłaszcza w przypadku PESY, która dopiero pracuje nad pierwszym piętrowym pociągiem. To wcale nie wyklucza powodzenia polskiego producenta, którego relacje z przewoźnikiem chyba ostatnio nieco się ociepliły. Własne biuro projektowe daje w przypadku bydgoskiej firmy gwarancję powodzenia. Wygląda to nieco inaczej niż w przypadku Newagu, który sam swoich pociągów nie projektuje. A zatem będzie ciekawie. Naszym zdaniem ostateczna batalia rozegra się między PESĄ, Bombardierem i Stadlerem i raczej pośród tych trzech producentów należy szukać zwycięzcy. Start polskich firm jest możliwy, ponieważ przewoźnik nie wymaga doświadczenia w budowie jednostek piętrowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Producent będzie miał 30 miesięcy na realizację zamówienia.