6 Flirtów dla KM już pewnych, 55 prawie pewnych
Koleje Mazowieckie podpisałydziś (7 maja) trzy umowy taborowe. Oznacza to, że sześć nowych Flirtów trafi doprzewoźnika na pewno, kolejne 55 jest bardzo blisko.
Koleje Mazowieckie podpisały umowy:
• z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych nadofinansowanie zakupu 6 pojazdów wramach RPO WM 2014-2020;
• wykonawczą z firmą Stadler Polska Sp. z o.o. na dostawępierwszych 6 pojazdów FLIRT;
• przedwstępną, dotycząca zawarcia pozostałych umówwykonawczych na 55 pojazdów, do umowy ramowej z 17 stycznia 2018 r. zawartej zeStadler Polska Sp. z o.o.
Przypomnijmy, że umowa ramowa dotyczy 71 ezt-ów. Co ważne,pojazdy będą produkowane w Siedlcach, a prace zyska tam nawet kilkaset osób.Wartość zamówienia to rekordowe 2,2 mld zł.
Przechodzimy do realizacji największego kontraktu w Europie.To kontrakt dziesięciolecia. Część wsparcia będzie pochodziła z środkóweuropejskich – powiedział marszałek Adam Struzik. W ciągu kilku lat będziemymogli unowocześnić i tak już nowoczesny tabor Kolei Mazowieckich. Te noweskłady będą służyły pasażerom Mazowsza. Koleje Mazowieckie mają istotneznaczenie dla województwa, zwłaszcza dla osób dojeżdżających do stolicy – dodał.
Przed nami wyzwanie – walka ze smogiem. Mamy bardzo dobredoświadczenia z produktem firmy Stadler. Na pewno te nowoczesne pociągiprzyczynią się do walki ze smogiem – powiedział marszałek. Adam Struzik przypomniałrównież, że na Mazowszu rozwijana jest sieć parkingów Park&ride, na którychpasażerowie mogą zostawić swoje auta i kontynuować podróż pociągiem.
Pierwsze pociągi mają pojawić się w III kwartale 2019 roku.
Przez 4 miesiące intensywnie pracowaliśmy nad zapewnieniem finansowaniatej największej inwestycji taborowej w historii polskiej kolei – powiedział RobertStępień, prezes Kolei Mazowieckich. W tej chwili możemy powiedzieć, że dziękipodpisywanej umowie wypełniliśmy większość kontraktu. Trwają analizy dot.zakupu kolejnych 10 dwuczłonowych ezt-ów oraz modernizacji bazy w Radomiu.Koleje Mazowieckie są przygotowane do zakupu 71 ezt-ów. Dziś jest finalizowany etapfinansowania i początek etapu realizacyjnego. Mamy obietnicę naszego partnera,że w ciągu 12 miesięcy pierwsze Flirty wyjadą na trasę do Działdowa. Wiąże sięz tym także proces szkolenia maszynistów i zakup symulatora.
Najważniejsze jest to, czym ten zakup będzie dla mieszkańcówMazowsza. Dzięki niemu ujednolicimy tabor i wprowadzimy najwyższe standardy.Mam nadzieję, że pasażerowie powiedzą, iż ta inwestycja opłacała się –powiedział Robert Stępień.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wraz z wdrożeniem nowych pociągów planujemy wycofywaćstarsze ezt-y – podał Czesław Sulima, członek Zarządu Kolei Mazowieckich. Procesten ma potrwać do 2022 roku.
Jakie będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne, klimatyzowane,wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej czy bezprzewodowy dostępdo internetu. Pociągi będą osiągały prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Będąrównież wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób zniepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów,toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera zmaszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowepojazdy mają być wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania).
Umowy te są dla nas bardzo ważne, ponieważ możemy zabezpieczyćmiejsca praw i stworzyć nowe w naszym zakładzie w Siedlcach. Cała produkcjaFlirtów dla KM będzie się odbywać w Polsce. 10% koncernu Stadler Rail stanowiąpracownicy polscy. Około 20% wszystkich sprzedawanych obecnie Flirtów zostałowyprodukowanych w Siedlcach – podał Christian Spichiger, wiceprezes StadlerRail.
Dostępność naszych pociągów to 98-99%. Mam nadzieję, że coraz więcej pasażerów zwiążesię z naszymi Flirtami i będzie nimi podróżowało – dodał.
Bardzo się cieszę, że będziemy mogli realizować kolejne zamówieniedla Kolei Mazowieckich w Siedlcach. W ciągu 11 lat zainwestowaliśmy w naszsiedlecki zakład. To także czas, w którym udało nam się nawiązać dobre,partnerskie relacje z naszymi dostawcami. Jesteśmy rozpoznawalną marką. W Siedlcachprodukujemy także tramwaje, ale jesteśmy w stanie budować także wagony metraczy lokomotywy – powiedział Tomasz Prejs, członek Zarządu Stadler Polska.
Film z tego wydarzenia jest dostępny na naszym profilu: www.facebook.com/TransInfoPL/
„