6 ofert na piętrusy dla PKP Intercity

inforail
14.11.2013 11:34

Mamy 6 wniosków w postępowaniu przetargowym – negocjacje z ogłoszeniem – na pociągi piętrowe, które mają kursować na trasie Warszawa –Łódź –poinformował Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Złożyli je: Bombardier, CAF, Newag, PESA, Skoda i Stadler. Zakończył się pierwszy etap postępowania prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem tj. do przewoźnika wpłynęły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Część środków, na realizację inwestycji dedykowaną linii Warszawa – Łódź, przewoźnik chce pozyskać z funduszy unijnych.  

Dwie niepodzianki

W czterech przypadkach niespodzianki nie było. Największym zaskoczeniem jest samodzielny start Newagu, który jak do tej pory posiłkował się doświadczeniem innych producentów, a także oferta CAF-u, który bezskutecznie próbuje wejść na polski rynek. Pozostali oferenci nie ukrywali specjalnie swoich zamiarów, w tych przypadkach zatem o niespodziance nie może być mowy. Pewną niewiadomą pozostają natomiast jednostki, jakie zostaną zaproponowane PKP Intercity, zwłaszcza w przypadku PESY, która dopiero pracuje nad pierwszym piętrowym pociągiem. To wcale nie wyklucza powodzenia polskiego producenta, którego relacje z przewoźnikiem chyba ostatnio nieco się ociepliły. Własne biuro projektowe daje w przypadku bydgoskiej firmy gwarancję powodzenia. Wygląda to nieco inaczej niż w przypadku Newagu, który sam swoich pociągów nie projektuje. A zatem będzie ciekawie. Naszym zdaniem ostateczna batalia rozegra się między PESĄ, Bombardierem i Stadlerem i raczej pośród tych trzech producentów należy szukać zwycięzcy. Start polskich firm jest możliwy, ponieważ przewoźnik nie wymaga doświadczenia w budowie jednostek piętrowych.

Cena to nie wszystko
Ezt-ów na linię Warszawa –Łódź ma być 10. Zamówienie obejmuje także świadczenie usług utrzymania składów w okresie nie krótszym niż 15 lat. Kryteria wyboru to:
1. cena brutto za dostawę pojazdów –33%
2. cena brutto usługi utrzymania tj. stawka za 1 km przebiegu –12%
3. wskaźnik NPV –30%
4. współczynnik masy pojazdu – 15%
5. parametry funkcjonalno –użytkowe –10%.
Nowoczesne i komfortowe pociągi będą kursować w relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna ze stacjami pośrednimi: Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Łódź Widzew i Łódź Fabryczna. Przewoźnik wymaga, aby pociągi były przystosowane do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h i spełniały wymagania systemu sterowania ruchem ERTMS (z systemem ETCS). Przewoźnik chce, aby każdy ze składów mógł zabrać na pokład ok. 600 pasażerów. Zostanie wyposażony w klimatyzację, zamknięty system toalet, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz miejsca do przewozu rowerów.
Producent będzie miał 30 miesięcy na realizację zamówienia.