5 miesięcy przed terminem PKP Intercity odebrały 90 wagonów od FPS
PKP Intercity zkońcem roku odebrało ostatnie z 90 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowałH. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Tym samym poznańskiproducent taboru zrealizował warty blisko 410 mln zł kontrakt aż pięć miesięcyprzed czasem.
Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie wcałej Polsce.
PKP Intercity umowę na modernizację pierwszych 60 wagonówpodpisało z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu w listopadzie2017 r., przedmiotem której było wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomieutrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania wagonówtypu 111A (z prawem opcji na kolejne 30), które po modernizacji zyskałyoznaczenie 174A. Wartość kontraktu wyniosła ponad 273 mln złotych brutto. PKPIntercity wykorzystało zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzyło kontrakt wpaździerniku 2018 roku o modernizację kolejnych 30 wagonów. Łączna wartośćkontraktu wzrosła do blisko 410 mln zł brutto.
Zadanie modernizacji 90 wagonów zostało zrealizowane zudziałem finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnieniewagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo –unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKPIntercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum UnijnychProjektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskałdofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.
Udana współpraca PKPIntercity z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych jest modelowym przykłademprojektu, na którym korzystają wszyscy – obydwie spółki, sektor kolejowy, rynekpracy, a na końcu pasażerowie. Miliardy złotych, które przewoźnik inwestuje wnowoczesny tabor, już mają, a będą mieć jeszcze większy wpływ na dalszy wzrostpopularności kolei w Polsce. Bezustannie dążymy do tego, aby kolej byłabezpieczna, komfortowa, przewidywalna. Realizowane przez nas obecniegigantyczne inwestycje w linie kolejowe, dworce i tabor już przynosząspodziewane efekty – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
W roku 2017 w Poznaniuw Fabryce Pojazdów Szynowych miałem zaszczyt być obecny przy podpisaniu umowyna modernizację wagonów dla PKP Intercity na kwotę prawie 410 mln zł. Nie tylkodrogowcy oddają zamówione przedsięwzięcia przed terminem. Okazuje się, żepolscy kolejarze, Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski również jest w stanieprzed terminem wykonać zadanie. Prawie sześć miesięcy wcześniej pasażerowiebędą mogli cieszyć się nowoczesnym, komfortowym taborem – dodał Adamczyk.
Minister przypomniał, że poznański zakład do roku 2015 byłnierentowny i planowano jego likwidację. Dzisiajprzedsiębiorstwo posiada portfel zamówień na prawie 1 mld zł i to jest kolejnaz dobrych informacji. Mamy nadzieję, że do roku 2023 cztery na pięć pociągówbyły zestawione z nowoczesnych, nowych bądź zmodernizowanych wagonów – dodał.
Wygoda i liczneudogodnienia
Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2.,wyposażone w wygodne fotele, z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznymsystemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem.Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego orazurządzenia do bezprzewodowego internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrzwagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków.
Dążymy do najwyższejjakości świadczonych usług. Nowoczesna flota, w którą konsekwentnieinwestujemy, istotnie wpływa na to, że z naszych usług korzysta coraz więcejosób. Zmodernizowane, komfortowe wagony, które odebraliśmy od H. CegielskiFabryki Pojazdów Szynowych, wzmacniają nasz park taborowy – mówił MarekChraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Docelowo zmodernizowane wagony będą obsługiwać połączenia natrasach:
• Szczecin– Trójmiasto – Olsztyn – Białystok,
• Wrocław/ZielonaGóra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok,
• Kraków/Lublin–Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście,
• Przemyśl– Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.,
• Suwałki –Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.
Obecnie włączane są do pociągów:
• IC Bolkorelacji Szczecin – Lublin – Szczecin,
• IC Gryfrelacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
• IC Drwęcarelacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• ICAlbatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk,
• IC Żuławyrelacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
• ICJeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
• IC Mewarelacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wlkp. – Warszawa,
• IC Mamryrelacji Wrocław – Białystok – Wrocław,
• ICSztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
• ICMorcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
• ICJagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin,
• IC Hetmanrelacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław,
• ICKorfanty relacji Wrocław – Katowice – Wrocław,
• ICPomorzanin relacji Gdynia – Wrocław – Gdynia,
• ICStarzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa.
Od 27 stycznia br. zmodernizowane wagony będą włączane takżedo składu IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa.
Przedterminowarealizacja zamówienia
Z pierwszych zmodernizowanych wagonów pasażerowie moglikorzystać już w grudniu 2018 roku. Przez cały ubiegły rok FPS H. Cegielskikonsekwentnie przekazywała PKP Intercity kolejne pojazdy. Podpisana wlistopadzie 2017 roku umowa zakładała, że producent miał 30 miesięcy nawykonanie zamówienia. Zakończenie go teraz oznacza, że H. Cegielskizmodernizował wszystkie wagony aż pięć miesięcy przed wymaganym terminem.
Cieszy nas harmonijnierozwijająca się współpraca z PKP Intercity. Ten projekt pokazał, że naszaspółka potrafi nie tylko dostarczać tabor najwyższej jakości, ale takżerealizować zamówienia w bardzo dobrym tempie – zapewnia Hubert Stępniewicz,Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Modernizacja wagonów była bardzo złożonym zadaniem – każdyzmodernizowany wagon składa się z 3 600 różnych elementów, w łącznej liczbieniemal 62 000, w tym ponad 20 000 elementów łącznych. W ramach projektu H.Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., zaprojektowała iwyprodukowała 180 wózków nowego typu 25AN4 zwiększających prędkość pojazdów z140 km/h do 160 km/h. Łącznie zużyto ponad 1 000 000 m okablowania różnegorodzaju. Projekt został zrealizowany wtrosce o ekologię, użyte okablowanie jest wolne od halogenu, kadmu i metaliciężkich, do malowania użyto zaś przyjaznych środowisku farb wodnych.
„