48 mln € kar za opóźnienia w dostawach Pendolino
inforail
31.03.2015 10:54
48 mln € kar za opóźnienia w dostawach Pendolino
Na dzień dzisiejszy (18 marca 2015 roku) wysokość naliczonych kar za opóźnienia w dostawach składów ED250 wynosi 48 mln €. Z informacji przedstawionych przez Sławomir Żałobkę, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju nie wynika natomiast, czy kary te zostały przez Alstom zapłacone. Dotychczas PKP Intercity SA odebrały końcowo 18 składów –dodał. Przedstawicel MIR poinformował także, że systemowa koncepcja wykorzystania szybkich pociągów Pendolino w Polsce jest analogiczna do wielu rozwiązań europejskich. Podstawowe założenie zakłada poruszanie się szybkiego pociągu na części trasy nowobudowanej lub zmodernizowanej z prędkościami rzędu 200 – 250 km/h, a na pozostałej części trasy z prędkościami do 160 km/h. Dla przykładu, w Polsce pociąg Pendolino przemierzając trasę o długości 290 km z Warszawy do Krakowa, 170 kilometrowy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej docelowo będzie pokonywał z prędkością 200 – 250 km/h, a pozostałą część trasy o długości 120 km z prędkościami 110 – 160 km/h. W Europie Zachodniej można wskazać bardzo wiele przykładów szybkich połączeń kolejowych realizowanych pociągami TGV (Francja) lub ICE (Niemcy), które funkcjonują w identyczny sposób np. połączenie z Berlina do Kolonii lub międzynarodowe z Paryża do Zurichu, gdzie również szybkie pociągi pokonują tylko część trasy z dużymi prędkościami. Jednocześnie połączenia szybkimi pociągami do miejscowości górskich i turystycznych realizowane są nawet z prędkościami rzędu 80-90 km/h np. odcinek Lyon – Albertville jako część relacji Paryż – Albertville.
Odmienną koncepcją jest poruszanie się szybkich pociągów wyłącznie po nowobudowanych liniach z prędkościami 250-320 km/h, jednak jest to model charakterystyczny dla takich krajów jak Japonia czy Chiny. W Europie ten model funkcjonuje w Hiszpanii. Takie systemy charakteryzują jednak znacznie wyższe koszty budowy całkowicie nowych linii oraz wyższe koszty zakupu taboru. Wdrożenie takiego systemu na terenie Polski uzależnione będzie od decyzji w zakresie ewentualnej budowy linii dużych prędkości tzw. „linii Y”.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024