6 Flirtów dla KM już pewnych, 55 prawie pewnych

inforail
07.05.2018 11:07

Koleje Mazowieckie podpisałydziś (7 maja) trzy umowy taborowe. Oznacza to, że sześć nowych Flirtów trafi doprzewoźnika na pewno, kolejne 55 jest bardzo blisko.

Koleje Mazowieckie podpisały umowy:

• z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych nadofinansowanie zakupu 6 pojazdów wramach RPO WM 2014-2020;

• wykonawczą z firmą Stadler Polska Sp. z o.o. na dostawępierwszych 6 pojazdów FLIRT;

• przedwstępną, dotycząca zawarcia pozostałych umówwykonawczych na 55 pojazdów, do umowy ramowej z 17 stycznia 2018 r. zawartej zeStadler Polska Sp. z o.o.

Przypomnijmy, że umowa ramowa dotyczy 71 ezt-ów. Co ważne,pojazdy będą produkowane w Siedlcach, a prace zyska tam nawet kilkaset osób.Wartość zamówienia to rekordowe 2,2 mld zł.

Przechodzimy do realizacji największego kontraktu w Europie.To kontrakt dziesięciolecia. Część wsparcia będzie pochodziła z środkóweuropejskich – powiedział marszałek Adam Struzik. W ciągu kilku lat będziemymogli unowocześnić i tak już nowoczesny tabor Kolei Mazowieckich. Te noweskłady będą służyły pasażerom Mazowsza. Koleje Mazowieckie mają istotneznaczenie dla województwa, zwłaszcza dla osób dojeżdżających do stolicy – dodał.

Przed nami wyzwanie – walka ze smogiem. Mamy bardzo dobredoświadczenia z produktem firmy Stadler. Na pewno te nowoczesne pociągiprzyczynią się do walki ze smogiem – powiedział marszałek. Adam Struzik przypomniałrównież, że na Mazowszu rozwijana jest sieć parkingów Park&ride, na którychpasażerowie mogą zostawić swoje auta i kontynuować podróż pociągiem.

Pierwsze pociągi mają pojawić się w III kwartale 2019 roku.

Przez 4 miesiące intensywnie pracowaliśmy nad zapewnieniem finansowaniatej największej inwestycji taborowej w historii polskiej kolei – powiedział RobertStępień, prezes Kolei Mazowieckich. W tej chwili możemy powiedzieć, że dziękipodpisywanej umowie wypełniliśmy większość kontraktu. Trwają analizy dot.zakupu kolejnych 10 dwuczłonowych ezt-ów oraz modernizacji bazy w Radomiu.Koleje Mazowieckie są przygotowane do zakupu 71 ezt-ów. Dziś jest finalizowany etapfinansowania i początek etapu realizacyjnego. Mamy obietnicę naszego partnera,że w ciągu 12 miesięcy pierwsze Flirty wyjadą na trasę do Działdowa. Wiąże sięz tym także proces szkolenia maszynistów i zakup symulatora.

Najważniejsze jest to, czym ten zakup będzie dla mieszkańcówMazowsza. Dzięki niemu ujednolicimy tabor i wprowadzimy najwyższe standardy.Mam nadzieję, że pasażerowie powiedzą, iż ta inwestycja opłacała się –powiedział Robert Stępień.

Wraz z wdrożeniem nowych pociągów planujemy wycofywaćstarsze ezt-y – podał Czesław Sulima, członek Zarządu Kolei Mazowieckich. Procesten ma potrwać do 2022 roku.

Jakie będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne, klimatyzowane,wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej czy bezprzewodowy dostępdo internetu. Pociągi będą osiągały prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Będąrównież wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób zniepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów,toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera zmaszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowepojazdy mają być wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania).

Umowy te są dla nas bardzo ważne, ponieważ możemy zabezpieczyćmiejsca praw i stworzyć nowe w naszym zakładzie w Siedlcach. Cała produkcjaFlirtów dla KM będzie się odbywać w Polsce. 10% koncernu Stadler Rail stanowiąpracownicy polscy. Około 20% wszystkich sprzedawanych obecnie Flirtów zostałowyprodukowanych w Siedlcach – podał Christian Spichiger, wiceprezes StadlerRail.

Dostępność naszych pociągów to 98-99%. Mam nadzieję, że coraz więcej pasażerów zwiążesię z naszymi Flirtami i będzie nimi podróżowało – dodał.

Bardzo się cieszę, że będziemy mogli realizować kolejne zamówieniedla Kolei Mazowieckich w Siedlcach. W ciągu 11 lat zainwestowaliśmy w naszsiedlecki zakład. To także czas, w którym udało nam się nawiązać dobre,partnerskie relacje z naszymi dostawcami. Jesteśmy rozpoznawalną marką. W Siedlcachprodukujemy także tramwaje, ale jesteśmy w stanie budować także wagony metraczy lokomotywy – powiedział Tomasz Prejs, członek Zarządu Stadler Polska.

Film z tego wydarzenia jest dostępny na naszym profilu: www.facebook.com/TransInfoPL/